Suostuttelun ammattilaiset eli
myyntimiehet, poliitikot, jne käyttävät erilaisia psykologisia
kikkoja tai tapoja joko tietoisesti tai tiedostamatta saadakseen
aikaiseksi haluamansa lopputuloksen irti kohteestaan. Nämä kikat
toimivat hyvin sen takia, että niihin tarttuminen on ihmisluonteelle
hyvin tavallista. Nykypäivän nopeassa maailmassa nämä ovat
monesti kaikille täysin huomaamattomia ja niitä on entistä
helpompi käyttää hyväksi juuri siitä syystä, että ihmisaivot
eivät ole kehittyneet yhtä hyvin kuin tiedon määrä on
lisääntynyt. Aion käydä näistä muutaman lyhyesti läpi tässä
kirjoituksessa. Nämä löytyvät kyllä monista eri kirjoista, mutta
lähteenäni on aika pitkälti Roberto Cialdinin: Influence, The
psychology of persuasion. Oma havaintoni näistä tavoista
suostulella ihmisiä on se ettei Suomessa tämä ole niin yleistä.
Nämä taktiikat ovat jaettu kuuteen
eri perusryhmään joita ovat:
- Johdonmukaisuus
- Vastavuoroisuus
- Toimiminen muiden ihmisten mukaan
- Auktoriteetti
- Tykkääminen
- Niukkuus
Jos jollakin kirjan lukeneella on
paremmat suomennokset niin saa korjata. Näitä voi myös yhfistää
ja monet myyntimiehet ja yritykset myös siinä onnistuvat. Mennään
sitten nämä kaikki erikseen läpi.
Johdonmukaisuus on rakennettu
sisään jokaiseen ihmiseen ja se tarkoittaa meidän sisäistä halua
olla johdonmukainen sen mukaan mitä olemme jo aikaisemmin tehneet.
Tämä monesti johtaa meidän käyttäytyvän omien etujemme
vastaisesti hyvinkin pitkään, sillä olemme hyvin huonoja
myöntämään olevamme väärässä. Tämä tapahtuu yleensä
automaattisesti emmekä sitä itse huomaa. Tästä erittäin hyvänä
esimerkkinä on tappiollisten sijoitusten pitäminen salkussa hamaan
tappiin saakka. Toinen hyvä esimerkki on kuinka yritykset käyttävät
hyväkseen tätä on leluliikkeiden kampanjat joulua varten jolloin
tiettyjä leluja markkinoidaan ahkerasti, vaikka niitä ei olekaan
kuin rahallinen määrä. Tämän seurauksena ne halutut lelut
loppuvat nopeasti vanhempien luvatessa hankkia lapsilleen sellaisen.
Tämän vuoksi nämä lelut menevät äkkiä ja vanhemmat joutuvat
ostamaan jotain muuta lapsilleen etteivät nämä pettyisi. Tämän
jälkeen vuoden alussa onkin taas uusi mainoskampanja näille
leluille ja vanhemmat joutuvat taas menemään lelukauppaan etteivät
pettäisi lupauksiaan jotka antoivat lapsille.
Vastavuoroisuus
tarkoittaa meidän sisäistä tarvettamme tehdä vastapalvelus meitä
hyvin kohdelleille ihmisille. Tämä sisäinen tarve on tullut
ihmisen sosiaalisen kehityksen seurauksena. Mikäli joku rikkoo tätä
vastavuoroisuuden periaatetta joutuu hän helposti hyljeksityksi
yhteisössä. Itseasiassa tämä on ollut ammoisina aikoina yksi
suuri syy sille miksi ihmiseläin on yleensä kehittynyt näinkään
pitkälle. Hyvä tapa saada vastavuoroisuudesta hyötyä on tehdä
jokin pyytämätön palvelus jollekin ihmiselle. Myyntimiehet
käyttävät tätä monesti antamalla vaikka ilmaista ruokaa tai
jotain muuta tapaa mikä aiheuttaa kohteelle tarpeen tehdä
vastapalvelus vaikka ostamalla myyntimieheltä jotain. Myös
poliitikot käyttävät monesti rahoittajien ja äänestäjien
kosiskeluun tätä kikkaa jakamalla esimerkiksi kahvia ennen vaaleja.
Toimiminen muiden ihmisten mukaan
tarkoittaa periaatteessa lauman
seuraamista tehdessä päätöksiä omasta elämästään tai
ostoksia tehdessään ihmiset menevät monesti juuri sellaiseen
kauppaan jossa on jo valmiiksi paljon asiakkaita. Tätä markkinoijat
monesti käyttävät hyväkseen viljellessään sellaisia sanoja kuin
nopeimmin kasvava tai markkinaykkönen mainostaessaan tuotteitaan.
Tämä pätee aika pitkälti lähestulkoon kaikessa mitä ihminen
tekee tiedostamattaan ja hyvin monesti tämä myös johtaa oikeaan
lopputulokseen, vaikka parhaimmillaan seurauksena voi myös olla
henkilökohtainen katastrofi.
