Kuten monet teistä varmasti välillä
huomaavatkin niin monesti blogikirjoitukseni pyörittävät välillä
samoja aiheita, mutta se alkaa näin ensimmäisen vuoden tullessa
täyteen olla jo normaali asia ottaen huomioon kirjoitusten määrän.
Tämän vuoksi onkin tarkoitus tällä kertaa yrittää ottaa uusi
näkökulma asiaan ja miettiä sekä psykologisia tekijöitä että
toista vaihtoehtoa raha-asioiden hoidolle joka on automatisointi,
mutta ensin tässä kirjoituksessa olisi taas tarkoitus käydä
hieman läpi budjetoinnin vaikeutta.
On hyvin selvää, että kuten monissa
muissakin asioissa niin budjetoinnissa on myös vaara vetää överit
tai luovuttaa heti alkuunsa ensimmäisen vastoinkäymisen tullessa.
Kuitenkin kultainen keskitie on monesti paras ratkaisu riippuen
tietysti ihmisestä eikä yhtään ainutta oikeata vaihtoehtoa ole.
Monet ihmisethän tekevät budjetin jopa kahdesti kuukaudessa, mutta
itse en tässä näe järkeä, sillä mitä lyhyemmällä tähtäimellä
mennään sitä vaikeampaa on itseasiassa pysyä siinä, sillä
yhtäkkiä voikin tulla hyvin yllättävä meno kuten, vaikka auton
hajoaminen tielle mikä käytännössä raiskaa varmasti budjetin
mikäli se on hyvin lyhyeksi aikaa tehty. Tämä voi tuottaa
ihmiselle epäonnistumisen tunteen, vaikka tilanne saattaa olla
hyvinkin itsestä riippumaton. Myös liian yksityiskohtainen budjetti
saattaa lisätä ihmisen henkistä kuormaa sen verran ettei budjettia pystytä noudattamaan. Myös tämä
on hyvin yksilöllinen asia eikä oikeata ratkaisua voi antaa. On
tietysti olemassa pilkunviilaajia jotka saavat taas kiksejä näistä
pienistä yksityiskohdista. Itse teen kuukausi- ja vuosibudjetin,
mutta pidän kuukausittaista menosuunnitelmaa vain suuntaa antavana
ja pidän huolen siitä ettei vuosibudjetti ylity.
Budjetoinnissa onnistuminen ei ole
missään nimessä helppoa, sillä muuttujia tuppaa olemaan
suhteellisen paljon ja ihminen on monessakin mielessä heikko.
Ensimmäinen tehtävä budjettia tehtäessä on päättää menot
tulevalle ajanjaksolle riippuen tietysti omista tuloista. Se voi olla
ihan mikä tahansa summa. Tärkeää on kuitenkin valita sellainen
menoarvio joka on pienempi kuin käytettävissä olevat tulot. Tämän
jälkeen onkin tarkoitus jakaa budjetti eri osioiden suhteen joita ei
saisi olla liikaa. Yksinkertaisuus on tässäkin asiassa kaunista.
Uskallan väittää kymmenen osion olevan suurelle osalle riittävä
määrä. Tämän jälkeen voikin sitten jakaa kokonaisbudjetin
jokaiselle osiolle määrätyksi summaksi. Tämän jälkeen voikin
sitten miettiä eri osioiden riippuvuutta toisistaan, jotta on
joustonvaraa. Itselläni esimerkiksi matkailu- ja huvittelubudjetit
voivat ottaa toisiltaan tarvittaessa ylijäämää toisen alijäämää
varten. Tärkeintä tässä on kuitenkin muistaa ettei näihin
kahteen varattu kokonaissumma saa ylittyä missään tapauksessa.
Tämä joustonvara lisää ainakin itselläni selkeästi
mahdollisuuksia pysyä lasketussa menoarviossa. Tämä joustaminen
eri osioiden kesken ei kyllä taida ihan kaikille ihmisille sopia,
joten muistakaa aina ajatella omilla aivoilla sitä mikä on teille
sopivin vaihtoehto. Mitä taas tulee ihmisen heikkouteen niin pelkkä
menojen vahtiminen ilman minkäänlaista palkitsevuutta aiheuttaa
vähänkin pidemmällä tähtäimellä vaikeuksia budjetissa
pysymisessä. Tämän takia pitää myös asettaa itselle palkinto
mikäli menobudjetti alittuu. Tähän palkitsemiseen voi olla monia
eri vaihtoehtoja, mutta mielestäni paras palkinto on sijoittaa
ylijäämäraha omien unelmien mahdolliseen toteuttamiseen. Toisilla
tämä voi olla maailmanympärimatka ja toisilla vaikka unelmien auto
tai muu vastaava leikkikalu. Itselläni se on tuo matkavaihtoehto.
Johtuen ihmisen henkisestä
heikkoudesta budjetointi on hyvin osalle ihmisistä hyvinkin vaikeaa,
joten mielestäni on järkevää harkita jotain toista vaihtoehtoa
joka tässä tapauksessa on raha-asioiden automatisointi mikä voi
tietysti olla myös osa budjetointia. Automaatiokin vaatii kuitenkin
jonkin verran töitä, sillä ilman pakollisia töitä ja
alkupanostusta sekään ei onnistu. Automaatiolla tarkoitan
käytännössä laskujen suoraveloitusta ja muutaman eri tilin
käyttöä. Käytännössä perusta on pankin tarjoama käyttötili
josta sitten hoidetaan rahansiirrot laskuihin sekä eri käyttöä
varten oleville tileille. Käytännössähän suurimmalle osalle
työläisistä maksetaan palkka joko kerran tai kaksi kertaa
kuukaudessa. Joillakin ihmisillä se voi olla kolmekin kuten
allekirjoittaneella pari kertaa vuodessa.
Automatisointi tapahtuu seuraavalla
tavalla:
- Selvitä palkkapäiväsi, jos et ole niistä varma.
- Soita laskuttajillesi ja sovi eräpäivien siirroista lähelle noin viisi päivää palkkapäivän tai -päivien jälkeen. Pidä huoli siitä, että nämä laskutuspäivät ovat eri laskuille kuitenkin samat. Muista laittaa kaikki laskut suoraveloitukseen käyttötililtäsi verkkopankissa.
- Päätä kuukausittaiset summasi, jotka laitat säästämiseen, sijoittamiseen tai unelmiesi toteuttamiseen ja avaa näille jokaiselle eri tili, jos et niitä vielä omaa.
- Tämän jälkeen laita sitten verkkopankkisi kautta nämä summat jokaiselle kuukaudelle suoraveloitukseen suoraan palkkapäiväksesi, sillä silloin olet ensin pitänyt huolta omasta itsestäsi ennen laskuttajiasi.
- Älä ota näiltä omilta tileiltäsi enää rahaa ilman TODELLISTA hätätilannetta.
- Nauti lopuista käyttötililläsi olevista rahoista ilman tunnontuskia, mutta älä missään tapauksessa käytä luottokorttiasi vaan ainoastaan jäljelle jääneitä rahojasi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikki perustarpeet pitää myös rahoittaa, joten vapauden tullessa pitää myös ottaa vastuuta itsestään.
Käytännössä automatisointi ei ole
tuon monimutkaisempaa, mutta sekin vaatii kyllä hieman itsekuria ja
viitseliäisyyttä hoitaa jossain välissä raha-asioitaan. Mitä
taas tulee laskujen maksamiseen niin suuremmat summat kuten kämpän
vuokra maksetaan yleensä kuukauden alussa. Jos taas saa kahtena
päivänä kuukaudessa palkkaa niin silloin niitä pienempiä laskuja
voi siirtää sen noin viisi päivää kuun puolivälin jälkeen.
Säästämiseen ja sijoittamiseen on kuitenkin tärkeää siirtää
rahaa heti palkkapäivänä, jotta saa maksettua itselleen ensin.
Mikäli kyseessä on kaksi palkkapäivää kuukaudessa niin
säästämiseen ja sijoittamiseen siirrettävät rahat voi
automatisoida maksettavaksi kaksi kertaa kuussa aina puolet ja puolet
kumpanakin päivänä. Myös muita tilejä voi käyttää ihan sen
mukaan mitä tuntee tarvitsevansa, mutta kannattaa muistaa Suomessa
pankkien aika hyvin vievän ylläpitomaksuja näiltä ylimääräisiltä
tileiltä. Itselläni on Sampo pankissa kaksi tiliä ja kaksi eri
tiliä Nordnetissä joille menee joka kuukauden viimeinen päivä
tietyt summat.
Itse käytän budjetointia
automatisoinnin sijaan. Tässä tapauksessa tärkeintä
allekirjoittaneelle on pitää vuosibudjettinsa koossa kaikkien
osioiden suhteen ja tähän asti olen siinä onnistunut.
Automatisointia käytän lähinnä siinä, että maksan itselleni
aina ensin ja sen jälkeen keskityn vasta muihin laskuihin joita
tosin taitaa olla vähemmän kuin monilla muilla. Tämä on tietysti
osittain tulojen määrän sanelema juttu, mutta toisaalta
yksinkertaiset järjestelyt ovat myös yksinkertaiselle ihmiselle
kuten minulle niitä parhaita. Tarkempiakin yksityiskohtia olisin
voinut antaa, mutta sitten kirjoitus olisi tullut liian pitkäksi.
Tässä kirjoitukseni tällä kertaa.
Ensi viikolla tulee vielä ainoastaan yksi kirjoitus, mutta sen
jälkeen olisi tarkoitus palata normaaliin päiväjärjestykseen ja
kirjoitella tiuhempaa tahtia. Itseasiassa kirjoituksia on jo muitakin
tehtynä, mutta kävijämäärät ovat kyllä hieman pienentyneet
mikä johtuu varmaan monestakin asiasta. Tarkoitus olisi kuitenkin
palvella lukijoita mahdollisimman hyvin eikä mielestäni kesälomia
kannata hukata päätteen ääressä ellei saa siitä jotain kiksejä
kuten allekirjoittanut välillä saa näistä kirjoitushommista.
-TT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti