perjantai 10. elokuuta 2012

Konecranes-analyysi

Analyysiharjoitukset jatkuvat ja tällä kertaa vuorossa on Konecranes.

Konecranes on kansainvälinen nostolaitevalmistaja joka tuottaa a toimittaa tuottavuutta lisääviä nostoratkaisuja ja palveluita valmistus- ja prosessiteollisuudelle, ydinvoimaloille,laivanrakennusteollisuudelle ja satamille. Tämän lisäksi yritys tarjoaa huoltoja ja kunnossapitoa kaikille nosturimerkeille, satamalaitteille ja työstökoneille.

Liikevaihdon kehitys vuodesta 2002 lähtien. (Milj. €)

2002, 721
2003, 665
2004, 728
2005, 971
2006, 1482
2007, 1750
2008, 2102
2009, 1671
2010, 1546
2011, 1896

Keskimääräinen kasvu noin 10% vuodessa. Konecranesin ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto on ollut 1035 miljoonaa Euroa. Tässä on kasvua hieman yli 20% edelliseen vuoteen. En tosin usko tämän vauhdin jatkuvan lähivuosina vaan pikemminkin arvioin liikevaihdon pysyvän viimeisen kolmen vuoden keskiarvossa joka on noin 1.7 miljardia Euroa ilman suurempia yritysostoja. Tällä hetkellä tilauskanta on tosin ennätyslukemissa, mutta uskon sen pienenevän tulevaisuudessa selvästi.

Konsernin liiketoiminta jakautuu seuraavalla tavalla:

Uudet laitteet: 60%
Huolto: 40%

Näiden liikevoittoprosentit ovat aika pitkälti samanlaiset eikä prosentin kymmenyksiä suurempaa eroa ollut ainakaan vuonna 2011. Huollon kate on tosin parantunut alkuvuonna selkeästi. Viime vuonna uusien laitteiden myynti kasvoi selkeästi nopeammin kuin palvelut. Sama kehitys on myös jatkunut tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma:

EMEA 50% (55%)
Amerikka 29% (29%)
Aasia 21% (16%)

Huomattavaa liikevaihdon maantieteellisessä jakaumassa on Aasian nopea kasvu ja tämä tulee myös jatkumaan tulevina vuosina. Tämä johtuu maailmantalouden kasvupesäkkeiden olevan lähinnä Aasiassa tulevina vuosina. Vielä tällä hetkellä kuitenkin Euroopan ja lähi-idän alueet ovat hyvin suuressa osassa yrityksen toimintaa.

Tuloksesta ja sen mahdollisesta kehityksestä:

Huollon ja modernisoinnin osuus yrityksen tuloksesta on suurempi kuin uusien laitteiden myynti ja yritys on myös pyrkinyt tätä toimintaa kasvattamaan.

Osakekohtaisen tuloksen kehitys:

2002, 0.42€
2003, 0.22€
2004, 0.41€
2005, 0.46€
2006, 1.16€
2007, 1.92€
2008, 2.82€
2009, 1.08€
2010, 1.34€
2011, 1.35€

AVG, 1.12€

Keskimääräinen osakekohtaisen tuloksen nousu on näinä seitsemänä vuotena ollut 12% joka on aika lailla linjassa yrityksen liikevaihdon kasvun kanssa. Tämä siis tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen tuloskasvu on ollut hyvinkin tervettä. Maailmantalouden supersykli koki huipennuksen vuosina 2007-2008 Konecranesin osalta. Käytännössä vuoden 2008 tulos on niin hurja etten usko yrityksen pääsevän siihen hyvin moneen vuoteen. Seuraavien vuosien keskimääräisen tuloksen arvioisin olevan jotain 1-1.3€ välillä. Tämä on varmasti pessimistisempi arvio kuin monen muun, mutta en vain yksinkertaisesti näe mistä sitä kasvua maailmantalouteen joka nostaisi myös Konecranesin tulosta olisi tulossa. Yritysostojen kautta tosin on varmaan mahdollista parantaa osakekohtaista tulosta.

Osinkohistoria:

2002, 0.24€
2003, 0.25€
2004, 0.26€
2005, 0.28€
2006, 0.45€
2007, 0.80€
2008, 0.90€
2009, 0.90€
2010, 1.00€
2011, 1.00€

AVG, 0.61€

Keskimääräinen viimeisen seitsemän vuoden osinkojen kasvu on 15.3%. Pidän tätä erinomaisena saavutuksena. En tosin odota seuraavien vuosien osinkojen juurikaan kasvavan vaan ne tulevat todennäköisesti pysymään tuossa Euron pinnassa. Osinkoprosentti nykyhinnalla on selkeästi alle viisi mikä on kuitenkin ihan kohtalainen. Lähimmällä suomalaisella verrokilla cargotecilla se on nykyhintaan verrattuna suurempi. On toisaalta muistettava Cargotecin huonompi nykytilanne. Pitäisin Konecranesille parempana sijoittaa enemmän kasvuun lähivuosina, kun huonommassa taloustilanteessa olevat kilpailijat joutuvat myymään omia toimintojaan. Tällä hetkellä markkinaosuus on 16% ja kilpailijoiden taloustilanteiden heikentyessä Konecranesilla on hyvä mahdollisuus voittaa sitä lähivuosina.Toivoisin osinkojen ulosmaksumäärän pienenevän, jotta markkinaosuuksien voittaminen onnistuisi.

Lyhyt SWOT-analyysi Konecranesista:

Strengths:

Toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson ovat varmasti hyvinkin lähellä parhaita yritysjohtajia Suomessa, joten johtoporras on ainakin hyvissä käsissä. Lundmarkilla on muutaman miljoonan Eurosta osakkeita, joten hänen sitoutumista yhtiöön ei tarvitse kyseenalaistaa. Tämän lisäksi myös tuotteet ovat kilpailukykyisiä ja kannattavuus hyvällä mallilla. Oman pääoman tuotto on myös hyvä. Edellisen kymmenen vuoden aikana se on ollut keskimäärin 23%. Kun ottaa supersyklin ennätyslukemat pois on keskiarvo viidentoista luokkaa mikä on ihan kohtuullinen.

Weaknesses:

Heikkouksia on vaikea löytää yritykselle, mutta ehkä ensimmäisenä tulee aika pitkälti mieleen iso riippuvuus maailmantalouden käännöksistä. Toinen asia mikä pistää silmiin on Euroopan ja lähi-idän alueiden suuri osuus liikevaihdosta mikä varsinkin seuraavan vuosikymmenen aikana voi olla vaarallinenkin asia. Toisaalta voi hyvinkin olla mahdollista, että Aasian osuus liikevaihdosta kasvaa hyvinkin nopeasti. Heikkoutena voi myös pitää muiden johtokunnan jäsenten merkityksettömiä määriä Konecranesin osakkeita. Muutama tuhat noin ison yrityksen osakemääränä on ihan olematon.

Opportunities:

Yrityksen suurimpana mahdollisuutena pidän Aasian liikevaihdon ja markkinaosuuksien kasvattamisen. Tätä tukee hyvin Lundmarkin muutto Singaporeen. Myös onnistuneet yritysostot ovat mahdollisuus voittaa markkinaosuuksia. Pidän henkilöstön uutta osakesäästöohjelmaa mahdollisuutena saada motivoituneempaa työväkeä. Vaikka se tietysti tulee suhteellisen kalliiksi niin näen sen enemmän positiivisena asiana kuin uhkana.

Threats:

Suurin uhka on investointihalukkuuden todellinen sulaminen ympäri maailmaa. Tällöin yrityksen isoja investointeja vaativat tuotteet eivät mene kovin hyvin kaupaksi. Liika osinkojen maksu tulevaisuudessa saattaa vähentää yrityksen mahdollisuuksia investoida tuottavaan kasvuun, kun yritysostoja olisi saatavilla kilpailukykyiseen hintaan.

Konecranesin johtoporras:

Johtoporrasta pidän yrityksen vahvuutena kuten jo aikaisemmin mainitsinkin. Toimitusjohtaja Pekka Lundmark on ollut jo pitkään kyseisessä pestissä ja saanut selkeästi tuloksia aikaan. Hän aikoo myös viettää seuraavan vuoden Singaporessa vahvistamassa yrityksen läsnäoloa kyseisellä alueella. Siellä päin on monesti tärkeää, että isoimmat herrat ovat solmimassa kauppoja, joten pidän sitä hyvänä ideana. Lundmarkin lisäksi hallituksen puheenjohtaja entinen yrityksen toimitusjohtaja Stig Gustavson on toinen avainhenkilö johtoryhmässä ja hänellä on myös nosturibisneksestä hyvin pitkä kokemus. Hän myös onnistui luomaan Konecranesista maailmanlaajuisen yrityksen. Muita johtoryhmän jäseniä en tunnekaan enkä osaa heistä juuri paljon mitään sanoakaan. Ehkä toivoisin hieman enemmän kansainvälisyyttä, sillä pohjoismaat ovat hyvin vahvasti edustettuina.

Loppusanat:

Konecranes on Helsingin pörssin yhtiöistä selkeästi kymmenen parhaan joukossa, mutta kuitenkin selkeästi jäljessä parhaita kuten Konetta ja Nokian Renkaita mitä tulee liiketoimintaan ja yrityksen laatuun. Tällä hetkellä yrityksen osakekurssi on noin 21 Euroa mikä on aivan liian paljon, jotta kannattaisi harkita yrityksen osakkeiden hankkimista. Se on oman arvioni mukaan selkeästi yli yrityksen arvon joka on varmasti lähempänä viittätoista kuin kahtakymmentä Euroa. Itse voisin harkita yrityksen osakkeiden ostoa kolmentoista Euron hinnalla mikä on hyvin kaukana nykyisestä. En omista yrityksen osakkeita, vaikka pidänkin sitä hyvin laadukkaana.

Kiitoksia mielenkiinnosta.

- TT

2 kommenttia:

  1. Kiitoksia hyvästä analyysistä. Omassa 'kikkisessäni' hieman tätä lafkaa on, mutta näin kattavaa analyysiä en ole vielä saanut aikaiseksi selvitellä. Nyt sekin asia tuli hoidettua juurikin oikeanlaisessa laajuudessa. =)

    -Junnu-

    VastaaPoista
  2. Kannattaa varmaan vielä varmistaa myös oma näkemyksensä asiasta. Toihan on vaan yksi mielipide. En tosin tiedä kuinka helppo näitä on löytää. Itse en edusta muita kuin itseäni ja näkemykseni voi olla väärässäkin. Hyvä yritys, mutta hinta on väärä ainakin mulle tällä hetkellä.

    VastaaPoista