Auktoriteetti
saa ihmiset uskomaan helpommin kuulemaansa. Lähestulkoon jokaisella
ihmisellä meistä on hyvin syvä sisäänluotu tapa uskoa
auktoriteetteihin. Tämä taas johtuu siitä, että ihmiset ovat
opetettu jo pienestä pitäen uskomaan tiettyjä auktoriteetteja
kuten vanhempia, opettajia, jne. Periaatteessa nämä auktoriteetit
jotka vaikuttavat ihmisiin voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään,
titteleihin, vaatteisiin ja esineisiin jotka kuvaavat ihmisen
statusta kuten kalliit autot tai puvut. Tittelit saavat helposti
ihmiset luulemaan näiden omistajat asiantuntevammiksi ja jopa
arvioimaan titteleiden haltijat pidemmiksi kuin mitä he oikeasti
ovat. Vaatteista varsinkin univormut lisäävät kantajansa
auktoriteettia ja varsinkin suuressa maailmassa huijarit monesti
panostavatkin vaatteisiinsa huomattavasti. Tämän vuoksi myös mitä
ilmeisemmin monet johtajat korostavat omaa auktoriteettiaan pitämällä
kallista pukua.
Pidettävyys saa
ihmiset suostumaan helpommin pyyntöihin. Me siis toisin sanoen
suostumme helpommin pyyntöihin jotka tulevat niiltä joista pidämme.
Tämä pitää myös monesti silloin paikkansa, kun joku ihminen
josta pidämme suosittelee meitä jonkin yrityksen asiakkaaksi,
vaikka ei itse olisikaan paikalla itse myyntitapahtumassa. Me pidämme
yleisesti ottaen fyysisesti viehättävistä ihmisistä joihin
pystymme itse samaistumaan.Myyntimiehet monesti pystyvätkin jo
pelkästään fyysisen ulkomuotomme perusteella samaistumaan ja
muodostamaan meille mielikuvan joka saa meidät tuntemaan itsemme
samanlaisiksi kuin he ovat. Ihmiset myös reagoivat hyvin usein
kohteliaisuuksiin positiivisella vastaanotolla mikä parantaa ihmisen
miellyttävyyttä.
Niukkuus-periaate
kuvaa mahdollisuuksien, palveluiden ja tuotteiden mieltämistä
paremmiksi mikäli saatavuus on rajoitettu. Monesti yritykset
käyttävätkin tätä faktaa hyväkseen ja väittävät joidenkin
tuotteiden saannin rajoitetuksi mikä lisää mahdollisten
asiakkaiden silmissä tuotteiden arvoa. Myös rajoitettu aika
tuotteiden hankkimiseksi toimii saman periaatteen takia. Tämän
saman niukkuus-periaatteen vuoksi myös tiettyjen haitallisten
asioiden tai aineiden kieltäminen ei kovin hyvin toimi, sillä
ihmisluonnon vuoksi me haluamme yleensä kiellettyä enemmän kuin
sitä mikä on meille sallittu. Huutokauppojen harvinaiset tavarat
maksavatkin juuri tämän ilmiön takia hyvin paljon, sillä mikäli
tähän niukasti tarjolla tulevaan tavaraan on muita halukkaita niin
silloin se on vielä halutumpaa.
Koska kaikki nämä
periaatteet ovat hyvin pitkälti ihmisen luonteeseen sisäänrakennettu
on niiltä suojautuminen hyvin vaikeaa ja nekin ihmiset jotka ovat
näistä tietoisia varmasti sortuvat siitä huolimatta näiden
hyväksikäyttöön. Erityisesti myyntimiehet ja muut ihmisten kanssa
toimivat ihmiset ovat hyviä käyttämään hyväkseen näitä
heikkouksia. Näiden tapojen tiedostaminen tietysti hieman avittaa
jokaista välttymään hyväksikäytöltä, mutta ei sitä kuitenkaan
kokonaan ehkäise. Nykyajan hyvin nopeassa maailmassa näiltä
tavoilta on vaan entistä vaikeampaa pystyä tietoisesti reagoimaan
näihin tilanteisiin, mutta ottamalla selvää näistä omaa paremmat
mahdollisuudet näitä tilanteita tunnistaa. On myös huomattava
etteivät nämä kaikki syvälle sisimpään taotut periaatteet ole
vain vahingollisia vaan itseasiassa hyvin hyödyllisiä monissa eri
tilanteissa joista selviytyminen vaatii kykyä toimia yhteistyössä
muiden ihmisten kanssa kuten sodissa. Tällä kertaa tuli käytyä
näitä aika pinnallisesti, mutta en usko kovin monen jaksavan lukea
pidempää tarinaa tästä asiasta tällaiselta amatööriltä.
Cialdinin kirja varmasti löytyy ainakin nettikirjakaupoista, joten
mikäli kiinnostusta on enemmänkin niin suosittelen sen hankkimista.
Ensi kerralla uusi
aihe ja uudet kujeet.
- TT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti