En ole ihan varma milloin
PISA-oppimistulokset ovat julkaistu, mutta itse luin tänään
economist-lehdestä asiasta ja jälleen kerran kotimaamme Suomen
koululaitos selviytyi testistä voittajana. Itse olisin odotellut
pisa-tulosten jo hieman heikentyneen, mutta näin ei ole käynyt.
Näkisin mielelläni Suomen pikkuhiljaa tippuvan ensimmäiseltä
sijalta, jotta saisimme hieman herätettyä päättäjiämme
ajattelemaan, että voisiko koulutuksen kuitenkin hoitaa paremmin?
Itse ainakin näen huomattavasti parantamisen varaa, joten tässä
hieman ajatuksiani asiasta.
Ilmeisesti suomalainen peruskoulu on
ainakin vielä huippuluokkaa, mutta en pitäisi ongelmana vaikka
tippumista sijalle palttiarallaa viisitoista, sillä vielä niilläkin
sijoilla on sellaisia menestysmaita kuin Saksa. Kuitenkin olisi jo
aika mielestäni miettiä, että kertovatko hyvät pisa-tulokset
siitä ovatko peruskoulun käyvät nuoret valmiita vastaamaan
nykymaailman haasteisiin? Ainakin vielä omana aikanani riitti, kun
osasi opetella ulkoa riittävän paljon asioita ja istua hiljaa
pulpetissaan ajattelematta omilla aivoillaan ja käyttäytyen hyvin.
Itseäni häiritsee se, että miksi kuvittelemme olevan niin hyviä
sillä perusteella miten nuoret pärjäävät peruskoulussa, sillä
vaikka en halua millään tavalla väheksyä tämän
yleissisivistävän instituution merkitystä niin kannan syvää
huolta siitä, että nykyajan nopeasti muuttuvassa maailmassa ei nuo
pisa-tulokset merkitse juuri mitään. Kannan myös syvää huolta
siitä, että miksi emme koko ajan kyseenalaista sitä miten
nuoriamme ja lapsiamme opetetaan? Itseäni ainakin hämmästyttää
se, että vaikka opetamme lapsillemme esimerkiksi Englantia kymmenen
vuotta eivät he sitä kuitenkaan osaa juurikaan puhua päästyään
lukiosta? Itselläni kun tuppaa olemaan kokemuksia siitä, että
riittävän hyvin kieltä oppii puhumalla sitä puoli vuotta.
Kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä se puhuminen on tärkein
hyöty mitä tulee vieraan kielen osaamisesta. En sitä itsekään
oppinut kovin hyvin ennen jatkuvaa käyttöä. Miksi emme esimerkiksi
parin ekan vuoden jälkeen opeta lapsiamme pelkästään ulkomaisella
kielellä?
En kuitenkaan ole hirveän huolissani
peruskoulusta Suomessa, mutta ylempien asteiden koulutus taas onkin
sitten jo toinen juttu. Tämä johtuu osittain siitä, että
peruskoulun käymisestä on niin paljon aikaa, että kaikki on
toivottavasti jo muuttunut sen suhteen. Sen sijaan olen ällistynyt
siitä määrästä ihmisiä, jotka tässä maassa pitää kouluttaa
joko yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa, sillä kylmä fakta on
se ettei ainakaan teknistä korkeakoulutusta pitäisi päästää
suorittamaan edes puolet niistä jotka nykypäivänä sitä ovat
lukemassa. Tämä on kylmä fakta jonka olen huomannut kymmenessä
vuodessa. Alan tietysti vieraantumaan pikkuhiljaa tästä menosta,
kun en ole ainakaan pariin vuoteen juurikaan ollut tekemisissä
korkeakouluopintojen kanssa, mutta en tosin usko asioiden menneen
yhtään parempaan suuntaan vaan pikemminkin päinvastoin.
Jo pelkästään sinä aikana, kun olin
opiskelemassa täysipäiväisesti alettiin kurssien läpipääsyä
säännönmukaisesti helpottamaan, jotta saataisiin edes puolet
vaikeampien kurssien tenteistä läpi. Tämä saattaa käytännössä
tarkoittaa sitä, että hyvin suurella osalla sähkötekniikan
diplomi-insinööreiksi valmistuneista ei ole riittäviä tietoja
esimerkiksi ymmärtämään sähkömagnetismin perusasioita riittävän
hyvin. Tiedän ettei kyseessä ole kovin helppo aihe, mutta hyvin
monissa asioissa kuten sähkövoimatekniikassa näiden tärkeiden
perusasioiden osaaminen on välttämätöntä. Käytännössä siis
pitäisi heivata noin 50% ainakin teknillisissä yliopistoissa
opiskelevista insinöörikoulutukseen ammattikorkeakouluihin joista
sitten taas pitäisi vähentää radikaalisti opiskelijoita. Näissä
laitoksissa, kun on nykyään niitäkin ihmisiä, jotka eivät osaa
laskea murtoluvuilla tai laskea prosenttilaskuja. Kaikista nyt kun ei
vaan tarvitse tulla korkeakoulutettuja jo ihan pelkästään maamme
menestyksen vuoksi. Käytännössä näin suuri määrä
opiskelijoita joilla ei ole riittäviä perustaitoja opintoihinsa
laskee myös niin sanottujen ”huippujen” taitoja, koska
heiltäkään ei vaadita kovin kummoisia suorituksia. Käytännössä
liian suuret opiskelijamäärät korkeakouluissa johtavat myös
siihen ettei työelämään tulla riittävän nopeasti vaan hukataan
käytännössä pari ylimääräistä vuotta opintojen parissa joita
ei pitäisi edes yrittää suorittaa. Surkeimmat tapaukset joita olen
nähnyt ovat sellaisia etteivät he osaa juuri mitään, mutta ovat
kuitenkin opetelleet ulkoa viimeisten vuosien tentit jolloin he
sitten riittävän pitkään yrittäen pääsevät läpi. Sitten kun
pitäisi joitakin omia johtopäätöksiä esittää esimerkiksi
kandityössä niin siitä ei tule yhtään mitään. Eräs
proffistamme riittävän kauan tätä menoa katseltuaan ilmoitti
eräälle opiskelijalle, että jos mä hyväksyn tämän työn niin
mä en halua nähdä sua täällä enää koskaan. Tämä kaveri oli
sellainen ettei sitä kukaan huolinut harkkatyöparikseen
vapaaehtoisesti. Tällaisia korkeakoulutettuja ei voi kukaan palkata.
Ja sitten muna-kana-ongelmaan. Kumpi
tuli ensin muna vai kana? Eli tässä tapauksessa voitaisiin kysyä,
että onko Suomi menestynyt siksi, että olemme korkeakoulutettuja
vai olemmeko korkeakoulutettuja siksi että olemme menestyneet? Jos
katsoo esimerkiksi Sveitsiä joka on monessa mielessä menestystarina
niin siellä ei esimerkiksi läheskään niin suurta osaa ikäluokasta
laiteta opiskelemaan korkeakouluihin. En pidä oikeana tapana pärjätä
globaalisti kilpaillussa maailmassa laittamalla hyvin suurta osaa
ikäluokasta korkeakouluihin, kun vähempikin koulutus riittää.
Toinen asia mikä tulee tapahtumaan on se, että uskon internetin
muuttavan aika lailla tapoja hankkia hyvä koulutus.
Paikkasidonnaisuus tulee vähenemään radikaalisti ja uskon
internetin kautta tapahtuvan yliopistokoulutuksen lyövän läpi
seuraavan kymmenen vuoden aikana. Itse ainakin käytän jo nyt
mahdollisuutta opiskella erinäköisiä asioita amerikkalaisten
huippuyliopistojen kuten MIT:n ja Yalen materiaaleista. Nämä ovat
kaikille avoimia ja helposti löydettävissä vaikka googlella, jos
joitakin kiinnostaa niin voin myös lähettää linkkejä. Ainakin
Shillerin Financial Markets luennot löytyvät helposti Youtubesta
ilman apuani. Kurssit saattavat olla vuoden tai pari vanhoja, mutta
eivät juuri haittaa oppimista. Jos ei ole kiinnostunut kaikkien
materiaalien läpikäymisestä niin sekään ei ole tarpeen vaan voi
erottaa rusinat pullista. Kaiken kaikkiaan nykypäivänä on vain
taivas rajana oppimiselle ja Internetiä hyväksi käyttämällä on
mahdollista oppia mitä vaan melkein mistä tahansa kunhan vain
muistaa ettei läheskään kaikki tieto internjetissä ole totta.
Käytännössä itsensä kehittäminen on myös pakko, koska ilman
sitä tippuu aivan peruuttamattomasti kyydistä tässä hyvin
nopeasti muuttuvassa maailmassa.
Seuraava kirjoitus tulee varmaan
sunnuntaina, sillä nyt täytyy vetää vähän henkeä tästä
asiasta. Aika intensiivisesti ovat nämä vuoden ensimmäiset viikot
menneet kirjoittaessa.
- TT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti