PKC Group 149kpl a 11.60€ kauppahinta mukaanlukien 11.66€ per osake:
Lyhyesti yrityksestä:
PKCGroup Valmistaa johdinsarjoja pääasiassa ajoneuvo-, tietoliikenne- ja elektroniikkateollisuuden asiakkaille. PKC:n elektroniikkaliiketoiminta tarjoaa elektroniikan suunnittelu- ja sopimusvalmistuspalveluita (ODM, EMS) pääasiassa telekommunikaatio-, ajoneuvo- ja elektroniikkateollisuuteen.
Kuten näemme yrityksen lyhyestä kuvaksesta niin yrityksen alahan on käytännössä hyvin hajuton ja mauton eikä se hirveästi vetoa seksikkyydellään sijoittajiin nykypäivänä. Tämän vuoksi myös markkinoilla tämän yrityksen analyysia ei juurikaan ole näkyvillä, joten tämän vuoksi yritys tarjoaa mielestäni hyvän mahdollisuuden tuottaa sijoittajalle kassavirtaa yli indeksirahastojen tuottojen. Tietysti pitää kiinnittää huomiota myös muihin asioihin joista lisää alapuolella.
Mitä taas tulee yrityksen kokoon niin tähän syksyyn asti myös kokoluokka on ollut aika pieni varsinkin institutionaalisten sijoittajien kohteeksi. Seuraavassa liikevaihdot edellisiltä vuosilta miljoonissa Euroissa:
2003 146
2004 177.7
2005 198.9
2006 228.9
2007 288.6
2008 311.7
2009 201.8
2010 316.0
Kuitenkin tänä vuonna kasvu on selkeästi nopeampaa, sillä jo kolmella ensimmäisellä kvartaalilla liikevaihto on ylittänyt 300 miljoonaa Euroa eikä tähän vielä kuulu suuri yritysosto joka alkoi vaikuttaa liikevaihtoon ja tulokseen vasta viimeisen kvartaalin alussa. Tämä yrityskauppa on yksi suuri syy minkä takia olen tähän yritykseen rahoja sijoittanut. AEES:n liikevaihto vuonna 2010 oli 454,0 miljoonaa euroa. AEES toimii Yhdysvalloissa, Meksikossa, Brasiliassa ja Irlannissa. AEES valmistaa PKC:n tavoin johdinsarjoja kuorma-autoihin sekä myös henkilöautoihin. AEES on viime vuosien aikana onnistuneesti toteuttanut kattavan kilpailukykyä ja tehokkuutta parantavan rationalisointiohjelman. Ohjelmaan liittyvät kustannukset ovat rasittaneet yhtiön tulosta vuonna 2010 sekä vuoden 2011 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ja niillä tulee olemaan vähäinen vaikutus myös toisen vuosipuoliskon tulokseen. PKC:n maksama kauppasumma AEES:n velaton kauppahinta muodostuu 109 miljoonan euron käteisvastikkeesta ja 1,25 miljoonasta PKC:n liikkeeseen laskemasta uudesta osakkeesta. Käteisvastike rahoitettiin pääasiassa pitkäaikaisella rahoitusohjelmalla. Maksettu hinta on noin 120 miljoonaa Euroa joka on mielestäni hyvinkin kohtuullinen summa ottaen huomioon liikevaihdon kasvun ja sen faktan, että rationalisointiohjelma on saatu käytännössä valmiiksi ennen kaupan toteutumista. Tietysti PKC:n rahoitusasema on huonontunut tässä kaupassa, mutta en pidä sitä ongelmallisena ainakaan lähitulevaisuudessa.
Mitä taas tulee osakekohtaisiin tuloksiin niin edellisinä vuosina ne ovat olleet seuraavat:
2005 1.06€
2006 0.86€
2007 0.99€
2008 0.31€
2009 -0.11€
2010 1.10€
2011 0.88€ kolmelta ensimmäiseltä kvartaalilta
Tämä tekee noin 0.70€ vuodessa poislukien vuosi 2011 mikä tekee ostohinnallani (11.60€) viimeisen kuuden vuoden P/E-arvoksi noin 16.57. Tämä kuvaa tietysti pelkkää menneisyyttä, mutta kertoo mielestäni kuitenkin jotain yrityksen tuloksentekokyvystä vielä nykyaikanakin. Kun kääntää luvun E/P-muotoon: 0.06 ja verrataan sitä vaikka vuoden Euriboriin joka on noin 2% niin saadaan riittävä turvamarginaali jo keskimääräisellä menneelläkin tuotolla tälle sijoituskohteelle. Kuitenkin täytyy ottaa huomiota kuitenkin myös tuleviin tuloksiin ja tämä vuosi näyttää jo selkeästi paremmalta kuin kuuden edellisvuoden keskiarvo, joten uskon selkeisiin parannuksiin tulevina vuosina, vaikka pari seuraavaa vuotta voivatkin olla vaikeampia yleisen taloustilanteen osalta.
Mitä taas tulee osinkoihin niin niiden virta on valunut aika tasaisena viime vuodet:
2005 0.45€
2006 0.45€
2007 0.45€
2008 0.15€
2009 0.40€
2010 0.55€
Tämä taas tekee keskimääräiseksi osingoksi noin 0.41€ viimeiseltä kuudelta vuodelta.3.4% joka on tämäkin selkeästi korkeampi kuin vuoden Euribor. Tältä vuodelta odottelen tuota 0.55€:a johtuen tuosta rahoitusaseman muutoksesta joka seurasi yritysostosta, vaikka tuloksen pitäisikin olla parempi kuin edellisinä vuosina.
Kannattaa kuitenkin huomioida se ettei tätä yritystä tietystikään pitäis verrata pelkästään markkinakorkoihin vaan muihin yrityksiin, mutta itse näkisin tässä huomattavan hyvät mahdollisuudet selkeään tulosparannukseen tällä vuosikymmenellä mikä omasta mielestäni tekee yrityksestä hyvinkin mielenkiintoisen sijoituskohteen. Pidän osakkeen hintaa halpana tulevaisuuden mahdollisuuksiin ja riskeihin joita kyseinen yritys tuo sijoittajalle.
Mitä taas tulee yrityksen johtoportaaseen niin itselläni on aika hatara kuva heidän pätevyydestään. Toimitusjohtaja Harri Suutari on taas toisaalta ollut yrityksen johdossa pitkään, vaikka olikin välillä poissa johtotehtävistä henkilökohtaisten syiden takia. Hän on myös sisäpiirirekisterin mukaan lisännyt omistustaan yrityksestä joulukuun aikana hieman yli 10000 osakkeella, joten sekin puoltaisi tätä sijoituspäätöstä. Nykyään hänen omistusosuutensa on noin 2% koko yrityksen osakekannasta. Hän on kuitenkin jättämässä toimitusjohtajan roolin ensi huhtikuussa ja seuraava toimitusjohtaja tulee Matti Hyytiäinen joka on tällä hetkellä Etteplanin vastaavassa virassa. Hyytiäinen on toiminut myös PKC:n hallituksen jäsenenä vuodesta 2010, joten hän edustaa jatkuvuutta yrityksen johdossa. Hyytiäinen on myös tehnyt pitkän kansainvälisen uran KONE yhtiössä ml. KONE Kiinan toimintojen johtajana ja KONE:en kansainvälisen liukuporrasliiketoiminnan johtajana ennen siirtymistään Etteplanille. Hän ei ainakaan tällä hetkellä omista yrityksen osakkeita minkä kyllä katson ehdottomaksi miinukseksi virkansa suhteen.
Jos katsomme hieman uhkia ja mahdollisuuksia niin mielestäni suurin uhka on AEES:n yrityskaupan heikentämä rahoitusasema mikä saattaa maailmantalouden laskiessa pidemmän aikaa tuottaa ongelmia yritysrahoitukseen ja heikentää yrityksen tulosta huomattavasti. Myös PKC:n elektroniikkaliiketoiminnan kysynnän heikkeneminen saattaa tuottaa tappioita yritykselle lähitulevaisuudessa. Tämä tuoteryhmä on kuitenkin liikevaihdoltaan vain noin viidesosa koko yrityksestä, joten suurempia tappioita en tässä tuoteryhmässä ole näkemässä. Pidän myös uhkana tulevaa toimitusjohtajaa ainakin siihen asti kunnes hän on päässyt näyttämään osaamisensa. Hänellä on kyllä toisaalta paljon kokemusta, mutta hänen näytöistään minulla ei ole mitään tietoa vielä tällä hetkellä. Mitä taas tulee mahdollisuuksiin niin edellämainittu yrityskauppa on mahdollisuus päästä hyödyntämään mittakaavaetua yrityksen kasvaessa suurimmaksi raskaiden kuorma-autojen johdinsarjojen valmistajaksi maailmassa. Tämän yrityskaupan pitäisi tuoda myös synergiaetuja ja uusia asiakkaita pelkän liikevaihdon kasvun lisäksi. Nämä hyödyt saadaan varmaan näkyviin muutaman vuoden aikajänteellä ja nostamaan liikevoittoa. Lisäksi PKC saa mm. Brasilian kasvumarkkinoille jalkansa paremmin oven väliin kaupalla.
Yhteenvetona pitäisin mahdollisuuksia suurempina kuin uhkia ja uskon yrityksen pystyvän tuottamaan minulle pidemmällä aikavälillä nykyisellä hinnalla suuremman tuoton kuin mitä sijoittaminen esimerkiksi indeksirahastoon. Pidän myös lisäostoja mahdollisina lähivuosina, mutta en ole tekemässä niistä päätöksiä lähiaikoina. Voi tietysti olla mahdollista, että PKCGroup on allekirjoittaneen Moby Dickin kapteeni Ahabin saavuttamaton valas ja kyseessä on huono sijoitus. Kyseessä on nimittäin se yksittäinen osake jolla olen tehnyt sijoittajanurani pahimmat tappiot ja yritän todistaa olleeni oikeassa silloin aikaisemmin. No näillä mennään mitä nyt on ja tarkoituksena olisi pitää ostamani osakkeet hyvin pitkään ilman selkeitä muutoksia yrityksen tuloksentekokykyyn.
- TT
The purpose of the site is to improve the quality of life by minimizing the unnecessary waste of human life so that the reader can invest in the things that produce the greatest joy and benefit. Most of it will be an updated version of a Finnish version of the book called Less Is More. The basic less-is-more principle works best for social phenomena in life.
torstai 29. joulukuuta 2011
keskiviikko 28. joulukuuta 2011
Ennustukset vuodelle 2012 osa 2. Muu Maailma
Ja sitten ennustuksia vuodelle 2012 Suomen ulkopuolelle: Ensimmäisenä voitaisiin mennä rakkaaseen itänaapuriimme ja todetaan macho macho man Vladimirin jatkavan mellakoinnista huolimatta naapurimme johdossa. Ennustan mellakoiden kuitenkin jatkuvan ja näemme mahdollisesti niiden väkivaltaisen tukahdutuksen valtion taholta. Ennustan öljynhinnan laskua vuodelle 2012 ilman mahdollista sotaa Irania vastaan, joten ennakoin tämän vaikuttavan myös Suomen vientiin itänaapuriin negatiivisesti.
Mitä taas tulee tähän meidän Eurostoliittoon niin ennustan Italian lähtevän vapaaehtoisesti Eurosta ja Kreikan lähtevän savustamalla. Nämä muutokset tulevat johtumaan loppujen lopuksi saksalaisten veronmaksajien huomattua heidän taakkansa liian suureksi Ranskan luottoluokituksen laskun jälkeen. Italialaiset huomaavat myös heillä olevan huomattavasti paremmat mahdollisuudet pärjätä vientiteollisuutensa kanssa devalvaation jälkeen. Tämä devalvaatio on taas mahdoton ilman omaa valuuttaa, joten se on heidän ainut mahdollisuutensa. Mitä taas tulee Kreikkaan niin heidän osaltansa peli on jo käytännössä menetetty, silä heidän olematon vientiteollisuutensa ei yksinkertaisesti vain tuo riittävästi rahaa tulevina vuosina, jotta kotimarkkinat voisivat kehittyä edes kohtuullisesti. Tämä johtaa tankkien ilmestymiseen kaduille viimeistään siinä vaiheessa, kun maa potkitaan ulos Eurosta ja ihmiset tajuavat tilanteen toivottomuuden. Mitä taas tulee niin sanottuun Eurokriisiin niin se ei tule hellittämään seuraavanakaan vuonna ja poliitikot edelleenkin pistävät pään perseeseen ja tekevät taas sellaisia päätöksiä joita pääomamarkkinat näille narreille lobbaavat.
Yhdysvalloissa presidentinvaaleista tulee sirkus ja ihmiset joutuvat valitsemaan huonon ja vielä huonomman vaihtoehdon väliltä ja tulevat siihen tulokseen, että Obama on kuitenkin se pienempi paha kuin republikaanien tuleva presidenttiehdokas. Mitä taas tulee kyseisen maan talouteen niin ”menetetty” vuosikymmen alkaa näyttää entistä todennäköisemmältä ja ennustan BKT:n laskevan prosentin verran maassa. Ennustan myös yhden maan suurimmista pankeista menevän konkurssiin ensi vuonna. Oma vahvin ehdokkaani on Morgan Stanley johtuen tämän sijoituksista Euroopan valtioiden joukkolainoihin. Huolimatta keskuspankin yrityksistä saada inflaatiota aikaiseksi siirtyy maan talous deflaatiokauteen. Mikä siis tarkoittaa ainakin QE3:a. Asuntolainojen korkojen uskon laskevan siellä alle 2.5%:n (tällä hetkellä hieman yli 3%) 30-vuotisten osalta. Asuntojen hintojen uskon tippuvan vielä jonkin verran alkuvuonna ja sen jälkeen ne alkavat pikkuhiljaa kallistua.
Mitä taas tulee Kiinaan niin kyseessä onkin sitten kuplan puhkeaminen täydellä teholla ensi vuonna. Kuitenkin on sen verran huomioitava, että uskon maan kuitenkin pitävän bruttokansantuotteensa plussalla vielä ensi vuonna, vaikka sen kasvuvauhti tuleekin tippumaan huomattavasti. Kun kaikki ovat keskittyneet Euroalueeseen ja Yhdysvaltoihin niin Kiina on saanut olla rauhassa eikä kovin monet ekonomistit ole havahtuneet siihen tosiasiaan, että kiinteistökupla on siellä pahempi kuin jopa länsimaissa. Uskon myös Kiinan valtion suorittavan massiivisen elvytysoperaation rakentaen infraa sadoilla miljardeilla dollareilla. Tämä tarkoittaa käytännössä Yhdysvaltain velkakirjojen myyntiä mikä tulee nostamaan korkotasoa siellä.
Jos nyt halutaan arvata talouslukuja ensi vuodelle niin ennustan öljyn (WTI) hinnan laskevan noin 75 dollariin barrelilta. Kullan hinnan laskevan 1200 dollariin Unssilta ja Yhdysvaltain S&P:n laskevan alle 1000 pisteen. Tämän lisäksi uskon muidenkin metallien hintojen tippuvan selvästi, mutta taas ruoan hinnan nousevan hieman.
