Me sanomme mieluummin niille ihmisille kyllä,
joista pidämme ja jotka tunnemme. Me pidämme enemmän niistä
ihmisistä, jotka tuovat meille hyviä uutisia ja vihaamme niitä,
jotka kertovat meille asioita, joista emme pidä. Me myös uskomme
enemmän niitä uutisia, joista pidämme kuin niitä joista emme
pidä. Pitämiemme ihmisten vaikutus päätöksiimme toimii myös
silloin, kun kyseinen ihminen ei ole läsnä. Pelkät suositukset
aiheuttavat meille tarpeen hyödyntää niitä.
On tietysti selvää, että sanomme niille ihmisille
kyllä joista pidämme. Se mikä ei ole ihan niin selvää on se
millaisista ihmisistä pidämme. Heillä on joitakin yhtäläisyyksiä,
kuten fyysinen viehättävyys, samankaltaisuus kanssamme, heidän
kertomat kohteliaisuudet ja tämän lisäksi meillä on taipumus
alkaa pitämään enemmän niistä ihmisistä joiden kanssa vietämme
aikaa. Toki muitakin ominaisuuksia löytyy, mutta tässä tämän
jutun kannalta olennaisimmat.
Fyysisen viehättävyyden vaikutusta monesti
aliarvioidaan, kun aletaan miettimään miksi joillakin ihmisillä on
meihin suurempi vaikutus kuin muilla. Tämä pätee molempiin
sukupuoliin yhtä paljon. Me yleensä onnistumme yhdistämään
fyysisen viehättävyyden moniin muihin meille tärkeisiin
ominaisuuksiin, kuten älykkyyteen, lahjakkuuteen, ystävällisyyteen
ja rehellisyyteen. Fyysisellä viehättävyydellä ei kuitenkaan ole
suoraa korrelaatiota minkään ominaisuuden kanssa. Viehättävät
ihmiset saavat keskimäärin enemmän palkkaa ja heidät palkataan
helpommin. Viehättävät ihmiset saavat myös viestinsä helpommin
perille kuin muut. Viehättävä fyysinen olemus auttaa mm.
myyntimiehiä ja poliitikkoja.
Fyysisen viehättävyyden lisäksi me pidämme
enemmän niistä ihmisistä, jotka ovat kaltaisiamme Tämä
samankaltaisuus voi olla myös fyysisten ominaisuuksien yhdistelmä
tai tapa pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Me pidämme niistä
ihmisistä enemmän, jotka omaavat samanlaiset elämänarvot, asuvat
samassa ympäristössä tai omaavat samat harrastukset kanssamme. Me
hakeudumme myös jatkuvasti samankaltaisten ihmisten seuraan.
Myyntimiehet yrittävät löytää kanssamme
yhteisen puheenaiheen ja saattavat esittää omaavansa kanssamme
samanlaisen taustan. Tämän lisäksi monet menestyvät myyntimiehet
osaavat mukauttaa eleensä vastapuolen mukaan. Kannattaa aina
muistaa, että samankaltaisuus voi olla pelkkää esitystä.
Samankaltaisuus voi toimia myös negatiivisesti mikäli yhdistämme
joidenkin ihmisten samankaltaiset piirteet joihinkin ihmisiin, joista
emme pidä.
Me pidämme myös enemmän niistä ihmisistä, jotka
osaavat kehua meitä. Me kaikki haluamme tuntea itsemme älykkäiksi,
komeiksi tai muuten vain merkittäviksi. Jokainen haluaa olla
erityinen. Me kaikki pidämme kehuista, vaikka ne eivät olisi edes
totta. Jokainen varmasti muistaa ainakin kerran elämässään
tunteneen itsensä erityiseksi, kun on saanut jostakin asiasta
kehuja. Toisen ihmisen kehuminen nostaa todennäköisyyttä saada
myytyä jotain hänelle. Joskus liialliset kehut voivat saada
mittamme täyttymään eikä ylenmäärinen kehuminen johda
mihinkään. Kehumista kannattaa harrastaa säästeliäästi. Silloin
kehuilla on positiivisempi vaikutus.
Me emme pidä niistä ihmisistä, jotka tuovat
meille huonoja uutisia tai sanovat meille sellaisia asioita, joista
emme pidä. Näiden ihmisten ei tarvitse edes olla syypäitä näihin
asioihin. Me emme pidä niistä ihmisistä, jotka sanovat meille
ettei meillä ole varaa ostaa jotakin asiaa tai muuten vain kertovat
ettemme osaa hoitaa raha-asioitamme. Me emme pidä niistä
poliitikoista, jotka ilmoittavat ettei valtion kassassa ole rahaa
antaa meille niitä tulonsiirtoja, joita olemme ennen saaneet. Me
emme pidä myöskään niistä ihmisistä, jotka kertovat meille
järkevien suorien osakesijoitusten vaativan työtä. Me emme pidä
myöskään niistä ihmisistä, jotka kertovat meidän olevan
huonompia sijoittajia tai olemme tehneet huonompia sijoituksia kuin
luulemme.
Me emme pysty täysin välttämään vääriä
johtopäätöksiä, joita olemme tehneet, koska pidämme toisista
ihmisistä. Fyysinen viehättävyys voi vaikuttaa meihin niin
voimakkaasti ettemme näe metsää puilta, vaikka yrittäisimme,
Välttääksemme vääriä vaikutuksia sen takia, että pidämme
viestin tuojasta tai itse viestistä, on keskityttävä tunteisiin
joita ne/he herättävät meissä. Kun huomaamme innostuvamme
joistakin viesteistä voimakkaasti, tulee meidän miettiä sitä
miksi pidämme tästä viestistä niin paljon. Tai mahdollisesti
mikäli pidämme viestintuojasta vain hetken tuttavuuden jälkeen,
tulee meidän miettiä mitä tällä hetkellä tapahtuu. Meidän
tulee kysyä itseltämme olemmeko innostuneet liikaa sen takia, että
olemme kuulleet tai nähneet sen minkä haluamme miettimättä itse
asiaa, jota olemme tekemässä.
Poliitikot ovat ammattiryhmä joka on parhaiten
sisäistänyt ihmisten taipumuksen pitää eniten niistä
henkilöistä, jotka eivät kerro huonoja uutisia tai lupaavat
kaikkea hyvää. Joka kerta ennen vaaleja tehdään lupauksia, joita
ei ole koskaan edes aiottu pitää, jotta saataisiin ääniä
kalasteltua. Tähän retkuun me äänestäjät aina lampaina
suostumme. Tämä ei mielestäni ole suomalaisten erityisominaisuus
vaan pätee ympäri maailmaa. Turhien lupausten lisäksi totuuden
piilottelu on poliitikoidemme standardipuuhaa. Tämä johtuu siitä,
että totuuden kertominen laskee satavarmasti äänisaalista.
Tässä lyhyt katsaus tähän ihmisten psykologiseen
taipumukseen.
Hyvää alkavaa viikkoa!
-TT
PS. Rahasta kertovan kirjani koelukijaksi voi hakea
vielä viikon verran. Lisäohjeita löytyy mm. täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti