Analyysiharjoitukset jatkuvat ja tällä
kertaa vuorossa on Konecranes.
Konecranes on kansainvälinen
nostolaitevalmistaja joka tuottaa a toimittaa tuottavuutta lisääviä
nostoratkaisuja ja palveluita valmistus- ja prosessiteollisuudelle,
ydinvoimaloille,laivanrakennusteollisuudelle ja satamille. Tämän
lisäksi yritys tarjoaa huoltoja ja kunnossapitoa kaikille
nosturimerkeille, satamalaitteille ja työstökoneille.
Liikevaihdon kehitys vuodesta 2002
lähtien. (Milj. €)
2002, 721
2003, 665
2004, 728
2005, 971
2006, 1482
2007, 1750
2008, 2102
2009, 1671
2010, 1546
2011, 1896
Keskimääräinen kasvu noin 10%
vuodessa. Konecranesin ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto on
ollut 1035 miljoonaa Euroa. Tässä on kasvua hieman yli 20%
edelliseen vuoteen. En tosin usko tämän vauhdin jatkuvan
lähivuosina vaan pikemminkin arvioin liikevaihdon pysyvän viimeisen
kolmen vuoden keskiarvossa joka on noin 1.7 miljardia Euroa ilman
suurempia yritysostoja. Tällä hetkellä tilauskanta on tosin
ennätyslukemissa, mutta uskon sen pienenevän tulevaisuudessa
selvästi.
Konsernin liiketoiminta jakautuu
seuraavalla tavalla:
Uudet laitteet:
60%
Huolto: 40%
Näiden
liikevoittoprosentit ovat aika pitkälti samanlaiset eikä prosentin
kymmenyksiä suurempaa eroa ollut ainakaan vuonna 2011. Huollon kate
on tosin parantunut alkuvuonna selkeästi. Viime vuonna uusien
laitteiden myynti kasvoi selkeästi nopeammin kuin palvelut. Sama
kehitys on myös jatkunut tämän vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon
aikana.
Liikevaihdon
maantieteellinen jakauma:
EMEA 50% (55%)
Amerikka 29%
(29%)
Aasia 21% (16%)
Huomattavaa
liikevaihdon maantieteellisessä jakaumassa on Aasian nopea kasvu ja
tämä tulee myös jatkumaan tulevina vuosina. Tämä johtuu
maailmantalouden kasvupesäkkeiden olevan lähinnä Aasiassa tulevina
vuosina. Vielä tällä hetkellä kuitenkin Euroopan ja lähi-idän
alueet ovat hyvin suuressa osassa yrityksen toimintaa.
Tuloksesta ja sen mahdollisesta
kehityksestä:
Huollon ja modernisoinnin osuus
yrityksen tuloksesta on suurempi kuin uusien laitteiden myynti ja
yritys on myös pyrkinyt tätä toimintaa kasvattamaan.
Osakekohtaisen tuloksen kehitys:
2002, 0.42€
2003, 0.22€
2004, 0.41€
2005, 0.46€
2006, 1.16€
2007, 1.92€
2008, 2.82€
2009, 1.08€
2010, 1.34€
2011, 1.35€
AVG, 1.12€
Keskimääräinen osakekohtaisen
tuloksen nousu on näinä seitsemänä vuotena ollut 12% joka on aika
lailla linjassa yrityksen liikevaihdon kasvun kanssa. Tämä siis
tarkoittaa käytännössä sitä, että yrityksen tuloskasvu on ollut
hyvinkin tervettä. Maailmantalouden supersykli koki huipennuksen
vuosina 2007-2008 Konecranesin osalta. Käytännössä vuoden 2008
tulos on niin hurja etten usko yrityksen pääsevän siihen hyvin
moneen vuoteen. Seuraavien vuosien keskimääräisen tuloksen
arvioisin olevan jotain 1-1.3€ välillä. Tämä on varmasti
pessimistisempi arvio kuin monen muun, mutta en vain yksinkertaisesti
näe mistä sitä kasvua maailmantalouteen joka nostaisi myös
Konecranesin tulosta olisi tulossa. Yritysostojen kautta tosin on
varmaan mahdollista parantaa osakekohtaista tulosta.
Osinkohistoria:
2002, 0.24€
2003, 0.25€
2004, 0.26€
2005, 0.28€
2006, 0.45€
2007, 0.80€
2008, 0.90€
2009, 0.90€
2010, 1.00€
2011, 1.00€
AVG, 0.61€
Keskimääräinen viimeisen seitsemän
vuoden osinkojen kasvu on 15.3%. Pidän tätä erinomaisena
saavutuksena. En tosin odota seuraavien vuosien osinkojen juurikaan
kasvavan vaan ne tulevat todennäköisesti pysymään tuossa Euron
pinnassa. Osinkoprosentti nykyhinnalla on selkeästi alle viisi mikä
on kuitenkin ihan kohtalainen. Lähimmällä suomalaisella verrokilla
cargotecilla se on nykyhintaan verrattuna suurempi. On toisaalta
muistettava Cargotecin huonompi nykytilanne. Pitäisin Konecranesille
parempana sijoittaa enemmän kasvuun lähivuosina, kun huonommassa
taloustilanteessa olevat kilpailijat joutuvat myymään omia
toimintojaan. Tällä hetkellä markkinaosuus on 16% ja
kilpailijoiden taloustilanteiden heikentyessä Konecranesilla on hyvä
mahdollisuus voittaa sitä lähivuosina.Toivoisin osinkojen ulosmaksumäärän pienenevän, jotta markkinaosuuksien voittaminen onnistuisi.
Lyhyt SWOT-analyysi Konecranesista:
Strengths:
Toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja
hallituksen puheenjohtaja Stig Gustavson ovat varmasti hyvinkin
lähellä parhaita yritysjohtajia Suomessa, joten johtoporras on
ainakin hyvissä käsissä. Lundmarkilla on muutaman miljoonan
Eurosta osakkeita, joten hänen sitoutumista yhtiöön ei tarvitse
kyseenalaistaa. Tämän lisäksi myös tuotteet ovat kilpailukykyisiä
ja kannattavuus hyvällä mallilla. Oman pääoman tuotto on myös
hyvä. Edellisen kymmenen vuoden aikana se on ollut keskimäärin
23%. Kun ottaa supersyklin ennätyslukemat pois on keskiarvo
viidentoista luokkaa mikä on ihan kohtuullinen.
Weaknesses:
Heikkouksia on vaikea löytää
yritykselle, mutta ehkä ensimmäisenä tulee aika pitkälti mieleen
iso riippuvuus maailmantalouden käännöksistä. Toinen asia mikä
pistää silmiin on Euroopan ja lähi-idän alueiden suuri osuus
liikevaihdosta mikä varsinkin seuraavan vuosikymmenen aikana voi
olla vaarallinenkin asia. Toisaalta voi hyvinkin olla mahdollista,
että Aasian osuus liikevaihdosta kasvaa hyvinkin nopeasti.
Heikkoutena voi myös pitää muiden johtokunnan jäsenten
merkityksettömiä määriä Konecranesin osakkeita. Muutama tuhat
noin ison yrityksen osakemääränä on ihan olematon.
Opportunities:
Yrityksen suurimpana mahdollisuutena
pidän Aasian liikevaihdon ja markkinaosuuksien kasvattamisen. Tätä
tukee hyvin Lundmarkin muutto Singaporeen. Myös onnistuneet
yritysostot ovat mahdollisuus voittaa markkinaosuuksia. Pidän
henkilöstön uutta osakesäästöohjelmaa mahdollisuutena saada
motivoituneempaa työväkeä. Vaikka se tietysti tulee suhteellisen
kalliiksi niin näen sen enemmän positiivisena asiana kuin uhkana.
Threats:
Suurin uhka on
investointihalukkuuden todellinen sulaminen ympäri maailmaa. Tällöin
yrityksen isoja investointeja vaativat tuotteet eivät mene kovin
hyvin kaupaksi. Liika osinkojen maksu tulevaisuudessa saattaa
vähentää yrityksen mahdollisuuksia investoida tuottavaan kasvuun,
kun yritysostoja olisi saatavilla kilpailukykyiseen hintaan.
Konecranesin johtoporras:
Johtoporrasta
pidän yrityksen vahvuutena kuten jo aikaisemmin mainitsinkin.
Toimitusjohtaja Pekka Lundmark on ollut jo pitkään kyseisessä
pestissä ja saanut selkeästi tuloksia aikaan. Hän aikoo myös
viettää seuraavan vuoden Singaporessa vahvistamassa yrityksen
läsnäoloa kyseisellä alueella. Siellä päin on monesti tärkeää,
että isoimmat herrat ovat solmimassa kauppoja, joten pidän sitä
hyvänä ideana. Lundmarkin lisäksi hallituksen puheenjohtaja
entinen yrityksen toimitusjohtaja Stig Gustavson on toinen
avainhenkilö johtoryhmässä ja hänellä on myös
nosturibisneksestä hyvin pitkä kokemus. Hän myös onnistui luomaan
Konecranesista maailmanlaajuisen yrityksen. Muita johtoryhmän
jäseniä en tunnekaan enkä osaa heistä juuri paljon mitään
sanoakaan. Ehkä toivoisin hieman enemmän kansainvälisyyttä, sillä
pohjoismaat ovat hyvin vahvasti edustettuina.
Loppusanat:
Konecranes on
Helsingin pörssin yhtiöistä selkeästi kymmenen parhaan joukossa,
mutta kuitenkin selkeästi jäljessä parhaita kuten Konetta ja
Nokian Renkaita mitä tulee liiketoimintaan ja yrityksen laatuun.
Tällä hetkellä yrityksen osakekurssi on noin 21 Euroa mikä on
aivan liian paljon, jotta kannattaisi harkita yrityksen osakkeiden
hankkimista. Se on oman arvioni mukaan selkeästi yli yrityksen arvon
joka on varmasti lähempänä viittätoista kuin kahtakymmentä
Euroa. Itse voisin harkita yrityksen osakkeiden ostoa kolmentoista
Euron hinnalla mikä on hyvin kaukana nykyisestä. En omista yrityksen osakkeita, vaikka pidänkin sitä hyvin laadukkaana.
Kiitoksia
mielenkiinnosta.
- TT
Kiitoksia hyvästä analyysistä. Omassa 'kikkisessäni' hieman tätä lafkaa on, mutta näin kattavaa analyysiä en ole vielä saanut aikaiseksi selvitellä. Nyt sekin asia tuli hoidettua juurikin oikeanlaisessa laajuudessa. =)
VastaaPoista-Junnu-
Kannattaa varmaan vielä varmistaa myös oma näkemyksensä asiasta. Toihan on vaan yksi mielipide. En tosin tiedä kuinka helppo näitä on löytää. Itse en edusta muita kuin itseäni ja näkemykseni voi olla väärässäkin. Hyvä yritys, mutta hinta on väärä ainakin mulle tällä hetkellä.
VastaaPoista