Mitä taas tulee yleiseen maailmanpolitiikkaan niin en usko Iranin sotivan ketään vastaan, mutta arabimaissa tullaan näkemään uusia vallankumouksia ensi vuonna tämän vuoden tapaan ja jotkut vanhoista hallitsijoista joutuvat väistymään. En myöskään usko suuriin luonnonmullistuksiin saatikka sitten pienten vihreiden miesten saapumiseen taikka jeesuksen toiseen tulemiseen. Huolimatta siitä, että näen ensi vuoden hyvin synkkänä monessa mielessä en usko maailmanloppuun siitä huolimatta, että Mayat ovatkin joidenkin mukaan ennustaneet sen tulevan 21.12.2012 ja vaikka tämä ”tuomiopäivä” onkin allekirjoittaneen nimipäivä :)
Tässä ennustukset vuodelle 2012. Kommentointi on vapaata!!
- TT
Mitä taas tulee tähän meidän Eurostoliittoon niin ennustan Italian lähtevän vapaaehtoisesti Eurosta ja Kreikan lähtevän savustamalla. Nämä muutokset tulevat johtumaan loppujen lopuksi saksalaisten veronmaksajien huomattua heidän taakkansa liian suureksi Ranskan luottoluokituksen laskun jälkeen. Italialaiset huomaavat myös heillä olevan huomattavasti paremmat mahdollisuudet pärjätä vientiteollisuutensa kanssa devalvaation jälkeen. Tämä devalvaatio on taas mahdoton ilman omaa valuuttaa, joten se on heidän ainut mahdollisuutensa. Mitä taas tulee Kreikkaan niin heidän osaltansa peli on jo käytännössä menetetty, silä heidän olematon vientiteollisuutensa ei yksinkertaisesti vain tuo riittävästi rahaa tulevina vuosina, jotta kotimarkkinat voisivat kehittyä edes kohtuullisesti. Tämä johtaa tankkien ilmestymiseen kaduille viimeistään siinä vaiheessa, kun maa potkitaan ulos Eurosta ja ihmiset tajuavat tilanteen toivottomuuden. Mitä taas tulee niin sanottuun Eurokriisiin niin se ei tule hellittämään seuraavanakaan vuonna ja poliitikot edelleenkin pistävät pään perseeseen ja tekevät taas sellaisia päätöksiä joita pääomamarkkinat näille narreille lobbaavat.
Yhdysvalloissa presidentinvaaleista tulee sirkus ja ihmiset joutuvat valitsemaan huonon ja vielä huonomman vaihtoehdon väliltä ja tulevat siihen tulokseen, että Obama on kuitenkin se pienempi paha kuin republikaanien tuleva presidenttiehdokas. Mitä taas tulee kyseisen maan talouteen niin ”menetetty” vuosikymmen alkaa näyttää entistä todennäköisemmältä ja ennustan BKT:n laskevan prosentin verran maassa. Ennustan myös yhden maan suurimmista pankeista menevän konkurssiin ensi vuonna. Oma vahvin ehdokkaani on Morgan Stanley johtuen tämän sijoituksista Euroopan valtioiden joukkolainoihin. Huolimatta keskuspankin yrityksistä saada inflaatiota aikaiseksi siirtyy maan talous deflaatiokauteen. Mikä siis tarkoittaa ainakin QE3:a. Asuntolainojen korkojen uskon laskevan siellä alle 2.5%:n (tällä hetkellä hieman yli 3%) 30-vuotisten osalta. Asuntojen hintojen uskon tippuvan vielä jonkin verran alkuvuonna ja sen jälkeen ne alkavat pikkuhiljaa kallistua.
Mitä taas tulee Kiinaan niin kyseessä onkin sitten kuplan puhkeaminen täydellä teholla ensi vuonna. Kuitenkin on sen verran huomioitava, että uskon maan kuitenkin pitävän bruttokansantuotteensa plussalla vielä ensi vuonna, vaikka sen kasvuvauhti tuleekin tippumaan huomattavasti. Kun kaikki ovat keskittyneet Euroalueeseen ja Yhdysvaltoihin niin Kiina on saanut olla rauhassa eikä kovin monet ekonomistit ole havahtuneet siihen tosiasiaan, että kiinteistökupla on siellä pahempi kuin jopa länsimaissa. Uskon myös Kiinan valtion suorittavan massiivisen elvytysoperaation rakentaen infraa sadoilla miljardeilla dollareilla. Tämä tarkoittaa käytännössä Yhdysvaltain velkakirjojen myyntiä mikä tulee nostamaan korkotasoa siellä.
Jos nyt halutaan arvata talouslukuja ensi vuodelle niin ennustan öljyn (WTI) hinnan laskevan noin 75 dollariin barrelilta. Kullan hinnan laskevan 1200 dollariin Unssilta ja Yhdysvaltain S&P:n laskevan alle 1000 pisteen. Tämän lisäksi uskon muidenkin metallien hintojen tippuvan selvästi, mutta taas ruoan hinnan nousevan hieman.
Mitä taas tulee yleiseen maailmanpolitiikkaan niin en usko Iranin sotivan ketään vastaan, mutta arabimaissa tullaan näkemään uusia vallankumouksia ensi vuonna tämän vuoden tapaan ja jotkut vanhoista hallitsijoista joutuvat väistymään. En myöskään usko suuriin luonnonmullistuksiin saatikka sitten pienten vihreiden miesten saapumiseen taikka jeesuksen toiseen tulemiseen. Huolimatta siitä, että näen ensi vuoden hyvin synkkänä monessa mielessä en usko maailmanloppuun siitä huolimatta, että Mayat ovatkin joidenkin mukaan ennustaneet sen tulevan 21.12.2012 ja vaikka tämä ”tuomiopäivä” onkin allekirjoittaneen nimipäivä :)
Tässä ennustukset vuodelle 2012. Kommentointi on vapaata!!
- TT
sunnuntai 25. joulukuuta 2011
Ennustukset vuodelle 2012 osa 1. Suomi
Vuoden lopussa on hyvä aika tehdä ennustuksia tai kuten itse kutsuisin ”valistuneita” arvauksia seuraavalle vuodelle: Tarkoitus olisi jakaa nämä arvoitukset kahteen osaan ja ensimmäisessä osassa olisi tarkoitus käydä läpi mitä tapahtuu tässä meidän rakkaassa kotimaassamme seuraavana vuonna politiikan, talouden, urheilun ja muiden tapahtumien saralla. Moni ihmisistä ei välitä juurikaan noista kaikista, mutta ne kuitenkin joissain määrin koskettavat ja kiinnostavat allekirjoittanutta, joten tarkoitus olisi jakaa näkökulmani vuodesta 2012.
Suomessa politiikan puolella on tietysti kyse ensisijaisesti Eurokriisistä ja toissijaisesti tulevista presidentinvaaleista. On helpompi kuitenkin aloittaa jälkimmäisistä ja todeta Sauli Niinistön tulevan valituksi viimeistään toisella kierroksella. Mielenkiintoisempi asia mielestäni näissä vaaleissa tuppaa olemaan kuitenkin vastustaja toisella kierroksella ja arvaukseni tähän kysymykseen on vihreitten ehdokas joka nyt vaan sattuu kävelemään väärällä puolella katua omalta kannaltani.
Mitä taas tulee Eurokriisiin niin näen siinä kaksi eri poliittista mahdollisuutta Suomessa: Ensimmäinen on Käteisen hyväksymä EVM-sopimus joka ei menekään läpi eduskunnassa mikä johtaa käytännössä hallituksen eroon ja uusiin eduskuntavaaleihin. Toinen skenaario tässä tilanteessa on se, että Kepu pettää taas ja myy oman ei-kantansa EVM:n saamalla kuntauudistuksen lykkääntymään muutamalla vuodella tai sen muutoksiin. Tässä mielestäni tärkeimmät poliittiset tapahtumat vuodelle 2012 Suomessa.
Suomen talous taas ei tule näyttämään kovin hyvältä seuraavana kalenterivuonna, sillä jo vuoden ensimmäisellä puoliskolla tulee tapahtumaan merkittävä sijoittajien herääminen maamme yrittäessä kaupata velkaansa. Yhtäkkiä huomaammekin luottoluokituksemme tipahtavan kahdella pykälällä yhden sijaan. Tämä tulee johtumaan Euroopassa vellovasta luottolamasta joka tulee tiputtamaan vientiämme 10 miljardilla Eurolla vuoden 2012 aikana. Myös kotimarkkinamme hyytyvät pahasti tämän seurauksena. Hallituksen maaliskuussa tapahtuva tarkistus tulevien vuosien budjettiin tulee lisäämään säästöt/veronkorotukset yhteensä 10 miljardiin Euroon. Nämä 10 miljardia säästetään tavallisten kansalaisten tulonsiirroista, opetuksesta ja terveydenhuollosta. Nämä säästöt eivät kuitenkaan koske alati paisuvaa hallintoa vaan ainoastaan ihmisten perustarpeita. Arvioni BKT:n laskusta vuonna 2012 Suomessa on -6%.
Tulevat veronkorotukset tulevat lähinnä koskemaan niitä veroja joita kansalaisten on tässä maassa mahdotonta väitellä eli kiinteistö- polttoaine- sähkö- ja arvonlisäveroa. Myös korkeamman marginaalin tuloveroja tullaan nostamaan. Näiden veronkorotusten seurauksena myös inflaatio tulee olemaan muita maita korkeampi eli varmaan aika lailla lähellä 3.5%:a kuten tänäkin vuonna. Tämän ja leikkauksien vuoksi tullaan näkemään yleislakko Suomessa ensi vuoden aikana. Työttömyys ei kuitenkaan tule kasvamaan niin paljon kuin etukäteen ajatellaan johtuen siitä, että työmarkkinoille tuleva ikäluokka on yli 40 000 henkeä pienempi kuin eläkkeelle menevä. Myös työttömien tilastoihin piilottaminen tulee näkymään yllättävän hyvänä työttömyysprosenttina, mutta totuus paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tähän jonninjoutavaan tukityöllisämiseen varatut rahat alkavat loppua.
Oma arvioni asuntojen hinnoista tulee olemaan seuraava: Pääkaupunkiseudulla hinnat tulevat alas 15 prosenttia ja muualla maassa noin 10. Tämän seurauksena alkavat myös pankkien luottotappiot kasvaa huomattavissa määrin. Onneksemme kuitenkin suuri osa Suomessa toimivista pankeista eivät ole suomalaisten omistuksessa vaan lähinnä ulkomaalaisten. Tämän seurauksena kansakuntana selviämme hieman vähäisemmillä kustannuksilla kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Myös pörssikurssit tulevat Helsingin pörssissä alas seuraavan vuoden aikana. Oma arvioni on noin 30 prosenttia 2012. Tämä johtuu aika pitkälti siitä, että monet suurimmat pörssiyhtiömme toimivat jo olosuhteidenkin pakosta kansainvälisillä vientimarkkinoilla.
Mitä taas tulee omaan mielenkiintooni urheilua kohtaan niin ennustukset suomalaisten menestymismahdollisuuksista ovat seuraavat: Ennustan Lontoon olympialaisista yhtä kultamitalia ja useampia himmeämpiä mitaleita. (Itse en ymmärrä mitä hyvää on tulla toiseksi tai kolmanneksi, joten suomalaisten asenne eli tyytyväisyys näitä mitaleja kohtaan on mielestäni naurettava.) En osaa kyllä yhtään sanoa mikä laji tämän kirkkaimman tuo, mutta se tuskin on ainakaan keihäänheitto. Ennustan Suomen jääkiekkojoukkueen tippuvan MM-kisoissa iki-ihanalle veriviholliselle Ruotsille jatkopeleissä. Suomen potkupallojoukkue taas tippuu mm-karsinnoissa jo ensimmäisissä peleissä kauas mm-kisapaikasta. Itse suosittelen urheilun seuraajille tarkkailemaan lentopallojoukkuettamme olympiakarsinnoissa toukokuussa. Tämä joukkue on jääkiekon maailmanmestaruudesta huolimatta selkeästi kovin joukkue kansainvälisesti katsottuna.
Mitä taas tulee yleiseen tunnelmaan maassamme niin vuosi 2012 tulee jäämään mieleen lakkoilusta, mielenosoituksista sekä tietomurtojen määrän selkeästä kasvusta. En kuitenkaan usko mihinkään yleiseen kaaokseen kotimaassamme vielä ensi vuonna. Tämän synkkyyden keskellä on kuitenkin hyvä muistaa se tosiasia, että maailmanloppu ei tule seuraavanakaan vuonna vaan vuosi 2012 on mahdollisuuksien aikaa asiansa hyvin hoitaneille ihmisille ja myös niille joilla tärkeysjärjestykset ovat ihan puissa ja joutuvat kohtaamaan todellisen kriisin.
Tässä ennustukseni seuraavalle vuodelle Suomen osalta. Myöhemmin tulee myös rajojemme ulkopuolella tapahtuvista asioista toisessa tekstissä. Muistakaa kommentoida ja mikäli mielenkiintoa riittää niin liittäkää omat arvauksenne kommenttiin.
-TT
Suomessa politiikan puolella on tietysti kyse ensisijaisesti Eurokriisistä ja toissijaisesti tulevista presidentinvaaleista. On helpompi kuitenkin aloittaa jälkimmäisistä ja todeta Sauli Niinistön tulevan valituksi viimeistään toisella kierroksella. Mielenkiintoisempi asia mielestäni näissä vaaleissa tuppaa olemaan kuitenkin vastustaja toisella kierroksella ja arvaukseni tähän kysymykseen on vihreitten ehdokas joka nyt vaan sattuu kävelemään väärällä puolella katua omalta kannaltani.
Mitä taas tulee Eurokriisiin niin näen siinä kaksi eri poliittista mahdollisuutta Suomessa: Ensimmäinen on Käteisen hyväksymä EVM-sopimus joka ei menekään läpi eduskunnassa mikä johtaa käytännössä hallituksen eroon ja uusiin eduskuntavaaleihin. Toinen skenaario tässä tilanteessa on se, että Kepu pettää taas ja myy oman ei-kantansa EVM:n saamalla kuntauudistuksen lykkääntymään muutamalla vuodella tai sen muutoksiin. Tässä mielestäni tärkeimmät poliittiset tapahtumat vuodelle 2012 Suomessa.
Suomen talous taas ei tule näyttämään kovin hyvältä seuraavana kalenterivuonna, sillä jo vuoden ensimmäisellä puoliskolla tulee tapahtumaan merkittävä sijoittajien herääminen maamme yrittäessä kaupata velkaansa. Yhtäkkiä huomaammekin luottoluokituksemme tipahtavan kahdella pykälällä yhden sijaan. Tämä tulee johtumaan Euroopassa vellovasta luottolamasta joka tulee tiputtamaan vientiämme 10 miljardilla Eurolla vuoden 2012 aikana. Myös kotimarkkinamme hyytyvät pahasti tämän seurauksena. Hallituksen maaliskuussa tapahtuva tarkistus tulevien vuosien budjettiin tulee lisäämään säästöt/veronkorotukset yhteensä 10 miljardiin Euroon. Nämä 10 miljardia säästetään tavallisten kansalaisten tulonsiirroista, opetuksesta ja terveydenhuollosta. Nämä säästöt eivät kuitenkaan koske alati paisuvaa hallintoa vaan ainoastaan ihmisten perustarpeita. Arvioni BKT:n laskusta vuonna 2012 Suomessa on -6%.
Tulevat veronkorotukset tulevat lähinnä koskemaan niitä veroja joita kansalaisten on tässä maassa mahdotonta väitellä eli kiinteistö- polttoaine- sähkö- ja arvonlisäveroa. Myös korkeamman marginaalin tuloveroja tullaan nostamaan. Näiden veronkorotusten seurauksena myös inflaatio tulee olemaan muita maita korkeampi eli varmaan aika lailla lähellä 3.5%:a kuten tänäkin vuonna. Tämän ja leikkauksien vuoksi tullaan näkemään yleislakko Suomessa ensi vuoden aikana. Työttömyys ei kuitenkaan tule kasvamaan niin paljon kuin etukäteen ajatellaan johtuen siitä, että työmarkkinoille tuleva ikäluokka on yli 40 000 henkeä pienempi kuin eläkkeelle menevä. Myös työttömien tilastoihin piilottaminen tulee näkymään yllättävän hyvänä työttömyysprosenttina, mutta totuus paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tähän jonninjoutavaan tukityöllisämiseen varatut rahat alkavat loppua.
Oma arvioni asuntojen hinnoista tulee olemaan seuraava: Pääkaupunkiseudulla hinnat tulevat alas 15 prosenttia ja muualla maassa noin 10. Tämän seurauksena alkavat myös pankkien luottotappiot kasvaa huomattavissa määrin. Onneksemme kuitenkin suuri osa Suomessa toimivista pankeista eivät ole suomalaisten omistuksessa vaan lähinnä ulkomaalaisten. Tämän seurauksena kansakuntana selviämme hieman vähäisemmillä kustannuksilla kuin esimerkiksi ruotsalaiset. Myös pörssikurssit tulevat Helsingin pörssissä alas seuraavan vuoden aikana. Oma arvioni on noin 30 prosenttia 2012. Tämä johtuu aika pitkälti siitä, että monet suurimmat pörssiyhtiömme toimivat jo olosuhteidenkin pakosta kansainvälisillä vientimarkkinoilla.
Mitä taas tulee omaan mielenkiintooni urheilua kohtaan niin ennustukset suomalaisten menestymismahdollisuuksista ovat seuraavat: Ennustan Lontoon olympialaisista yhtä kultamitalia ja useampia himmeämpiä mitaleita. (Itse en ymmärrä mitä hyvää on tulla toiseksi tai kolmanneksi, joten suomalaisten asenne eli tyytyväisyys näitä mitaleja kohtaan on mielestäni naurettava.) En osaa kyllä yhtään sanoa mikä laji tämän kirkkaimman tuo, mutta se tuskin on ainakaan keihäänheitto. Ennustan Suomen jääkiekkojoukkueen tippuvan MM-kisoissa iki-ihanalle veriviholliselle Ruotsille jatkopeleissä. Suomen potkupallojoukkue taas tippuu mm-karsinnoissa jo ensimmäisissä peleissä kauas mm-kisapaikasta. Itse suosittelen urheilun seuraajille tarkkailemaan lentopallojoukkuettamme olympiakarsinnoissa toukokuussa. Tämä joukkue on jääkiekon maailmanmestaruudesta huolimatta selkeästi kovin joukkue kansainvälisesti katsottuna.
Mitä taas tulee yleiseen tunnelmaan maassamme niin vuosi 2012 tulee jäämään mieleen lakkoilusta, mielenosoituksista sekä tietomurtojen määrän selkeästä kasvusta. En kuitenkaan usko mihinkään yleiseen kaaokseen kotimaassamme vielä ensi vuonna. Tämän synkkyyden keskellä on kuitenkin hyvä muistaa se tosiasia, että maailmanloppu ei tule seuraavanakaan vuonna vaan vuosi 2012 on mahdollisuuksien aikaa asiansa hyvin hoitaneille ihmisille ja myös niille joilla tärkeysjärjestykset ovat ihan puissa ja joutuvat kohtaamaan todellisen kriisin.
Tässä ennustukseni seuraavalle vuodelle Suomen osalta. Myöhemmin tulee myös rajojemme ulkopuolella tapahtuvista asioista toisessa tekstissä. Muistakaa kommentoida ja mikäli mielenkiintoa riittää niin liittäkää omat arvauksenne kommenttiin.
-TT
keskiviikko 7. joulukuuta 2011
Avautumista avautumisesta ja pidemmästä projektista
Kun kerran pitkässä juoksussa olemme kaikki kuolleita niin miksi yleensäkään tehdä mitään suunnitelmia pidemmälle aikavälille? Tähän kysymykseen joudun aina välillä itselleni vastaamaan miettiessäni tätä vaurastumisprojektia. Ottaen huomioon lyhytjännitteisyyteni kolmenkymmenen vuoden pituinen projekti tuntuu lähinnä etanavauhdilta ja sen eteneminen on tuskastuttavan hidasta. Kuitenkin olen tämän vuoden aikana selkeästi onnistunut pitämään oman pääni ja päässyt eteenpäin. Välillä kuitenkin iskee aikamoinen epäusko ja sen pitäminen hallinnassa on hyvinkin tärkeää. Mitäs mieltä te olette tästä asiasta?
Tämän epäuskon hallinnassa auttavat kyllä selkeästi pääperiaatteet joita pitäisi noudattaa rikkomatta niitä. Tähän mennessä itselläni on kuitenkin ollut vain hyvin laajat kuviot suunniteltuina, mutta kaipaisin näiden noudattamiseen hieman tarkempia suuntaviivoja ja sääntöjä ja aion niitä nyt tässä kirjoituksessani julkaista, jotta niiden noudattamiseen voisin saada teiltä lukijoilta huomautuksia mikäli niitä rikon tulevaisuudessa. Tämän lisäksi tarkoitus on kysyä myös teidän mielipiteitä niiden järkevyydestä/järjettömyydestä, sillä omasta mielestäni niiden noudattaminen ei ole allekirjoittaneelle kuitenkaan mikään helppo asia, mutta ei toisaalta täysin mahdotonkaan. Seuraavassa lyhyesti tärkeimmät säännöt mitä tulee kaikenlaisiin kissanristiäisiin ynnä muihin tilanteisiin joita varten EI on ainut oikea vastaus mikäli seuraavat säännöt täyttyvät:
1. Ensimmäiset viikonlopun kissanrisitiäiset ovat jo buukattu kuukaudelle.
2. Poikkeus sääntöön 1. on tärkeämmät riennot joista kuulee myöhemmin, jolloin pitää perua ensimmäiset kissanristiäiset.
3. 2. Poikkeus sääntöön on pidemmät ulkomaanmatkat joilla ei ruveta himmailemaan vaan nautitaan täysin rinnoin.
Mitä tulee sitten rientojen tärkeysjärjestykseen niin lyhykäisyydessään kyseisiä mahdollisia ovat mm. häät ja polttarit jotka vietetään saman kuukauden aikana jolloin häät menevät polttareiden edelle. Kuitenkin häät ja polttarit menevät tavallisten rallien kuten pikkujoulujen tai synttäreiden edelle. Kun noita sääntöjä katsoo niin typeryksille on parempi olla yksinkertaiset säännöt niin niitä on helpompi noudattaa.
Mitä taas tulee budjetteihin niin vuosibudjetin eri osat ovat ylittämättömiä ellei satu joitain onnettomuuksia kuten esimerkiksi luurin hajoaminen tai urheillessa sattuva leegoremontti. Nämä eivät ole kummatkaan hyvin todennäköisiä tapahtumia, mutta kuitenkin mahdollisia. Näiden lisäksi samaan kategoriaan menevät vastaavat tapahtumat voivat muodostaa ylitsepääsemättömiä ongelmia pysyä budjetissa. Ottaen huomioon erilaiset vakuutukseni leegoremonttikin on hyvin epätodennäköisesti kallis operaatio.
Mitä taas tulee tämän blogin päivityksien tihentämiseen niin monesti allekirjoittaneella pää syyhyää siinä vaiheessa, kun pitäisi jo olla unten mailla ja ”parhaimmat” ideat tuppaavat tulemaan juuri silloin, kun ei olisi enää varaa olla hereillä. Onkos arvoisilla lukijoilla mitään tipsiä tähän miten saisin itseni säilyttämään nämä ideat lämpiminä mielessäni? Monestihan sitten motivaatio on juuri silloin kadoksissa, kun olisi aikaa muuttaa nämä ideat kirjoituksiksi. Mahdollisestihan pitäisi ilmeisesti tehdä joku selkeä kirjoitussuunnitelma, jotta saisi sitten hoidettua blogin päivityksen. Kuitenkin nämä ideat saattavat tulla pyytämättä ja yllätyksenä. Tämän vuoksi on hyvin vaikea tehdä selkeätä kirjoitussuunnitelmaa. Kuitenkin yhden päivityksen tekemiseen menee jo pelkkään kirjoittamiseen helposti muutamia tunteja. Sakkojakaan ei oikein voi itselleen kovin helpolla antaa, vaikka kirjoittaminen jäisikin vähemmälle, sillä en usko oikein keppiin vaan lähinnä porkkanaan. Itsensä palkitseminen on toisaalta aika vaikeaa ilman selkeitä sääntöjä ja niiden keksiminen ei aina ole niin helppoa, sillä monesti sitä menee siitä mistä aita on matalin.
Tällästä pohdintaa tällä kertaa.
- TT
Tämän epäuskon hallinnassa auttavat kyllä selkeästi pääperiaatteet joita pitäisi noudattaa rikkomatta niitä. Tähän mennessä itselläni on kuitenkin ollut vain hyvin laajat kuviot suunniteltuina, mutta kaipaisin näiden noudattamiseen hieman tarkempia suuntaviivoja ja sääntöjä ja aion niitä nyt tässä kirjoituksessani julkaista, jotta niiden noudattamiseen voisin saada teiltä lukijoilta huomautuksia mikäli niitä rikon tulevaisuudessa. Tämän lisäksi tarkoitus on kysyä myös teidän mielipiteitä niiden järkevyydestä/järjettömyydestä, sillä omasta mielestäni niiden noudattaminen ei ole allekirjoittaneelle kuitenkaan mikään helppo asia, mutta ei toisaalta täysin mahdotonkaan. Seuraavassa lyhyesti tärkeimmät säännöt mitä tulee kaikenlaisiin kissanristiäisiin ynnä muihin tilanteisiin joita varten EI on ainut oikea vastaus mikäli seuraavat säännöt täyttyvät:
1. Ensimmäiset viikonlopun kissanrisitiäiset ovat jo buukattu kuukaudelle.
2. Poikkeus sääntöön 1. on tärkeämmät riennot joista kuulee myöhemmin, jolloin pitää perua ensimmäiset kissanristiäiset.
3. 2. Poikkeus sääntöön on pidemmät ulkomaanmatkat joilla ei ruveta himmailemaan vaan nautitaan täysin rinnoin.
Mitä tulee sitten rientojen tärkeysjärjestykseen niin lyhykäisyydessään kyseisiä mahdollisia ovat mm. häät ja polttarit jotka vietetään saman kuukauden aikana jolloin häät menevät polttareiden edelle. Kuitenkin häät ja polttarit menevät tavallisten rallien kuten pikkujoulujen tai synttäreiden edelle. Kun noita sääntöjä katsoo niin typeryksille on parempi olla yksinkertaiset säännöt niin niitä on helpompi noudattaa.
Mitä taas tulee budjetteihin niin vuosibudjetin eri osat ovat ylittämättömiä ellei satu joitain onnettomuuksia kuten esimerkiksi luurin hajoaminen tai urheillessa sattuva leegoremontti. Nämä eivät ole kummatkaan hyvin todennäköisiä tapahtumia, mutta kuitenkin mahdollisia. Näiden lisäksi samaan kategoriaan menevät vastaavat tapahtumat voivat muodostaa ylitsepääsemättömiä ongelmia pysyä budjetissa. Ottaen huomioon erilaiset vakuutukseni leegoremonttikin on hyvin epätodennäköisesti kallis operaatio.
Mitä taas tulee tämän blogin päivityksien tihentämiseen niin monesti allekirjoittaneella pää syyhyää siinä vaiheessa, kun pitäisi jo olla unten mailla ja ”parhaimmat” ideat tuppaavat tulemaan juuri silloin, kun ei olisi enää varaa olla hereillä. Onkos arvoisilla lukijoilla mitään tipsiä tähän miten saisin itseni säilyttämään nämä ideat lämpiminä mielessäni? Monestihan sitten motivaatio on juuri silloin kadoksissa, kun olisi aikaa muuttaa nämä ideat kirjoituksiksi. Mahdollisestihan pitäisi ilmeisesti tehdä joku selkeä kirjoitussuunnitelma, jotta saisi sitten hoidettua blogin päivityksen. Kuitenkin nämä ideat saattavat tulla pyytämättä ja yllätyksenä. Tämän vuoksi on hyvin vaikea tehdä selkeätä kirjoitussuunnitelmaa. Kuitenkin yhden päivityksen tekemiseen menee jo pelkkään kirjoittamiseen helposti muutamia tunteja. Sakkojakaan ei oikein voi itselleen kovin helpolla antaa, vaikka kirjoittaminen jäisikin vähemmälle, sillä en usko oikein keppiin vaan lähinnä porkkanaan. Itsensä palkitseminen on toisaalta aika vaikeaa ilman selkeitä sääntöjä ja niiden keksiminen ei aina ole niin helppoa, sillä monesti sitä menee siitä mistä aita on matalin.
Tällästä pohdintaa tällä kertaa.
- TT
perjantai 2. joulukuuta 2011
Marraskuu 2011 +600€ yhteensä 4350€
Marraskuu, tuo pimeyden kuukausi kotimaassamme. Lumet uupuvat maasta ja monia ihmisiä vituttaa. Joillakin iskee jo joulustressikin päälle aikaisin ja hermot meinaa mennä moneen kertaan. Myöskin pikkujoulut nakertavat ihmisten yleistä vireystilaa ja väsymys pukkaa päälle. Onneksi tämä pimeys yleensä kestää vaan kuukauden ja pikkuhiljaa lumi löytää maan. Tänä vuonna tosin saattaa mennä pidemmällekin tämän synkän pimeyden raiskatessa ihmisten mieltä. Marraskuu olisi täydellinen aika viettää aikansa jossain lämpimämmässä ja valoisammassa, mutta monille tämä on kuitenkin mahdottomuus kuten myös allekirjoittaneelle ainakin tänä vuonna. Tätä pimeyttä en kuitenkaan voi syyttää omasta saamattomuudestani tätä blogia kohtaan vaan on vain pakko katsoa peiliin ja yrittää saada aikaan enemmän joulukuussa, sillä kun on jo housuissa niin ei auta enää rypistää vaan puhdistaa paikat ja suunnata tulevaisuuteen. Mitä marraskuun raskauteen tulee niin valitsin sitten kaikista heikoimman vaihtoehdon ja sorruin sitten myös toisiinkin pikkujouluihin ja tämä harha-askel söikin sitten aika paljon henkisiä ja fyysisiä voimavaroja. On näin pakko tunnustaa itselleen se tosiasia ettei perse enää kestä kaksia ralleja kuukaudessa, joten täytyy vain ottaa järki käteen ja pitää vain yksi viikonloppu ”lomaa” kuukaudessa paitsi silloin kun ei ole mahdollisuuksia olla ”töissä”
Tulot jäivät hieman arvioidusta, mutta toisaalta myös menopuolella selvittiin hieman vähemmällä kuin mitä olin kuvitellut. Tulopuolen pettäminen johtui lähinnä siitä, että tuli kaksi viikonloppureissua yhden sijasta ja näistä toipumiseen oli pakko varata hieman enemmän aikaa. Tämä tarkoittaa käytännössä noin parinsadan Euron vajausta tämän kuukauden tuloihin. Menopuolella budjetti piti tosi hyvin, vaikka olikin parit pikkujoulut, sillä nämä molemmat tulivat hyvin halvoiksi, sillä baarit jäivät käymättä. Toisaalta molemmat viikonloput kuitenkin olivat ihan hauskoja, joten eivät ne hukkaan menneet vaikka niistä toipuminen ottikin koville. Aika pitkälti kuitenkin mentiin suunnitelmien mukaan ja hyvä niin.
Mitä taas tulee joulukuuhun niin se näyttäisi olevan aika erilainen jos sitä vertaa edellisiin, sillä tarkoituksena olisi pitää taas pidempi joululoma joka alkaa 21. päivä ja kestää noin 2 viikkoa riippuen siitä milloin hommat taas alkavat tammikuun alussa. Tämä tietysti vaikuttaa myös tuloihin aika selvästi, mutta koska veronpalautukset tulevat heti 2. päivä niin joulukuun ylijäämä vaikuttaisi olevan aika tarkasti veronpalautusten suuruinen, joten miinusta ei olisi joulukuussakaan tulossa. Mitä tulee taas joululahjoihin niin en taas tänäkään vuonna tuhlaa juurikaan niihin vaan ostan yhdet kummilapsilleni ja omani olenkin jo tilannut ja saanut postitettuna. Onnekseni perheessäni vietetään joulua lähinnä syöden, joten ei tarvitse hirveästi tästä itselleni hyvin turhasta juhlasta stressata. Mitä taas tulee blogiini niin joululomalla olisi tarkoitus saada ainakin muutama kirjoitus tehtyä ja suunniteltua lähikuukausien sisältöä. Myös TT:n listalle olisi tarkoitus ottaa joitakin yrityksiä lisää mikä tarkoittaa aikamoista osavuosikatsausten ja vuosituloksien läpikäymistä mikä tietysti on suhteellisen hidasta ja vaivalloista, mutta toisaalta varsinkin joulunpyhinä tekemisen puutetta on vaikka muille jakaa ja nämä päivät voikin sitten hyötykäyttää tänä vuonna.
Joulukuussa olisi sitten tarkoitus ostaa osakkeita ensimmäisen kerran ja arvo-osuustilille olen siirtänytkin jo rahaa. Kuitenkin ongelmaksi saattaa muodostua lähiviikkojen epävarmuus Euroalueen kohtalosta, joten en ole varma kannattaako rahaa laittaa osakkeisiin ennen tilanteen selkeytymistä. Kuitenkin osakkeiden ostaminen saattaisi jopa olla viisasta, sillä tässä voi tulla aikamoinen pankkikriisi eikä ole yhtään varmaa saako tililtä rahoja ulos kovin nopeasti tai ollenkaan mikäli laajamittainen kriisi puhkeaa. Tästä kaipaisinkin mielipiteitä, sillä en mielelläni häviäisi vähiä rahojani katastrofin sattuessa ja osakkeet ovat kuitenkin paloja yrityksistä, joten niistä eivät pääomat häviä ainakaan kokonaan. Vielä en tosin ole tehnyt sijoituspäätöstä, mutta paria sijoituskohdetta listani yläpäästä mietin parhaillaan ja kunhan katson hiinnan olevan oikea niin sitten ostan.
Tässä tämä kuukausikatsaus tällä kertaa.
- TT
Tulot jäivät hieman arvioidusta, mutta toisaalta myös menopuolella selvittiin hieman vähemmällä kuin mitä olin kuvitellut. Tulopuolen pettäminen johtui lähinnä siitä, että tuli kaksi viikonloppureissua yhden sijasta ja näistä toipumiseen oli pakko varata hieman enemmän aikaa. Tämä tarkoittaa käytännössä noin parinsadan Euron vajausta tämän kuukauden tuloihin. Menopuolella budjetti piti tosi hyvin, vaikka olikin parit pikkujoulut, sillä nämä molemmat tulivat hyvin halvoiksi, sillä baarit jäivät käymättä. Toisaalta molemmat viikonloput kuitenkin olivat ihan hauskoja, joten eivät ne hukkaan menneet vaikka niistä toipuminen ottikin koville. Aika pitkälti kuitenkin mentiin suunnitelmien mukaan ja hyvä niin.
Mitä taas tulee joulukuuhun niin se näyttäisi olevan aika erilainen jos sitä vertaa edellisiin, sillä tarkoituksena olisi pitää taas pidempi joululoma joka alkaa 21. päivä ja kestää noin 2 viikkoa riippuen siitä milloin hommat taas alkavat tammikuun alussa. Tämä tietysti vaikuttaa myös tuloihin aika selvästi, mutta koska veronpalautukset tulevat heti 2. päivä niin joulukuun ylijäämä vaikuttaisi olevan aika tarkasti veronpalautusten suuruinen, joten miinusta ei olisi joulukuussakaan tulossa. Mitä tulee taas joululahjoihin niin en taas tänäkään vuonna tuhlaa juurikaan niihin vaan ostan yhdet kummilapsilleni ja omani olenkin jo tilannut ja saanut postitettuna. Onnekseni perheessäni vietetään joulua lähinnä syöden, joten ei tarvitse hirveästi tästä itselleni hyvin turhasta juhlasta stressata. Mitä taas tulee blogiini niin joululomalla olisi tarkoitus saada ainakin muutama kirjoitus tehtyä ja suunniteltua lähikuukausien sisältöä. Myös TT:n listalle olisi tarkoitus ottaa joitakin yrityksiä lisää mikä tarkoittaa aikamoista osavuosikatsausten ja vuosituloksien läpikäymistä mikä tietysti on suhteellisen hidasta ja vaivalloista, mutta toisaalta varsinkin joulunpyhinä tekemisen puutetta on vaikka muille jakaa ja nämä päivät voikin sitten hyötykäyttää tänä vuonna.
Joulukuussa olisi sitten tarkoitus ostaa osakkeita ensimmäisen kerran ja arvo-osuustilille olen siirtänytkin jo rahaa. Kuitenkin ongelmaksi saattaa muodostua lähiviikkojen epävarmuus Euroalueen kohtalosta, joten en ole varma kannattaako rahaa laittaa osakkeisiin ennen tilanteen selkeytymistä. Kuitenkin osakkeiden ostaminen saattaisi jopa olla viisasta, sillä tässä voi tulla aikamoinen pankkikriisi eikä ole yhtään varmaa saako tililtä rahoja ulos kovin nopeasti tai ollenkaan mikäli laajamittainen kriisi puhkeaa. Tästä kaipaisinkin mielipiteitä, sillä en mielelläni häviäisi vähiä rahojani katastrofin sattuessa ja osakkeet ovat kuitenkin paloja yrityksistä, joten niistä eivät pääomat häviä ainakaan kokonaan. Vielä en tosin ole tehnyt sijoituspäätöstä, mutta paria sijoituskohdetta listani yläpäästä mietin parhaillaan ja kunhan katson hiinnan olevan oikea niin sitten ostan.
Tässä tämä kuukausikatsaus tällä kertaa.
- TT
tiistai 22. marraskuuta 2011
Sijoitusmessuilla
Terveiset sijoitusmessuilta.
Tossa Nikinho näköjään huhuili raporttia sijoitusmessuilta, joten yritetäänpä saada niistä jotain aikaseks. Väkeä oli kuin pipoa ainakin näin perstuntumalta todettuna vähintään yhtä paljon kuin aikaisempina vuosina, kun olin paikalla. En tosin ollut viime vuonna, joten aika kultaa muistot ja muistikuvat saattavat hyvinkin pettää. Itse viihdyin paikalla tällä kertaa koko päivän ja viimeisenä ollut analyytikkopaneeli oli ihan viihdyttävä kokemus, sillä aikaisemmin olen viihtynyt messuilla lähinnä kaukomatkalaisena, joten se oli ihan uusi kokemus.
Sijoitusmessuthan ovat tunnetusti tapahtuma johon me sopulit menemme kuuntelemaan ”asiantuntijoita” ja toivomaan jotain suurta ahaa-elämystä joidenkin yritysten suhteen sitä ikinä kuitenkaan saamatta. Itse käytin vähän turhan paljon aikaa esitysten kuunteluun ja liian vähän yritysten standeillä. Tämä on jostain syystä varsin yleinen tapa, sillä esitykset tuppaavat olemaan noin keskimäärin täynnä ääriään myöten kun taas yritysten ständit ovat aika hiljaisia paitsi ne joista sattuu saamaan ilmaista kahvia tai muuta juotavaa. Täytyy kyllä tunnustaa, että itsellekin kahvi maistui. En kuitenkaan ole ihan varma siitä onko tämä hyvä tapa saada ihmiset ständeille, sillä ainakin oma huomioni keskittyi tässä tapauksessa lähinnä kahvin saantiin. Kahvin lisäksi standit tarjosivat informaatiota, kilpailuja ja ilmaisia kyniä. Varsinkin jälkimmäiset tulevat tarpeeseen, sillä jostain syystä onnistun hävittämään näitä jatkuvalla syötöllä. Itse en juurikaan jutellut yritysten edustajien kanssa mikä oli kyllä selkeä virhe. Jostain syystä en yleensä kehtaa mennä myöntämään omaa tietämättömyyttäni vaan jätän väliin.
Sijoitusmessuilla kuulemistani esityksistä ei kuitenkaan loppujen lopuksi jäänyt hirveästi käteen, mutta perussävy oli hyvin synkkä. Varsinkin heidän viesti Eurokriisistä oli se ettei siitä selvitä ilman rahanpainamista vaan se tulee sitten tapahtumaan jossain vaiheessa. Tämä taas sitten lisää mahdollisuutta siitä, että kriisistä tulee pahempi tämän rahan painamisen lähtiessä käsistä. Mielipide kurssien laskusta oli se, että pohjia ei vielä olla nähty vaan alaspäin mennään vielä selkeästi lisää. Tarkempia arvauksia ei tullut kuin yhdeltä jäseneltä joka uskoo kurssien puolittuvan ennen kriisin loppua. Itsekin olen tätä mieltä, mutta loppujen lopuksi kyse on ihan pelkästään arvauksista, sillä kukaan ei voi tietää tulevaisuutta, vaikka ”valistuneita” arvauksia voi aina antaa. Myöskin pitkästä ja kivisestä tiestä puhui yllättävän moni ja ajanjaksona puhuttiin 10 vuodesta jolloin on pakko tehdä rakenteellisia muutoksia suomalaiseen järjestelmään.
Muutamia sijoitusvinkkejä tuli anaalyytikoilta ja aion ne jakaa nyt teille: Nokia, Orion, Teliasonera, Huhtamäki, Kesko ja Vacon. Itse en kyllä näiden pelkkien vinkkien perusteella mihinkään sijoittaisi enkä jaksa niiden perusteluitakaan juuri sen enempää käydä läpi kuin suurin osa suosituksista ovat suosittajien mielestä vakaita osingonmaksajia vaikeinakin vuosina. Vaconin toimitusjohtajan katsauksenkin kävin kuulemassa ja siitä pari pointtia: markkinoiden läpinäkyvyys on täysin olematon ja tilausten määrä on selkeässä laskussa, taajuusmuuttajat ovat aika pitkälti teknisesti samanlaisia, joten kilpailuasema pitää hankkia jollakin muulla tavalla. Vaconin toimitusjohtaja avasi kilpailuasemaa sillä tavalla, että he panostavat eri sovelluksiin kuten uusiutuvaan energiaan ja lisäksi softapatentit ovat osa kilpailustrategiaa. Uutena huomattavasti kasvavana sovelluksena hän mainitsi vedenpuhdistamisessa käytettävät taajuusmuuttajat. Vacon on kyllä pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin tuottava sijoitus, joten tähän yritykseen kannattaa mielestäni sijoittaa hinnan ollessa oikea.
Kaiken kaikkiaan sijoitusmessut olivat itselleni kuitenkin ihan miellyttävä kokemus ja varsinkin ilmaistapahtumana hintansa väärti. En tänäkään vuonna kokenut mitään suuria ahaa-elämyksiä, mutta en niitä kyllä odottanutkaan. Suosittelen kuitenkin niillä käyntiä mikäli välimatka ei ole kovin pitkä. Ja sitten näin nuorena miehenä jatketaan myös sijoitusvinkkien antamista ja kuten edellisinäkin vuosina niin kumi ja neste ovat nuoren miehen parhaimmat sijoitukset ja niitä suosittelen. En tosin enää keski-ikäisille, mutta sitä nuoremmille. Nesteenä en tarkoita kuitenkaan itse yritystä vaan juomia joita nauttiessa tulee hilpeälle tuulelle. Kuitenkin tämä sijoitus vaatii kohtuullisuutta, joten se ei sovi kuitenkaan kaikille nuorille miehille. Ja sitten tätä nestettä nauttiessa kannattaa nuoren miehen ottaa pari kumia matkaansa niin ei sitten seuraa noin parin vuosikymmenen mittaista laskua.. Tällästä tällä kertaa.
- TT
Tossa Nikinho näköjään huhuili raporttia sijoitusmessuilta, joten yritetäänpä saada niistä jotain aikaseks. Väkeä oli kuin pipoa ainakin näin perstuntumalta todettuna vähintään yhtä paljon kuin aikaisempina vuosina, kun olin paikalla. En tosin ollut viime vuonna, joten aika kultaa muistot ja muistikuvat saattavat hyvinkin pettää. Itse viihdyin paikalla tällä kertaa koko päivän ja viimeisenä ollut analyytikkopaneeli oli ihan viihdyttävä kokemus, sillä aikaisemmin olen viihtynyt messuilla lähinnä kaukomatkalaisena, joten se oli ihan uusi kokemus.
Sijoitusmessuthan ovat tunnetusti tapahtuma johon me sopulit menemme kuuntelemaan ”asiantuntijoita” ja toivomaan jotain suurta ahaa-elämystä joidenkin yritysten suhteen sitä ikinä kuitenkaan saamatta. Itse käytin vähän turhan paljon aikaa esitysten kuunteluun ja liian vähän yritysten standeillä. Tämä on jostain syystä varsin yleinen tapa, sillä esitykset tuppaavat olemaan noin keskimäärin täynnä ääriään myöten kun taas yritysten ständit ovat aika hiljaisia paitsi ne joista sattuu saamaan ilmaista kahvia tai muuta juotavaa. Täytyy kyllä tunnustaa, että itsellekin kahvi maistui. En kuitenkaan ole ihan varma siitä onko tämä hyvä tapa saada ihmiset ständeille, sillä ainakin oma huomioni keskittyi tässä tapauksessa lähinnä kahvin saantiin. Kahvin lisäksi standit tarjosivat informaatiota, kilpailuja ja ilmaisia kyniä. Varsinkin jälkimmäiset tulevat tarpeeseen, sillä jostain syystä onnistun hävittämään näitä jatkuvalla syötöllä. Itse en juurikaan jutellut yritysten edustajien kanssa mikä oli kyllä selkeä virhe. Jostain syystä en yleensä kehtaa mennä myöntämään omaa tietämättömyyttäni vaan jätän väliin.
Sijoitusmessuilla kuulemistani esityksistä ei kuitenkaan loppujen lopuksi jäänyt hirveästi käteen, mutta perussävy oli hyvin synkkä. Varsinkin heidän viesti Eurokriisistä oli se ettei siitä selvitä ilman rahanpainamista vaan se tulee sitten tapahtumaan jossain vaiheessa. Tämä taas sitten lisää mahdollisuutta siitä, että kriisistä tulee pahempi tämän rahan painamisen lähtiessä käsistä. Mielipide kurssien laskusta oli se, että pohjia ei vielä olla nähty vaan alaspäin mennään vielä selkeästi lisää. Tarkempia arvauksia ei tullut kuin yhdeltä jäseneltä joka uskoo kurssien puolittuvan ennen kriisin loppua. Itsekin olen tätä mieltä, mutta loppujen lopuksi kyse on ihan pelkästään arvauksista, sillä kukaan ei voi tietää tulevaisuutta, vaikka ”valistuneita” arvauksia voi aina antaa. Myöskin pitkästä ja kivisestä tiestä puhui yllättävän moni ja ajanjaksona puhuttiin 10 vuodesta jolloin on pakko tehdä rakenteellisia muutoksia suomalaiseen järjestelmään.
Muutamia sijoitusvinkkejä tuli anaalyytikoilta ja aion ne jakaa nyt teille: Nokia, Orion, Teliasonera, Huhtamäki, Kesko ja Vacon. Itse en kyllä näiden pelkkien vinkkien perusteella mihinkään sijoittaisi enkä jaksa niiden perusteluitakaan juuri sen enempää käydä läpi kuin suurin osa suosituksista ovat suosittajien mielestä vakaita osingonmaksajia vaikeinakin vuosina. Vaconin toimitusjohtajan katsauksenkin kävin kuulemassa ja siitä pari pointtia: markkinoiden läpinäkyvyys on täysin olematon ja tilausten määrä on selkeässä laskussa, taajuusmuuttajat ovat aika pitkälti teknisesti samanlaisia, joten kilpailuasema pitää hankkia jollakin muulla tavalla. Vaconin toimitusjohtaja avasi kilpailuasemaa sillä tavalla, että he panostavat eri sovelluksiin kuten uusiutuvaan energiaan ja lisäksi softapatentit ovat osa kilpailustrategiaa. Uutena huomattavasti kasvavana sovelluksena hän mainitsi vedenpuhdistamisessa käytettävät taajuusmuuttajat. Vacon on kyllä pitkällä aikavälillä ollut hyvinkin tuottava sijoitus, joten tähän yritykseen kannattaa mielestäni sijoittaa hinnan ollessa oikea.
Kaiken kaikkiaan sijoitusmessut olivat itselleni kuitenkin ihan miellyttävä kokemus ja varsinkin ilmaistapahtumana hintansa väärti. En tänäkään vuonna kokenut mitään suuria ahaa-elämyksiä, mutta en niitä kyllä odottanutkaan. Suosittelen kuitenkin niillä käyntiä mikäli välimatka ei ole kovin pitkä. Ja sitten näin nuorena miehenä jatketaan myös sijoitusvinkkien antamista ja kuten edellisinäkin vuosina niin kumi ja neste ovat nuoren miehen parhaimmat sijoitukset ja niitä suosittelen. En tosin enää keski-ikäisille, mutta sitä nuoremmille. Nesteenä en tarkoita kuitenkaan itse yritystä vaan juomia joita nauttiessa tulee hilpeälle tuulelle. Kuitenkin tämä sijoitus vaatii kohtuullisuutta, joten se ei sovi kuitenkaan kaikille nuorille miehille. Ja sitten tätä nestettä nauttiessa kannattaa nuoren miehen ottaa pari kumia matkaansa niin ei sitten seuraa noin parin vuosikymmenen mittaista laskua.. Tällästä tällä kertaa.
- TT
tiistai 15. marraskuuta 2011
2011 Q3 TT:n lista
Moro.
Ja taas on se aika, kun seuraamieni Helsingin pörssin yritysten osavuositulokset on julkistettu. Tämän seurauksena olen taas etsinyt osavuosituloksista tietoja näiden menestyksestä. Perstuntumalla voisin sanoa, että mitä paskemmin menee joku tietty kvartaali niin sitä kauemmin kestää näistä tulosjulkistuksista etsiä tietoja. Kun taas mitä paremmin on mennyt niin sitä selkeämmin se näkyy heti ensimmäisistä vilkaisuista. Alapuolella uusi TT:n lista julkaistuna:
Q3 TT:n lista 11.11.2011 päätöskurssit
Nokian Renkaat 26.95€ (25.74€) 1.70 (1.40)
Vacon 35.15€ (36.15€) 1.35 (1.45)
Affecto 2.47€ (2.36€) 1.30 (1.30)
Kone 41.47€ (38.35€) 1.15 (1.15)
Okmetic 4.92€ (4.92€) 1.10 (1.70)
Basware 18.49€ (23.99€) 1.00 (0.90)
Metso 28.93€ (27.17€) 1.00 (0.00)
PKC Group 11.53€ (12.40€) 0.85 (1.25)
Digia 3.02€ (2.85€) 0.85 (1.05)
YIT 11.44€ (13.80€) 0.70 (0.70)
Wärtsilä 22.05€ (18.60€) 0.60 (0.90)
Cargotec 24.63€ (24.41€) 0.60 (0.60)
Fortum 17.74€ (17.48€) 0.60 (0.50)
Outotec 34.84€ (29.53€) 0.55 (-0.55)
Sanoma 8.765€ (11.29€) 0.50 (0.50)
Rautaruukki 7.18€ (11.93€) 0.45 (0.00)
Konecranes 16-09€ (19.73€) 0.40 (0.60)
Nordea 6.12€ (6.38€) 0.40 (0.35)
Capman 1.09€ (1.19€) 0.35 (0.95)
Uponor 7.32€ (7.64€) 0.30 (0.10)
Lassila&Tikanoja 11.47€ (10.23€) 0.25 (0.25)
Nokia 4.934€ (3.75€) 0.25 (0.25)
Teleste 3.17€ (3.03€) 0.25 (0.25)
Ramirent 6.03€ (5.96€) 0.20 (0.00)
Cramo 9.34€ (9.35€) 0.20 (-0.10)
Sampo 19.64€ (19.71€) 0.15 (0.90)
Kesko B 24.86€ (27.26€) 0.00 (0.70)
Huhtamäki 8.46€ (8.30€) 0.00 (0.00)
Kemira 10.02 (9.735€) -0.05 (-0.05)
Comptel 0.70€ (0.47€) -0.05 (-0.95)
HK 6.18€ (4.69€) -0.10 (0.10)
Kesla 7.05€ (7.75€) -0.20 (-0.25)
Ixonos 0.86€ (0.84€) -0.30 (-0.30)
Amersports 10.06€ (9.10€) -0.25 (-0.05)
Pöyry 7.35€ (7.51€) -0.25 (-0.55)
Ixonos 0.86€ (0.84€) -0.30 (-0.30)
Ponsse 7.30€ (8.30€) -0.55 (-0.60)
Atria 6.95€ (5.55€) -0.60 (-1.00)
Etteplan 2.15€ (2.50€) -0,70 (-0.70)
Lemminkäinen 20.50€ (22.05€) -0.80 (-0.90)
Outokumpu 5.95€ (7.315€) -1.00 (-1.00)
Componenta 3.80€ 4.66€ -1.00 (-1.05)
Raute 6.79€ 7.89€ -1.75 (-1.25)
Ensimmäinen perstuntuma joka tuli listaa tehdessä on se, että lukujen perusteella yritysten tulokset ovat alkaneet hieman suhteellisesti heikkenemään verrattuna pörssikursseihin. Poikkeuksia kuitenkin löytyy, vaikka ei monia. Kun katsoo pisteitä niin sellaisia yrityksiä joista kannattaisi päästä eroon on huomattavasti enemmän kuin niitä joita kannattaisi ostaa. Lyhyen aikavälin kurssien muutokset saattavat kuitenkin kertoa aivan toisenlaista tarinaa. Tätä listaa tehdessä perspektiivini on pidemmän aikavälin todennäköisessä menestyksessä, joten kannattaa suhtautua varauksella lyhyen aikavälin kurssimuutoksiin. Pitää palata näihin listoihin sitten uudestaan muutaman vuoden päästä ja katsoa onko mitään todellista korrelaatiota pörssikurssien ja näiden listojen kanssa. Nämä listat on kuitenkin koottu pidemmän aikavälin menestyksestä, joten pelkästään yhden kvartaalin tulokset eivät pisteytykseen kovinkaan paljoa vaikuta, vaikka joitakin suuria muutoksia pisteissä ja kursseissa saattaa tullakin kvartaalien välillä. Tällä hetkellä listan perusteella ei ole kuin yksi yritys jonka osakkeiden ostamista pisteitä katsomalla voisin suositella ja se on Nokian Renkaat. Tämä on kuitenkin sen verran syklinen etten sitä vielä tuolla hinnalla uskaltaisi ostaa, mutta on kyllä myös heti ostolistalla, kun alkaa olla varaa ostaa osakkeita riittävällä rahasummalla kulujen puolesta. Tarkoitus olisi tehdä ensimmäiset ostokset joulukuussa veronpalautusten saannin ja marraskuun lopussa olevan palkkapäivän jälkeen.
Ja tällä kertaa lykästikin sitten hyvin tämän listan kokoamisessa, sillä voin verrata omaa listaani Balance Consultingin listaan. Heidän 10 ensimmäistä yritystä ovat seuraavat samana päivänä otetuilla kursseilla:
1. Orion Oyj 14.62€
2. YIT Oyj 11.44€
3. UPM-Kymmene 8.44€
4. Sampo Oyj 19.64€
5. Stora Enso Oyj 4.43€
6. Sponda Oyj 3.12€
7. Nordea Bank AB 6.12€
8. Huhtamäki Oyj 8.46€
9. PKC Group Oyj 11.53€
10. Tieto Oyj 12.02€
Tästä kymmenen yrityksen ryhmästä TT:n listan kärkikymmenikköön mahtuvat vain YIT ja PKC Group. Aion tulevaisuudessa seurata molempia kärkikymmenikköjä, jotta näen oman listani toimivuuden verrattuna johonkin toiseen. Mielestäni 10 yritystä molempien listojen kärjestä riittää jonkinlaiseen otokseen toimivuudesta. Kvartaalitasolla on kuitenkin turha verrata ja tehdä johtopäätöksiä, joten odotellaanpas vaikka vuosi ja palataan sitten asiaan. Jos en itse muista niin muistuttakaa siitä.
Tarkoituksena olisi myös ottaa muutama yritys lisää listalle ennen seuraavaa päivitystä asiaan. Toivoisinkin ehdotuksia näistä niin riippuen siitä kuinka helposti nämä vanhempien osavuosikatsauksien tiedot löytyvät voin niitä yrityksiä muutaman lisää ottaa. Tässä kaikki tästä asiasta.
- TT
Ja taas on se aika, kun seuraamieni Helsingin pörssin yritysten osavuositulokset on julkistettu. Tämän seurauksena olen taas etsinyt osavuosituloksista tietoja näiden menestyksestä. Perstuntumalla voisin sanoa, että mitä paskemmin menee joku tietty kvartaali niin sitä kauemmin kestää näistä tulosjulkistuksista etsiä tietoja. Kun taas mitä paremmin on mennyt niin sitä selkeämmin se näkyy heti ensimmäisistä vilkaisuista. Alapuolella uusi TT:n lista julkaistuna:
Q3 TT:n lista 11.11.2011 päätöskurssit
Nokian Renkaat 26.95€ (25.74€) 1.70 (1.40)
Vacon 35.15€ (36.15€) 1.35 (1.45)
Affecto 2.47€ (2.36€) 1.30 (1.30)
Kone 41.47€ (38.35€) 1.15 (1.15)
Okmetic 4.92€ (4.92€) 1.10 (1.70)
Basware 18.49€ (23.99€) 1.00 (0.90)
Metso 28.93€ (27.17€) 1.00 (0.00)
PKC Group 11.53€ (12.40€) 0.85 (1.25)
Digia 3.02€ (2.85€) 0.85 (1.05)
YIT 11.44€ (13.80€) 0.70 (0.70)
Wärtsilä 22.05€ (18.60€) 0.60 (0.90)
Cargotec 24.63€ (24.41€) 0.60 (0.60)
Fortum 17.74€ (17.48€) 0.60 (0.50)
Outotec 34.84€ (29.53€) 0.55 (-0.55)
Sanoma 8.765€ (11.29€) 0.50 (0.50)
Rautaruukki 7.18€ (11.93€) 0.45 (0.00)
Konecranes 16-09€ (19.73€) 0.40 (0.60)
Nordea 6.12€ (6.38€) 0.40 (0.35)
Capman 1.09€ (1.19€) 0.35 (0.95)
Uponor 7.32€ (7.64€) 0.30 (0.10)
Lassila&Tikanoja 11.47€ (10.23€) 0.25 (0.25)
Nokia 4.934€ (3.75€) 0.25 (0.25)
Teleste 3.17€ (3.03€) 0.25 (0.25)
Ramirent 6.03€ (5.96€) 0.20 (0.00)
Cramo 9.34€ (9.35€) 0.20 (-0.10)
Sampo 19.64€ (19.71€) 0.15 (0.90)
Kesko B 24.86€ (27.26€) 0.00 (0.70)
Huhtamäki 8.46€ (8.30€) 0.00 (0.00)
Kemira 10.02 (9.735€) -0.05 (-0.05)
Comptel 0.70€ (0.47€) -0.05 (-0.95)
HK 6.18€ (4.69€) -0.10 (0.10)
Kesla 7.05€ (7.75€) -0.20 (-0.25)
Ixonos 0.86€ (0.84€) -0.30 (-0.30)
Amersports 10.06€ (9.10€) -0.25 (-0.05)
Pöyry 7.35€ (7.51€) -0.25 (-0.55)
Ixonos 0.86€ (0.84€) -0.30 (-0.30)
Ponsse 7.30€ (8.30€) -0.55 (-0.60)
Atria 6.95€ (5.55€) -0.60 (-1.00)
Etteplan 2.15€ (2.50€) -0,70 (-0.70)
Lemminkäinen 20.50€ (22.05€) -0.80 (-0.90)
Outokumpu 5.95€ (7.315€) -1.00 (-1.00)
Componenta 3.80€ 4.66€ -1.00 (-1.05)
Raute 6.79€ 7.89€ -1.75 (-1.25)
Ensimmäinen perstuntuma joka tuli listaa tehdessä on se, että lukujen perusteella yritysten tulokset ovat alkaneet hieman suhteellisesti heikkenemään verrattuna pörssikursseihin. Poikkeuksia kuitenkin löytyy, vaikka ei monia. Kun katsoo pisteitä niin sellaisia yrityksiä joista kannattaisi päästä eroon on huomattavasti enemmän kuin niitä joita kannattaisi ostaa. Lyhyen aikavälin kurssien muutokset saattavat kuitenkin kertoa aivan toisenlaista tarinaa. Tätä listaa tehdessä perspektiivini on pidemmän aikavälin todennäköisessä menestyksessä, joten kannattaa suhtautua varauksella lyhyen aikavälin kurssimuutoksiin. Pitää palata näihin listoihin sitten uudestaan muutaman vuoden päästä ja katsoa onko mitään todellista korrelaatiota pörssikurssien ja näiden listojen kanssa. Nämä listat on kuitenkin koottu pidemmän aikavälin menestyksestä, joten pelkästään yhden kvartaalin tulokset eivät pisteytykseen kovinkaan paljoa vaikuta, vaikka joitakin suuria muutoksia pisteissä ja kursseissa saattaa tullakin kvartaalien välillä. Tällä hetkellä listan perusteella ei ole kuin yksi yritys jonka osakkeiden ostamista pisteitä katsomalla voisin suositella ja se on Nokian Renkaat. Tämä on kuitenkin sen verran syklinen etten sitä vielä tuolla hinnalla uskaltaisi ostaa, mutta on kyllä myös heti ostolistalla, kun alkaa olla varaa ostaa osakkeita riittävällä rahasummalla kulujen puolesta. Tarkoitus olisi tehdä ensimmäiset ostokset joulukuussa veronpalautusten saannin ja marraskuun lopussa olevan palkkapäivän jälkeen.
Ja tällä kertaa lykästikin sitten hyvin tämän listan kokoamisessa, sillä voin verrata omaa listaani Balance Consultingin listaan. Heidän 10 ensimmäistä yritystä ovat seuraavat samana päivänä otetuilla kursseilla:
1. Orion Oyj 14.62€
2. YIT Oyj 11.44€
3. UPM-Kymmene 8.44€
4. Sampo Oyj 19.64€
5. Stora Enso Oyj 4.43€
6. Sponda Oyj 3.12€
7. Nordea Bank AB 6.12€
8. Huhtamäki Oyj 8.46€
9. PKC Group Oyj 11.53€
10. Tieto Oyj 12.02€
Tästä kymmenen yrityksen ryhmästä TT:n listan kärkikymmenikköön mahtuvat vain YIT ja PKC Group. Aion tulevaisuudessa seurata molempia kärkikymmenikköjä, jotta näen oman listani toimivuuden verrattuna johonkin toiseen. Mielestäni 10 yritystä molempien listojen kärjestä riittää jonkinlaiseen otokseen toimivuudesta. Kvartaalitasolla on kuitenkin turha verrata ja tehdä johtopäätöksiä, joten odotellaanpas vaikka vuosi ja palataan sitten asiaan. Jos en itse muista niin muistuttakaa siitä.
Tarkoituksena olisi myös ottaa muutama yritys lisää listalle ennen seuraavaa päivitystä asiaan. Toivoisinkin ehdotuksia näistä niin riippuen siitä kuinka helposti nämä vanhempien osavuosikatsauksien tiedot löytyvät voin niitä yrityksiä muutaman lisää ottaa. Tässä kaikki tästä asiasta.
- TT
perjantai 4. marraskuuta 2011
Lokakuu +425 yhteensä +3750
Heippatirallaa ja taas ollaan jo tekemässä yhteenvetoa menneestä kuukaudesta. Lokakuu tuntui enemmän tai vähemmän menevän puolihuolimattomasti ohi ilman suuria kohokohtia, kommelluksia tai kikkailuja. Joskus vaan näitäkin kuukausia tuppaa olemaan. Mitä tuloihin tulee niin aika valju maku on jäänyt ja jotenkin on tullut ehkä hieman sellainen pakkopullan maku välillä, joten on tarvinnut viettää enemmän vapaapäiviä kuin vielä syyskuussa. Niin sanottua omaa lomaa on onneksi mahdollista joinakin päivinä ottaa mikäli siltä tuntuu. Se tosin saattaa vaatia muutaman puhelinsoiton. Jostain syystä ”siistit sisähommat” ovat saaneet allekirjoittaneen laiskistumaan ilman mitään suurempaa näkyvää syytä. Voi tietysti johtua siitä, että olin vetänyt aika tyhjentävästi elo- ja syyskuun hommissa ja fyysisestikin alkoi painamaan. Enemmän kuitenkin taitaa olla kyse kuitenkin henkisestä väsymyksestä, mutta eiköhän se mene taas ohi. Sain kuin sainkin sitten lokakuussa sen perinteisen syysflunssankin suoritettua, mutta tänä vuonna se olikin kyllä aika olematon riesa, sillä siihen sisältyi vain hieman kaktusta kurkussa ja muuten se ei oikeastaan tuntunutkaan missään. Tätä flunssaa potiessani ei tarvinnut edes vapaata ottaa, joten pakko olla tyytyväinen.
Lokakuussa ei ollut juurikaan suuria menoeriä, joten kulut pysyivät suhteellisen vähäisinä mitä ei välttämättä normaalia pienemmästä ylijäämästä huomaakaan. Ottaen huomioon, että kyseessä on kassavirta jota seuraan niin käytännössä lokakuussa tuli maksettua myös marras- ja joulukuun julkisen liikenteen liput, joten sitä kuluerää ei enää loppuvuonna tulekaan. Myöskin muita kuluja voisi tietysti jakaa eri kuukausille, mutta näin olen tähän asti toiminut ja pyrin kassavirtani seuraamiseen jatkossakin. Loppujen lopuksi kassavirran kuukausimuutokset ovat menojen puolelta hyvinkin pienet tiettyjä kuukausia lukuunottamatta, joten en viitsi lisätä kirjanpitooni kuluvaa aikaa tällä tavalla. Huvibudjetin käyttö oli lokakuussa hyvinkin minimaalinen, joten en rillutellut missään vaan keskityin enemmän lepäilyyn. Muuten budjetoidut menot olivatkin sitten samanlaiset kuin muinakin kuukausina. Lokakuussa ei siis tästäkään asiasta jäänyt paljon jälkipolville kerrottavaa.
Marraskuu näyttääkin tulojen ja menojen puolesta varsin epäilyttävältä ottaen huomioon kissanristiäisten määrän mikä vaikuttaa tuloihin. Tällä hetkellä näyttää vielä siltä, että näistä tinkiminen saattaa tulla kyseeseen, mutta siitä en ole mitenkään varma. Itseasiassa tarkoitukseni oli viettää vapaata vain yhtenä viikonloppuna marraskuussa kuten muinakin kuukausina on ollut tapana, mutta eräät kissanristiäiset jotka olin henkisesti siirtänyt jo joulukuulle ovatkin jo marraskuussa. Tästä seuraa ongelmia omantunnon kanssa ja saas nähdä miten käy. Liha on yleensä ollut aika heikko, joten pään sisäistä taistelua on varmasti odotettavissa. Poikkeuksia ei oikein olisi varaa tehdä, sillä siitä tulee sitten helposti tapa. Tässä tapauksessa onkin sitten kolme eri mahdollisuutta joita varmasti pohdinkin sitten seuraavat viikot:
1. Lähden toisiin mukaan ja vedän täysillä: tällä hetkellä hyvinkin epätodennäköinen vaihtoehto, mutta henkisesti kuitenkin kaikista helpoin.
2. Lähden mukaan, mutta vietän reissun selvänä: Selkeästi epätodennäköisin vaihtoehto, sillä enpä juuri ole tähän vaihtoehtoon aikaisemminkaan pystynyt
3. En lähde minnekään: En tiedä tuntuuko tämäkään vaihtoehto houkuttelevalta, mutta voi olla ettei pää kestä enää toisia kinkereitä ensimmäisten jälkeen saman kuukauden aikana.
Mitä tulee taas yleiseen taloustilanteeseen niin elämme näinä kuukausina hyvinkin mielenkiintoisia aikoja. Varsinkin viime päivinä Italian valtionlainojen korot ovat olleet selkeästi liian korkeita, jotta maa voisi selvitä velkataakastaan kuivin jaloin. Tällä hetkellä 10-vuotisten valtionlainojen markkinakorot näyttävät yli 6 prosenttia mikä on yksinkertaisesti liikaa. Kymmenessä vuodessa tällä korkotasolla 100 miljardin lainasta maksetaan jo noin 180 miljardia korkoineen. Tämä esimerkki havainnollistaa mielestäni aika hyvin millä tasolla korot liikkuvat. Italian valtion kaikki lainat taitavat olla 1900 miljardia, joten korkokulutkin alkavat olla jo täysin mahdottomat. Mahdollinen Italian maksukyvyttömyys käytännössä kaataa koko Euroalueen. En usko, että tätä tilannetta pystytään enää hoitamaan kuiville vaan Eurosta tulee lähtemään maita jo todennäköisesti ensi vuoden puolella. Saa nähdä mitä koko Euroalueelle tulee loppujen lopuksi tapahtumaan. Mahdollisia vaihtoehtoja on monia ja itselläni ei tällä hetkellä ole selkeää visiota lopputuloksesta. Voi olla, että kansallisvaltiot ottavat omat valuutat tai solmivat pienemmät liitot tai sitten vain muutama maa lähtee Kreikka, Italia ja Portugali ensimmäisinä.
Viime kuukausina olen varmistunut siitä, että jonakin päivänä aion toteuttaa unelmani maailmanympärimatkasta. Ja olen asettanut itselleni aikatauluksi lähteä sille 10 vuoden kuluessa. Tämä on tietenkin vielä hyvin pitkälti vasta ajatuksenani ja sen toteuttamiseen en vielä ole oikeastaan mitenkään ryhtynyt. Kuitenkin pidän tätä ehdottomana päämääränä jonka olen itsellrni asettanut. Kuitenkin maailma ja mieli voi vielä muuttua ennen tämän matkan toteuttamista niin radikaalisti etten kuitenkaan voi tätä matkaa pitää täysin varmana. Varsinkin tällä hetkellä reissukuume on kova, kun en ole missään oikeastaan käynytkään vähään aikaan. Ensi vuodelle olen jo päättänyt matkakohteekseni pohjois-epsanjan ja lähden sinne todennäköisesti juuri juhannuksen alla. Matkakuume alkaa kyllä jo käydä sietämättömäksi, joten tuleekin paljon luettua muiden matkailublogeja pahimpaan hätään.
Että näillä nyt yritetään taas mennä eteenpäin. Joskohan sitä taas sais seuraavaksi kirjoitettua jotain kunnon asiaakin..
- TT
Lokakuussa ei ollut juurikaan suuria menoeriä, joten kulut pysyivät suhteellisen vähäisinä mitä ei välttämättä normaalia pienemmästä ylijäämästä huomaakaan. Ottaen huomioon, että kyseessä on kassavirta jota seuraan niin käytännössä lokakuussa tuli maksettua myös marras- ja joulukuun julkisen liikenteen liput, joten sitä kuluerää ei enää loppuvuonna tulekaan. Myöskin muita kuluja voisi tietysti jakaa eri kuukausille, mutta näin olen tähän asti toiminut ja pyrin kassavirtani seuraamiseen jatkossakin. Loppujen lopuksi kassavirran kuukausimuutokset ovat menojen puolelta hyvinkin pienet tiettyjä kuukausia lukuunottamatta, joten en viitsi lisätä kirjanpitooni kuluvaa aikaa tällä tavalla. Huvibudjetin käyttö oli lokakuussa hyvinkin minimaalinen, joten en rillutellut missään vaan keskityin enemmän lepäilyyn. Muuten budjetoidut menot olivatkin sitten samanlaiset kuin muinakin kuukausina. Lokakuussa ei siis tästäkään asiasta jäänyt paljon jälkipolville kerrottavaa.
Marraskuu näyttääkin tulojen ja menojen puolesta varsin epäilyttävältä ottaen huomioon kissanristiäisten määrän mikä vaikuttaa tuloihin. Tällä hetkellä näyttää vielä siltä, että näistä tinkiminen saattaa tulla kyseeseen, mutta siitä en ole mitenkään varma. Itseasiassa tarkoitukseni oli viettää vapaata vain yhtenä viikonloppuna marraskuussa kuten muinakin kuukausina on ollut tapana, mutta eräät kissanristiäiset jotka olin henkisesti siirtänyt jo joulukuulle ovatkin jo marraskuussa. Tästä seuraa ongelmia omantunnon kanssa ja saas nähdä miten käy. Liha on yleensä ollut aika heikko, joten pään sisäistä taistelua on varmasti odotettavissa. Poikkeuksia ei oikein olisi varaa tehdä, sillä siitä tulee sitten helposti tapa. Tässä tapauksessa onkin sitten kolme eri mahdollisuutta joita varmasti pohdinkin sitten seuraavat viikot:
1. Lähden toisiin mukaan ja vedän täysillä: tällä hetkellä hyvinkin epätodennäköinen vaihtoehto, mutta henkisesti kuitenkin kaikista helpoin.
2. Lähden mukaan, mutta vietän reissun selvänä: Selkeästi epätodennäköisin vaihtoehto, sillä enpä juuri ole tähän vaihtoehtoon aikaisemminkaan pystynyt
3. En lähde minnekään: En tiedä tuntuuko tämäkään vaihtoehto houkuttelevalta, mutta voi olla ettei pää kestä enää toisia kinkereitä ensimmäisten jälkeen saman kuukauden aikana.
Mitä tulee taas yleiseen taloustilanteeseen niin elämme näinä kuukausina hyvinkin mielenkiintoisia aikoja. Varsinkin viime päivinä Italian valtionlainojen korot ovat olleet selkeästi liian korkeita, jotta maa voisi selvitä velkataakastaan kuivin jaloin. Tällä hetkellä 10-vuotisten valtionlainojen markkinakorot näyttävät yli 6 prosenttia mikä on yksinkertaisesti liikaa. Kymmenessä vuodessa tällä korkotasolla 100 miljardin lainasta maksetaan jo noin 180 miljardia korkoineen. Tämä esimerkki havainnollistaa mielestäni aika hyvin millä tasolla korot liikkuvat. Italian valtion kaikki lainat taitavat olla 1900 miljardia, joten korkokulutkin alkavat olla jo täysin mahdottomat. Mahdollinen Italian maksukyvyttömyys käytännössä kaataa koko Euroalueen. En usko, että tätä tilannetta pystytään enää hoitamaan kuiville vaan Eurosta tulee lähtemään maita jo todennäköisesti ensi vuoden puolella. Saa nähdä mitä koko Euroalueelle tulee loppujen lopuksi tapahtumaan. Mahdollisia vaihtoehtoja on monia ja itselläni ei tällä hetkellä ole selkeää visiota lopputuloksesta. Voi olla, että kansallisvaltiot ottavat omat valuutat tai solmivat pienemmät liitot tai sitten vain muutama maa lähtee Kreikka, Italia ja Portugali ensimmäisinä.
Viime kuukausina olen varmistunut siitä, että jonakin päivänä aion toteuttaa unelmani maailmanympärimatkasta. Ja olen asettanut itselleni aikatauluksi lähteä sille 10 vuoden kuluessa. Tämä on tietenkin vielä hyvin pitkälti vasta ajatuksenani ja sen toteuttamiseen en vielä ole oikeastaan mitenkään ryhtynyt. Kuitenkin pidän tätä ehdottomana päämääränä jonka olen itsellrni asettanut. Kuitenkin maailma ja mieli voi vielä muuttua ennen tämän matkan toteuttamista niin radikaalisti etten kuitenkaan voi tätä matkaa pitää täysin varmana. Varsinkin tällä hetkellä reissukuume on kova, kun en ole missään oikeastaan käynytkään vähään aikaan. Ensi vuodelle olen jo päättänyt matkakohteekseni pohjois-epsanjan ja lähden sinne todennäköisesti juuri juhannuksen alla. Matkakuume alkaa kyllä jo käydä sietämättömäksi, joten tuleekin paljon luettua muiden matkailublogeja pahimpaan hätään.
Että näillä nyt yritetään taas mennä eteenpäin. Joskohan sitä taas sais seuraavaksi kirjoitettua jotain kunnon asiaakin..
- TT
maanantai 31. lokakuuta 2011
Pankikien perskeleet ja näiden rahastot
Pankit nuo yhteiskunnan syöpäläiset. Niitä ilman ei voi elää, mutta niitä kannattaa erityisesti varoa. Nämä rahojesi pahimmat viholliset kyllä käyttävät kaikki keinonsa saadakseen oman osansa vaivoin ansaituista rahoistasi. Kyseessä on kuitenkin huomattavasti pienempi osa kuin poliitikot ja muut koneiston jäsenet tapaavat viedä. Kuitenkin pahimmassa tapauksessa menetät koko omaisuutesi pankeille, mutta tämä on kyllä nykypäivänä aika pitkälti täysin oman tyhmyytesi ansiota. Pankeilla on tietysti monia eri tapoja ottaa omansa rahoistasi tai tienata näiden avulla lisää. Kuitenkin täytyy muistaa, että varsinkin lainan ottaminen kannattaa kyllä harkita erittäin tarkkaan, sillä mikäli sen takaisin maksaminen jostain syystä menee päin sitä itseään niin pankit kyllä ottavat osansa sitten, vaikka väkisin. Nykyisen länsimaisen rahoitusjärjestelmän mädännäisyys näkyy hyvin yleltä juuri tulleessa dokumentissa inside job. Tämä ohjelma löytyy varmasti jotain kautta netistä, joten katsokaa ihmeessä.
Täytyy kyllä tunnustaa, että itse olen aika lähellä paskinta mahdollista asiakasta mitä pankkeihin tulee. En edes harkitse asuntolainaa, en harkitse sijoittamista pankkien rahastoihin. Luottokorttia käytän muutaman kerran vuodessa enkä omaa kovin suurta summaa pankin tileillä, vaikka tällä hetkellä niillä onkin yllättävän paljon rahaa. Tällä hetkellä kuukausikuluni on kolmisen Euroa mikä on aika kohtuullinen summa mielestäni. Myöskin pankkeja kannattaa kilpailuttaa, jotta kulut pysyisivät pieninä eikä kannata uskoa kaikkea mitä pankkivirkailijoiden suusta tulee. Legendaarisin tilanne mitä tulee mieleen oli eräs telkkariohjelma, jossa haastateltiin pankkivirkailijaa kun eräät hankkivat ”korkokaton” asuntolainalleen niin virkailijalta tuli itselleni varsin hauska kommentti ”asiakkaat tekivät erittäin hyvän diilin” Muhahaa.. Pankit ovat ainakin itselleni lähinnä vastapeluri mitä tulee heidän osakerahastoihin ja ajattelin tässä kirjoituksessani hieman kertoa miksi pankkien osakerahastot ovat kalliita saavutettuihin etuihin nähden.
Pankkien rahastojen hyvinä puolina on ensin mainittava se, että niihin sijoittaminen ei vaadi kovin suuria rahasummia, jotta kulut eivät nousisi hyvin suureksi rahaeräksi. Käytännössä muutamalla kymmenellä Eurolla kuukaudessa voi osallistua sijoittamiseen tällä tavalla. Kuitenkin on muistettava, että osakesijoittaminenkaan ei vaadi mitään järjettömän suuria rahasummia kerrallaan vaan 1500 Eurolla saa jo kulut huomattavasti alemmiksi kuin pankkien osakerahastoihin sijoittaminen. Toinen hyvä puoli pankkien rahastoihin sijoittamisessa on vaivattomuus, sillä näihin säästäminen ei juurikaan vaadi perehtymistä itse asiaan vaan ”ammattilaiset” hoitavat asiat puolestasi. Valitettavasti kuitenkin nämä rahastojenhoitajat yleensä vaihtuvat vuosien varrella, joten historiallisia tuottojakaan seuraamalla ei voi olla yhtään varma siitä, että sijoitushetken historialliset tuotot pitäisivät enää paikkaansa uuden rahastonhoitajan ottaessa ohjat ja täten sijoitushetkellä hyvin menestynyt rahasto ei välttämättä ole sitä enää vuosien päästä.
Huonoina puolina on pakko mainita kulut joita rahastosijoittamiseen kuuluu eli keskimäärin selkeästi enemmän kuin kohtuullisilla rahamäärillä sijoitettuna suoraan osakkeisiin. Riippuen rahastoista kulut vaihtelevat aika huomattavastikin: Rahastopalkkiot voidaan käytännössä jakaa kolmeen osaan eli merkintäpalkkioon, lunastuspalkkioon ja ylläpito- ja kaupankäyntikuluihin. Mitä nyt nopeasti vilkaisin suomalaisia Suomeen sijoittavia rahastoja niin merkintäkulut olivat noin prosentin luokkaa ja ylläpito- ja kaupankäyntikulut olivat puolta prosenttia vuodessa. Rahastoilla on kuitenkin omat lait ja rajoitukset mitä tulee sijoitettaviin varoihin. Esimerkiksi 10 prosenttia taitaa olla maaginen raja mitä tulee yhteen kohteeseen. Toisin sanoen yli 10 prosenttia pääomasta ei ole mahdollista sijoittaa yhteen yritykseen mitä tulee osakerahastoihin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jokainen osakerahasto sijoittaa yli kymmeneen eri osakkeeseen mikä taas johtaa siihen, että käytännössä Suomen pörssiin sijoittavat osakerahastot eivät siis pysty paljoakaan erottumaan mitä tulee normaaleihin pörssi-indekseihin. Elikkä käytännössä rahastojen kulut vaikuttavat jo siihen tapaan, että on paljon järkevämpää sijoittaa rahansa indeksirahastoihin joissa on pienemmät kulut.
Seuraavassa pienessä yhteenvedossa esitän kulujen vaikutuksen, kun vertaillaan Suomeen sijoittavaa osakerahastoa, indeksirahastoa ja suoria sijoituksia. Laskut ovat tietysti vain suuntaa antavia, koska osakerahastojen vuosituottojen käyttäminen on käytännössä mahdotonta suurien erojen vuoksi niin seuraavassa käytän seuraavia kuluja 1000 Euron sijoituksessa, kun pidämme normaalina realisena sijoitustuottona 7%:ia vuodessa.
osakerahasto: merkintäkulut 1% hallintokulut 0.5% Indeksirahasto: merkintäkulut 0.1% hallintokulut 0.45% (Seligson rahastoyhtiö). Suorat sijoitukset: merkintäkulut 0.5% hallintokulut 0%.
Sijoitusaika Suomi-rahastot Osake-sijoitukset Indeksirahasto
10V 1858,36 1957,32 1884,08
20V 3488,40 3850,34 3553,32
30V 6548,22 7574,19 6701,46
40V 12291,91 14899,58 12638,74
Kuten näemme niin suorat osake-sijoitukset tuottavat eniten vuosien varrella, kun oletamme tuottojen olevan keskimääräisiä. Tämä ei tietystikään täysin pidä paikkaansa, mutta tietääkseni aika harvat sijoitusrahastot pystyvät vuosikymmenien aikana keskimääräistä tuottoa parempiin tuloksiin ennen kuluja. Jos jollakin on parempaa tietoa tästä niin saa ja pitää korjata nämä oletukseni.
Yksi huono puoli mikä tulee myös sijotusrahastoihin on niiden koko eli suorissa sijoituksissa on paljon paremmat mahdollisuudet hallita omia sijoituksiaan eli siis käytännössä hävitä rahansa tai tienata keskimääräistä enemmän riippuen tietysti kuinka sijoituksille käy vuosien varrella. Itse hoitamalla asiansa on mahdollisuus olla paremmin poissa markkinoilta kun tilanne näyttää huonolta mitä tulee rahastoihin, sillä näiden käteisosuus sijoitettavista varoista on yleensä lähellä 100 prosenttia.
Loppuyhteenvetona haluaisin todeta, että on parempi sijoittaa itse kuin laittaa rahansa osakerahastoihin, mutta mikäli ei itse tunne ehtivän tai jaksavan panostaa omiin sijoituksiin niin kannattaa laittaa rahansa siinä tapauksessa indeksirahastoihin joissa on pienemmät kulut kuin osakerahastoihin. Pidemmällä tähtäimellä tämää tulee pitämään paikkaansa hyvinkin suurella todennäköisyydellä, vaikka lyhyellä aikavälillä tuottojen vaihtelut voivatkin olla hyvin suuria.
Tässä tämä kai tällä kertaa. Kaikki palaute on suotavaa!!
- TT
Täytyy kyllä tunnustaa, että itse olen aika lähellä paskinta mahdollista asiakasta mitä pankkeihin tulee. En edes harkitse asuntolainaa, en harkitse sijoittamista pankkien rahastoihin. Luottokorttia käytän muutaman kerran vuodessa enkä omaa kovin suurta summaa pankin tileillä, vaikka tällä hetkellä niillä onkin yllättävän paljon rahaa. Tällä hetkellä kuukausikuluni on kolmisen Euroa mikä on aika kohtuullinen summa mielestäni. Myöskin pankkeja kannattaa kilpailuttaa, jotta kulut pysyisivät pieninä eikä kannata uskoa kaikkea mitä pankkivirkailijoiden suusta tulee. Legendaarisin tilanne mitä tulee mieleen oli eräs telkkariohjelma, jossa haastateltiin pankkivirkailijaa kun eräät hankkivat ”korkokaton” asuntolainalleen niin virkailijalta tuli itselleni varsin hauska kommentti ”asiakkaat tekivät erittäin hyvän diilin” Muhahaa.. Pankit ovat ainakin itselleni lähinnä vastapeluri mitä tulee heidän osakerahastoihin ja ajattelin tässä kirjoituksessani hieman kertoa miksi pankkien osakerahastot ovat kalliita saavutettuihin etuihin nähden.
Pankkien rahastojen hyvinä puolina on ensin mainittava se, että niihin sijoittaminen ei vaadi kovin suuria rahasummia, jotta kulut eivät nousisi hyvin suureksi rahaeräksi. Käytännössä muutamalla kymmenellä Eurolla kuukaudessa voi osallistua sijoittamiseen tällä tavalla. Kuitenkin on muistettava, että osakesijoittaminenkaan ei vaadi mitään järjettömän suuria rahasummia kerrallaan vaan 1500 Eurolla saa jo kulut huomattavasti alemmiksi kuin pankkien osakerahastoihin sijoittaminen. Toinen hyvä puoli pankkien rahastoihin sijoittamisessa on vaivattomuus, sillä näihin säästäminen ei juurikaan vaadi perehtymistä itse asiaan vaan ”ammattilaiset” hoitavat asiat puolestasi. Valitettavasti kuitenkin nämä rahastojenhoitajat yleensä vaihtuvat vuosien varrella, joten historiallisia tuottojakaan seuraamalla ei voi olla yhtään varma siitä, että sijoitushetken historialliset tuotot pitäisivät enää paikkaansa uuden rahastonhoitajan ottaessa ohjat ja täten sijoitushetkellä hyvin menestynyt rahasto ei välttämättä ole sitä enää vuosien päästä.
Huonoina puolina on pakko mainita kulut joita rahastosijoittamiseen kuuluu eli keskimäärin selkeästi enemmän kuin kohtuullisilla rahamäärillä sijoitettuna suoraan osakkeisiin. Riippuen rahastoista kulut vaihtelevat aika huomattavastikin: Rahastopalkkiot voidaan käytännössä jakaa kolmeen osaan eli merkintäpalkkioon, lunastuspalkkioon ja ylläpito- ja kaupankäyntikuluihin. Mitä nyt nopeasti vilkaisin suomalaisia Suomeen sijoittavia rahastoja niin merkintäkulut olivat noin prosentin luokkaa ja ylläpito- ja kaupankäyntikulut olivat puolta prosenttia vuodessa. Rahastoilla on kuitenkin omat lait ja rajoitukset mitä tulee sijoitettaviin varoihin. Esimerkiksi 10 prosenttia taitaa olla maaginen raja mitä tulee yhteen kohteeseen. Toisin sanoen yli 10 prosenttia pääomasta ei ole mahdollista sijoittaa yhteen yritykseen mitä tulee osakerahastoihin. Tämä siis tarkoittaa sitä, että jokainen osakerahasto sijoittaa yli kymmeneen eri osakkeeseen mikä taas johtaa siihen, että käytännössä Suomen pörssiin sijoittavat osakerahastot eivät siis pysty paljoakaan erottumaan mitä tulee normaaleihin pörssi-indekseihin. Elikkä käytännössä rahastojen kulut vaikuttavat jo siihen tapaan, että on paljon järkevämpää sijoittaa rahansa indeksirahastoihin joissa on pienemmät kulut.
Seuraavassa pienessä yhteenvedossa esitän kulujen vaikutuksen, kun vertaillaan Suomeen sijoittavaa osakerahastoa, indeksirahastoa ja suoria sijoituksia. Laskut ovat tietysti vain suuntaa antavia, koska osakerahastojen vuosituottojen käyttäminen on käytännössä mahdotonta suurien erojen vuoksi niin seuraavassa käytän seuraavia kuluja 1000 Euron sijoituksessa, kun pidämme normaalina realisena sijoitustuottona 7%:ia vuodessa.
osakerahasto: merkintäkulut 1% hallintokulut 0.5% Indeksirahasto: merkintäkulut 0.1% hallintokulut 0.45% (Seligson rahastoyhtiö). Suorat sijoitukset: merkintäkulut 0.5% hallintokulut 0%.
Sijoitusaika Suomi-rahastot Osake-sijoitukset Indeksirahasto
10V 1858,36 1957,32 1884,08
20V 3488,40 3850,34 3553,32
30V 6548,22 7574,19 6701,46
40V 12291,91 14899,58 12638,74
Kuten näemme niin suorat osake-sijoitukset tuottavat eniten vuosien varrella, kun oletamme tuottojen olevan keskimääräisiä. Tämä ei tietystikään täysin pidä paikkaansa, mutta tietääkseni aika harvat sijoitusrahastot pystyvät vuosikymmenien aikana keskimääräistä tuottoa parempiin tuloksiin ennen kuluja. Jos jollakin on parempaa tietoa tästä niin saa ja pitää korjata nämä oletukseni.
Yksi huono puoli mikä tulee myös sijotusrahastoihin on niiden koko eli suorissa sijoituksissa on paljon paremmat mahdollisuudet hallita omia sijoituksiaan eli siis käytännössä hävitä rahansa tai tienata keskimääräistä enemmän riippuen tietysti kuinka sijoituksille käy vuosien varrella. Itse hoitamalla asiansa on mahdollisuus olla paremmin poissa markkinoilta kun tilanne näyttää huonolta mitä tulee rahastoihin, sillä näiden käteisosuus sijoitettavista varoista on yleensä lähellä 100 prosenttia.
Loppuyhteenvetona haluaisin todeta, että on parempi sijoittaa itse kuin laittaa rahansa osakerahastoihin, mutta mikäli ei itse tunne ehtivän tai jaksavan panostaa omiin sijoituksiin niin kannattaa laittaa rahansa siinä tapauksessa indeksirahastoihin joissa on pienemmät kulut kuin osakerahastoihin. Pidemmällä tähtäimellä tämää tulee pitämään paikkaansa hyvinkin suurella todennäköisyydellä, vaikka lyhyellä aikavälillä tuottojen vaihtelut voivatkin olla hyvin suuria.
Tässä tämä kai tällä kertaa. Kaikki palaute on suotavaa!!
- TT
keskiviikko 19. lokakuuta 2011
Mitä miehellä mielessä?
Morsse!
No kyllähän me kaikki tiedetään mitä miehellä on mielessä, mutta kirjotetaanpa nyt kuitenkin jostain muusta. Tämä blogikirjoitus tulee käsittelemään sitä mitä viime aikoina on allekirjoittaneella mielessä ja pakko myös tunnustaa kirjoitukseni olevan pelkästään palstantäytettä, kun motivaatio kirjoittamiseen on ollut taas hukassa. Joskus täytyy kuitenkin vaan antaa soittaa ilman sitä kuuluisaa punaista lankaa ja katsoa mitä tästä oikein tulee.
Kylmä tosiasiahan tuppaa olemaan se, että vaikka luulenkin tietäväni monista asioista hyvinkin paljon niin loppujen lopuksi en tiedä juuri mistään mitään. Eilen kuitenkin tuli hyvin myöhään illalla olosuhteista riippumatta mieleen se, että kuinka hyvin itselläni oikein asiat loppujen lopuksi ovat. Elikkä eilen illalla värjöttelin illalla bussipysäkillä helvetin kovassa tuulessa palellen puoli kahdentoista aikaan odotellen linkkua, jotta pääsisin kotiin asti. Tästä huolimatta olin kuitenkin hyvinkin onnellinen, vaikka näin ulospäin saattaakin näyttää siltä ettei siihen ole mitään syytä. Kuitenkin tärkeimmät asiani ovat tällä hetkellä erittäin hyvin eli minulla on katto pään päällä ja rahat riittää ruokaan sekä juomaan ja kaikki läheiseni ovat terveitä. Monet ihmiset eivät kuitenkaan pysty olemaan onnellisia näin pienistä asioista, mutta itse voin rehellisesti sanoa vielä pari vuotta sitten asioiden olleen toisinkin ja tiettyjen syiden takia aloin olla jo epätoivoinenkin. Siitä on tapahtunut huomattava parannus ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
Toinen asia mikä oikeastaa on syynä onnellisuuteeni on se, että saan kuitenkin aika pitkälti tehdä itse sitä mitä juuri tällä hetkellä haluan tehdäkin, vaikka se tietysti johtaakin siihen tosiasiaan, että olen tällä hetkellä hyvinkin pienituloinen verrattuna moniin muihin. Onneksi myös pakolliset menoni ovat sellaiset, että hyvin säästäväisesti eläessäni pärjään aivan mainiosti. Vaikka en edesmenneestä Steve Jobsista olekaan ikinä hirveän paljon pitänytkään niin silti mies kuitenkin on aikoinaan puhunut myös paljon asiaakin. ”älä elä päivääkään toisen ihmisen elämää” vapaa suomennos Jobsin puhuessa eräässä tilaisuudessa opiskelijoille. Tämä ajatus oli herännyt Jobsille tämän sairastuessa syöpään ensimmäisen kerran. Itse olen asiasta täsmälleen samaa mieltä. Vaikka Steve varmasti olikin täysin umpimulukku niin siitä huolimatta kaveri varmasti tiesi mistä puhui. Toisaalta itsellä on myös sellainen mielipide maailman menosta, että vain kuspiät tai muuten vain hullut pystyvät saamaan jotain aivan loistavaa aikaan eikä Steve myöskään ainut kännyfirmojen johdossa oleva kuspiä ole sillä isot pojat ovat myös kertoneet meidän nokialandian jorman olevan samasta nesteestä veistetty. Myös ankan pauli lauloi ”I did it my way” ja tunnen itse olevani omalla tielläni, vaikka se näyttää hyvin pitkälle ja kiviselle ennen tulosten saavuttamista.
Yksi asia mikä myös väistämättä tulee mieleeni näinä aikoina on ihmisten selkeästi lisääntyvä epätoivoisuus ja surkean uskon tulevaisuuteensa. Elämme selkeästi murrosaikoja ja seuraavien lähivuosikymmenien jälkeen koittaa uusi ja uljas maailma. En tiedä yhtään miltä se näyttää, mutta kuitenkin selkeitä arvioita voin esittää. Uskoisin tämän muutoksen tapahtuvan seuraavan parinkymmenen vuoden aikana ja sen johtuvan lähinnä siitä, että luonnon resurssit alkavat pikkuhiljaa huveta ja niin hyödyntäminen käy koko ajan kalliimmaksi. Tämä tulee lopulta johtamaan länsimaisten kulutusyhteiskuntien käytössä olevien resurssien pienenemiseen mikä taas johtaa ihmisten nauttimiseen taas elämän pienemmistä iloista. Toinen mahdollisuus on tietysti suuret edistysaskeleet maapallollolla olevien energiavarojen hyötykäytössä, mutta en ole näistä edistysaskelista itse kyllä ainakaan kuullut mitään. En kuitenkaan usko ihmisen pystyvän toimillaan tuhoamaan maapalloa paitsi ydinsodan leimahtaessa. Tämä on kuitenkin hyvin epätodennäköistä myös tulevaisuudessa, vaikka suurempien konfliktien todennäköisyys omasta mielestäni alkaa olla kasvussa. Tämä on kuitenkin täysin asiantuntematon arvio, mutta merkit maailmalla siihen viittaavat. Tuskinpa kuitenkaan vielä pitkään aikaan on vaaraa mistään nopeasti leviävästä konfliktista, sillä eivät suurvallatkaan ole vielä viime aikoina hirveästi panostaneetkaan asevarusteluun. On vielä tänä päivänä ainakin allekirjoittaneen hyvin vaikea nähdä niitä päiviä jolloin joudutaan taas rajalle, mutta kaikki on tietysti mahdollista. Muualla maailmassa sen sijaan on olemassa joitakin suuremman sodan merkkejä kuten lähi-idässä, mutta nämäkään kriisipesäkkeet eivät mielestäni osoita suurempia vaaranmerkkejä. Mitä nyt jenkkiläiset juuri äskettäin mainostivat estäneensä Iranin terrorismihankkeen. Perstuntumalla sanoisin tämän kuitenkin olevan vain ”suuren pahan Iranin” pakotteiden lobbaamista. Saas nähdä miten tässä käy. Loppujen lopuksi allekirjoittaneen track record ennustamisessa on ihan paska. Onkos teillä lukijoilla mitään mielipiteitä näistä asioista??
Tässä tätä tajuttomuuden virtaa nyt tuli. Juttu- ja parannusehdotuksia voi ja pitää lähettää mikäli tuntee niihin tarvetta.
- TT
No kyllähän me kaikki tiedetään mitä miehellä on mielessä, mutta kirjotetaanpa nyt kuitenkin jostain muusta. Tämä blogikirjoitus tulee käsittelemään sitä mitä viime aikoina on allekirjoittaneella mielessä ja pakko myös tunnustaa kirjoitukseni olevan pelkästään palstantäytettä, kun motivaatio kirjoittamiseen on ollut taas hukassa. Joskus täytyy kuitenkin vaan antaa soittaa ilman sitä kuuluisaa punaista lankaa ja katsoa mitä tästä oikein tulee.
Kylmä tosiasiahan tuppaa olemaan se, että vaikka luulenkin tietäväni monista asioista hyvinkin paljon niin loppujen lopuksi en tiedä juuri mistään mitään. Eilen kuitenkin tuli hyvin myöhään illalla olosuhteista riippumatta mieleen se, että kuinka hyvin itselläni oikein asiat loppujen lopuksi ovat. Elikkä eilen illalla värjöttelin illalla bussipysäkillä helvetin kovassa tuulessa palellen puoli kahdentoista aikaan odotellen linkkua, jotta pääsisin kotiin asti. Tästä huolimatta olin kuitenkin hyvinkin onnellinen, vaikka näin ulospäin saattaakin näyttää siltä ettei siihen ole mitään syytä. Kuitenkin tärkeimmät asiani ovat tällä hetkellä erittäin hyvin eli minulla on katto pään päällä ja rahat riittää ruokaan sekä juomaan ja kaikki läheiseni ovat terveitä. Monet ihmiset eivät kuitenkaan pysty olemaan onnellisia näin pienistä asioista, mutta itse voin rehellisesti sanoa vielä pari vuotta sitten asioiden olleen toisinkin ja tiettyjen syiden takia aloin olla jo epätoivoinenkin. Siitä on tapahtunut huomattava parannus ja olen siihen erittäin tyytyväinen.
Toinen asia mikä oikeastaa on syynä onnellisuuteeni on se, että saan kuitenkin aika pitkälti tehdä itse sitä mitä juuri tällä hetkellä haluan tehdäkin, vaikka se tietysti johtaakin siihen tosiasiaan, että olen tällä hetkellä hyvinkin pienituloinen verrattuna moniin muihin. Onneksi myös pakolliset menoni ovat sellaiset, että hyvin säästäväisesti eläessäni pärjään aivan mainiosti. Vaikka en edesmenneestä Steve Jobsista olekaan ikinä hirveän paljon pitänytkään niin silti mies kuitenkin on aikoinaan puhunut myös paljon asiaakin. ”älä elä päivääkään toisen ihmisen elämää” vapaa suomennos Jobsin puhuessa eräässä tilaisuudessa opiskelijoille. Tämä ajatus oli herännyt Jobsille tämän sairastuessa syöpään ensimmäisen kerran. Itse olen asiasta täsmälleen samaa mieltä. Vaikka Steve varmasti olikin täysin umpimulukku niin siitä huolimatta kaveri varmasti tiesi mistä puhui. Toisaalta itsellä on myös sellainen mielipide maailman menosta, että vain kuspiät tai muuten vain hullut pystyvät saamaan jotain aivan loistavaa aikaan eikä Steve myöskään ainut kännyfirmojen johdossa oleva kuspiä ole sillä isot pojat ovat myös kertoneet meidän nokialandian jorman olevan samasta nesteestä veistetty. Myös ankan pauli lauloi ”I did it my way” ja tunnen itse olevani omalla tielläni, vaikka se näyttää hyvin pitkälle ja kiviselle ennen tulosten saavuttamista.
Yksi asia mikä myös väistämättä tulee mieleeni näinä aikoina on ihmisten selkeästi lisääntyvä epätoivoisuus ja surkean uskon tulevaisuuteensa. Elämme selkeästi murrosaikoja ja seuraavien lähivuosikymmenien jälkeen koittaa uusi ja uljas maailma. En tiedä yhtään miltä se näyttää, mutta kuitenkin selkeitä arvioita voin esittää. Uskoisin tämän muutoksen tapahtuvan seuraavan parinkymmenen vuoden aikana ja sen johtuvan lähinnä siitä, että luonnon resurssit alkavat pikkuhiljaa huveta ja niin hyödyntäminen käy koko ajan kalliimmaksi. Tämä tulee lopulta johtamaan länsimaisten kulutusyhteiskuntien käytössä olevien resurssien pienenemiseen mikä taas johtaa ihmisten nauttimiseen taas elämän pienemmistä iloista. Toinen mahdollisuus on tietysti suuret edistysaskeleet maapallollolla olevien energiavarojen hyötykäytössä, mutta en ole näistä edistysaskelista itse kyllä ainakaan kuullut mitään. En kuitenkaan usko ihmisen pystyvän toimillaan tuhoamaan maapalloa paitsi ydinsodan leimahtaessa. Tämä on kuitenkin hyvin epätodennäköistä myös tulevaisuudessa, vaikka suurempien konfliktien todennäköisyys omasta mielestäni alkaa olla kasvussa. Tämä on kuitenkin täysin asiantuntematon arvio, mutta merkit maailmalla siihen viittaavat. Tuskinpa kuitenkaan vielä pitkään aikaan on vaaraa mistään nopeasti leviävästä konfliktista, sillä eivät suurvallatkaan ole vielä viime aikoina hirveästi panostaneetkaan asevarusteluun. On vielä tänä päivänä ainakin allekirjoittaneen hyvin vaikea nähdä niitä päiviä jolloin joudutaan taas rajalle, mutta kaikki on tietysti mahdollista. Muualla maailmassa sen sijaan on olemassa joitakin suuremman sodan merkkejä kuten lähi-idässä, mutta nämäkään kriisipesäkkeet eivät mielestäni osoita suurempia vaaranmerkkejä. Mitä nyt jenkkiläiset juuri äskettäin mainostivat estäneensä Iranin terrorismihankkeen. Perstuntumalla sanoisin tämän kuitenkin olevan vain ”suuren pahan Iranin” pakotteiden lobbaamista. Saas nähdä miten tässä käy. Loppujen lopuksi allekirjoittaneen track record ennustamisessa on ihan paska. Onkos teillä lukijoilla mitään mielipiteitä näistä asioista??
Tässä tätä tajuttomuuden virtaa nyt tuli. Juttu- ja parannusehdotuksia voi ja pitää lähettää mikäli tuntee niihin tarvetta.
- TT
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)