Jos haluaa muuttaa omaa elämäntapaansa
niin on hyvä rekisteröidä myös tapa kuinka ihmiset oppivat ja se
on jokaisella hyvin yksilöllinen. Keskimäärin
koulutusjärjestelmämme vertaa oppimistamme suoraan käytettyihin
tuntimääriin ja lähestulkoon mestarin rajana pidetään klassista
kymmenentuhannen tunnin rajaa jolloin ihmisestä voi tulla huippu
omalla alallaan. Jos sitten mietitään kuinka pitkä aika se on niin
vuosi ei riitä vaikka tekisi jotain 24/7. Tämä on muutenkin
mahdotonta, joten parempi olisi ehkä todeta tämän ajan olevan
vaikka 5 tuntia päivässä 2000 päivää joka on palttiarallaa
vajaa kuusi vuotta mitä ei tehdä tietystikään järjestelmän
kautta vaan se vaatii omaehtoista toimintaa erittäin paljon. Ilman
tiettyä määrää harjoitus on kuitenkin mahdotonta tulla hyväksi
tai erinomaiseksi kyvyksi.Yksilöllisempi tapa jakaa oppiminen
voidaan tehdä toisellakin tavalla ja se voidaan jakaa kuuteen eri
asteeseen:
- Kopiointi
- Vertailu
- Keräily
- Käsittely
- Koordinointi
- Luonti
Kopiointi on alkeellisin ja
ylivoimaisesti kaikista vaarallisin tapa oppia asioita ja monissa
tärkeissäkin jutuissa saattaa olla sellainen tilanne, että tämä
on ainut menetelmä jolla ihminen oman oppimisensa hoitaa. Tällöin
poimitaan omasta ympäristöstä tapoja tehdä jokin asia miettimättä
sen enempää tapojen hyvyyttä vai huonoutta. Tämä on myös tapa
jolla pikkulapset reagoivat silloin, kun heillä ei ole mitään
mahdollisuuttakaan ajatella vielä omilla aivoillaan. Tämä tapa on
kuitenkin luonnollisin ja siksi olisi parempi itse toimia
positiivisena roolimallina niille, jotka mahdollisesti sinua
kunnioittavat ja sinusta ottavat oppia. Tämä tapa on kyllä jossain
määrin jopa pakollinen ihmiselle, koska aivokapasiteettimme rajat
tulevat vastaan jossain vaiheessa.
Vertaillessa ihminen ehtii jo
havahtumaan siihen ettei ole olemassa ainoastaan yhtä tapaa tehdä
asiat vaan niitä on monia. On kuitenkin huomattava, että vertailu
ei itsessään kuitenkaan sisällä vielä minkäänlaista kriittistä
ajattelua. Nämä kaksi ensimmäistä tapaa oppia ovat molemmat hyvin
alttiita ulkopuolisille vaikutteille eivätkä itsessään juurikaan
paranna omaa kriittistä ajattelutapaa ja sen myötä oppimista
ajattelemalla omilla aivoilla.
Keräily onkin sitten jo hieman
edistyneempi tapa päästä eteenpäin, sillä se vaatii jo jonkin
verran myös omaa aktiivisuutta. Keräilyssä ihminen aktiivisesti
etsii eri tapoja tehdä jokin asia. Tämä tapahtuu erilaisia
tietolähteitä etsimällä. Näitä voivat olla kirjat, blogit, jne.
Kolmatta vaihetta voi vaikka kuvata ihmisen etsimässä tietoa siitä
mitä eri osia moottoreista löytyy.
Käsittelyvaiheessa hyödynnetäänkin
sitten noita kolmannessa vaiheessa keräiltyjä tapoja tehdä asioita
ja aletaan hyödyntää niitä jokapäiväisessä elämässä. Tämä
neljäs vaihe on yleensä jo sellainen ettei suurin osa ihmisistä
tule sitä ikinä hyödyntämään vaan viimeistään kolmas vaihe on
jo se viimeinen. Neljännessäkin vaiheessa yleensä ollaan vielä
suhteellisen alkeellisella tasolla, vaikka kolmanneessa vaiheessa
keräiltyjä tapoja käytetäänkin jo silloin tällöin
jokapäiväisessä elämässä. Jos nyt sitten mietiään jatkoa
noille kolmannessa vaiheessa esitetyille moottorien osille niin
neljännessä vaiheessa voidaan kuvata sitä miten nuo eri osat
moottoreissa toimiva ja kuinka ne yhdessä muodostavat toimivan
moottorin.
Viidennessä vaiheessa ihminen pystyykin jo
koordinoimaan ja kehittämään eri vinkkejä päästäkseen
tiettyihin tavoitteisiin. Viides vaihe on niin sanottu elämäntyylin
suunnitteluvaihe eli tällöin muutetaan kaikki opittu
elämäntyyliksi, jossa on tietyt periaatteet joita noudatetaan
suunnitelmien mukaisesti. Itse seilailen tällä hetkellä neljännen
ja viidennen vaiheen välimaastossa raha-asioiden suhteen. Kuitenkin
on tyypillistä, että joissakin asioissa mennään alkuvaiheissakin
ja tämähän johtuu jo ihmisen tiedonkäsityskyvyn rajallisuudesta.
Viimeisessä kuudennessa vaiheessa ihminen pystyy
itse luomaan uusia malleja tehdä asioita ja silloin ihminen taas
palaa perusasioiden äärelle ja näiden luomiseen ei sitten
tarvitakaan suurempaa ajan- tai rahankäyttöä vaan asiat onnistuvat
itsestään. Tässä viimeisessä vaiheessa näyttää siltä, että
ihminen kopioi niin sanottuja ammattilaisia, mutta silloin ihminen ei
kopioi mitä muut tekevät vaan on sellainen kuin nämä
ammattilaiset. Jos tätä viimeistä konseptia on vaikea käsittää
niin se on ymmärrettävää, koska se tarkoittaa käytännössä
ihmisessä tapahtuvaa sisäistä muutosta enemmän kuin sitä
tekemistä joka ulkopuolisille saattaa näyttää muiden
seuraamiselta.
Seuraavassa kirjoituksessani on tarkoitus hieman
käydä läpi tätä prosessia omalta kohdaltani ja siitä miten
hyvin tai huonosti olen onnistunut muuttamaan omia tapojani käyttää
rahaa ja kuinka olen tähän asti päässyt eteenpäin. Tätä niin
sanottua oppimiskehystä voi käyttää aika lailla kaikkeen
mahdolliseen, mutta itselleni tutuin raha-asiat ovat kuitenkin
selkeimmät selittää. Ensi viikolla siis jatketaan samasta
aiheesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti