Ensimmäisessä osassa käsiteltiin
lähinnä yleisellä tasolla niitä asioita joita sijoittajan pitäisi
ymmärtää pystyäkseen tekemään viisaita päätöksiä. Tässä
osassa olisikin sitten tarkoitus mennä enemmän yksityiskohtiin mitä
tulee sijoituskohteiden valintaan. Ensin kuitenkin pitää ehkä
kuitenkin vielä ennen yksityiskohtia siihen miten Munger näkee
markkinat kokonaisuudessaan.
Munger vertaa markkinoita laukkakisojen
vedonlyöntiin, jossa katsotaan osallistujat ja nähdään jokainen
osto- ja myyntisuoritus eräänlaisena vetona, jossa on kaksi
osapuolta. Myyjä lyö vetoa siitä ettei kurssi enää nouse ja
ostaja päinvastoin. Mungerin mielestä on myös helppo nähdä ne
parhaimmat hevoset jo päältäpäin, mutta ongelmaksi muodostuu se
etteivät kertoimet ole kovin suuret, joten yleensä niiden
parhaimpien yritysten hinta on suuri. Kuitenkin loppujen lopuksi raha
tehdään niillä hevosilla joilla on parhaimmat mahdollisuudet
tienata rahaa eivätkä ne ole välttämättä yleisön suosikkeja.
Käytännössä rahaa tekevät vedonlyöjät laukkaradoilla lyövät
vetojaan hyvin harvoin ja se tapahtuu silloin, kun on parhaat
mahdollisuudet voittaa. Näitä vetoja voi joutua odottamaan hyvinkin
kauan. Laukkaradat erottuvat osakemarkkinoista aika lailla kuitenkin
kulujen puolesta, sillä niillä ratojen ottama osuus saattaa olla
reilusti yli kymmenen prosenttia, kun taas osakemarkkinoilla puhutaan
parhaimmillaan promilleista tai vieläkin pienemmistä osista.
Yksityiselle piensijoittajalle yksittäiset kaupankäyntikulut ovat
kuitenkin suhteellisesti suuremmat.
Kun nämä mahdollisuudet ovat hyvät
täytyy laittaa niin sanotusti all in panostamaasi hevoseen joka
tässä tapauksessa on yritys jonka osakkeita ostat. Berkshire on
käyttänyt vuosikymmenten varrella monesti velkavipua saadakseen
riittävän suuren osuuden haluamastaan yrityksestä. Riittävästi
tahtoa ja kurinalaisuutta omaavalla ihmisellä on hyvät
mahdollisuudet saada paremmat tulokset kuin keskimäärin. Silloin
kun ei ole hyviä mahdollisuuksia tiedossa pitää Mungerin mielestä
työskennellä hyvin ahkerasti löytääkseen niitä. Tämä on
kuitenkin hyvin harvinaista sijoitusmaailmassa Mungerin mukaan.
Jostain syystä kuitenkin suurin osa uskoo, että on mahdollista
tietää kaiken koko ajan joko omassa pääsään tai palkaten
ihmisiä avukseen. Mungerin mielipide näiden ideoiden määrästä
vaihtelee kymmenestä maksimissaan pariinkymmeneen ja hän toteaa
Berkshiren tehneen suurimman osan rahoistaan noin kymmenellä
päätöksellä. Hän toteaa kyseessä olevan pelin markkinoiden
hulluutta vastaan, jossa tulee aina välillä vastaan
väärinhinnoiteltuja yrityksiä. Tämän monimutkaisempaa ei
markkinoilla toimiminen ole Mungerin mukaan. Warren Buffett taas
yleensä luennoidessaan puhuu kortista, jossa on kaksikymmentä eri
mahdollisuutta lyödä reikä koko elämän aikana ja kun tämä on
käytössä joudut tarkkaan miettimään jokaista sijoitustasi. Tämä
saa sinut tekemään vähemmän kauppaa ja harkitsemaan hyvin
tarkkaan mahdollisuuksiasi. Mungerin näkemys varainhoitajista taas
on aika lailla päinvastainen ja hän käyttää
uistintenmyyjävertausta heistä: ”uistinten myyjältä poika
kysyy, että purevatko kalat oikeasti noin montaa eriväristä
uistinta ja myyjä vastaa siihen etten myy niitä kaloille.” Monien
ideoiden myynti yksinkertaisesti tuottaa sijoitusfirmoille enemmän
rahaa kuin neuvot siitä, että kannattaa ostaa hyvin harvoin.
Sijoittajien ja sijoitustuotteiden myyjien edut ovat vastakkaiset,
joten se mikä ratkaisee ovat päätöksentekijän hyödyt. Omien
hyötyjen tunnistaminen pitäisi olla aina jokaisella ensin mielessä.
Munger ja Buffett ovat kuitenkin
loppujen lopuksi keskittyneet arvosijoittamiseen ja he miettivät
yrityksiä kokonaisuuksina eli mikä yhtiön arvo olisi yksittäiselle
omistajalle kokonaisena. Turvamarginaali on tärkein käsite tässä
tavassa arvottaa yhtiötä myös Mungerin mielestä. Warrenhan oli
aikoinaan arvosijoittamisen isänä tunnetun Benjamin Grahamin
oppipoikana. 30-luvulla suuren laman aikana oli yleensä se tilanne,
että yritysten varat olivat paljon suuremmat kuin mitä kaikkien
yritysten osakkeiden summa ja siten käytännössä yritysten
omaisuutta sai alehintaan ostamalla näiden osakkeita. Nykypäivänä
on hyvä muistaa ettei omaisuuserien arvo ole enää samanlainen kuin
joskus 1930-luvulla vaan kun arvonaleneminen alkaa ei myöskään
omaisuudella ole minkäänlaista arvoa. Tämän takia Grahamin opit
eivät sellaisinaan enää toimineet Berkshirelle vaan omaisuuserien
lisäksi oli tarkoitus keskittyä miettimään itse yritysten laatua.
Hän myös uskoo ettei suurin osa varainhoitajista pystyisi toimimaan
samoin kuin Berkshire vuosikymmenien saatossa. Munger on sitä mieltä
ettei pidemmällä tähtäimellä ole juurikaan merkitystä miten
hinnat pomppivat edestakaisin vaan se, että vuosikymmenien kuluessa
päästään huipputulokseen. Nykypäivänä kun kaikki ammattilaiset
pyrkivät siihen, että indeksin voittavia ylituottoja tulee, mutta
sille ei saa hävitä mikä johtaa epärationaaliseen käytökseen
jota voi kutsua myös skitsofreeniseksi Mungerin mielestä. Jos
esimerkiksi miettii normaalijakaumaa niin käytännössä
pörssituottojen suhteen se tarkoittaa sitä, että suurin osa
sijoittajista on tuottojensa suhteen lähellä keskimääräistä
tuottoprosenttia ja sitten ovat hyvin harvat joiden tuotot tai
tappiot ovat sitten joko selkeästi suuremmat tai pienemmät. Kun
kerran varainhoitajat eivät saisi missään vaiheessa juurikaan
hävitä indeksille niin käytännössä lähes nämä kaikki sitten
sijoittavat melkein samalla tavalla. Järkevän kuluttajan mielestä
järjestelmä joka tähtää kultaisen keskitien kulkemiseen on mätä
ja johtaa lahjakkaiden ihmisten hukkaamaan aikansa hyödyttömään
tekemiseen. Tämä johtaa siihen, että suurimman osan varainhoito
menee hukkaan johtuen kaupankäyntikuluista. Tämän takia on turha
maksaa prosenttia rahoistaa tällaisesta toiminnasta, vaikka
poikkeuksia tietysti löytyy.
Tärkein asia mitä sijoituskohteelta
Berkshire haluaa on laadukas liiketoiminta. Tämä tarkoittaa
laadukkaita tuotteita tai palveluita, hinnoitteluvoimaa ja laadukasta
johtoa. Kuitenkin liiketoiminnan laatu on tärkeämpää kuin hyvä
johto, sillä Mungerin ja Buffettin mielestä on parempi olla
sellaista liiketoimintaa jota pystyy johtamaan kuka vaan kuin
yrityksen johdossa olevat erinomaiset tyypit. Tämä voi tarkoittaa
ylivoimaista brändiä, tuotetta tai esimerkiksi hyvin vähän
kilpailtua liiketoimintaa kuten sanomalehdet silloin aikoinaan kun
jokaisessa kaupungissa oli omansa. Pidemmällä tähtäimellä on
hyvin vaikeaa osakkeen tienata paremmin kuin liiketoiminta joka
tuottaa esimerkiksi kuusi prosenttia pääomasta, vaikka onnistuisi
ostamaan halvalla. Esimerkiksi neljässäkymmenessä vuodessa on
hyvin vaikea saada sitä hyvää tuottoa, kun taas vaikka ostaisi
kalliilta tuntuvalla hinnalla yritystä joka tienaa korkeata oman
pääoman tuottoa on vaikea pidemmällä aikavälillä saada huonoa
tuottoa. Kuinka sitten löytää tällaisia yrityksiä? Yksi tapa on
ostaa silloin, kun yritys on vielä pieni mikä ei tietystikään ole
Berkshirelle enää järkevää. Mitä enemmän on rahaa käytössä
sitä hankalampaa hyvien tuottojen löytämisestä tulee.
Piensijoittajalla on jo tästäkin syystä etu puolellaan, kun hakee
keskimääräistä parempaa tuottoa.Yksi mahdollisuus on ostaa myös
sellaisen yrityksen osakkeita joilla on hinnoitteluvoimaa, mutta ei
tajua sitä käyttää. Tällainen yritys oli aikoinaan Wald Disney
jota Berkshire aikoinaan osti.
Tässä oli pieni raapaisu Berkshiren
kakkosmiehen ajatuksista. Lisää voi jokainen löytää lukemalla
kirjoja tai googlaamalla hänestä kirjoitettuja artikkeleja. On hyvä
muistaa ettei muiden matkiminen ole kuitenkaan oikotie onneen vaan
oma kriittinen ajattelu on aina paras vaihtoehto. Kuitenkin
viisaampien ihmisten ajatuksista on aina hyvä ottaa opikseen, vaikka
niitä ei suoraan kopioisikaan.
Ensi kerralla en varmaan käsittele
suoraan raha-asioita vaan jotain muuta.
- TT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti