Moi.
Miksi siis rakastaa naapuria jolla menee paremmin kuin itsellä? Kyseessähän voi siis kuitenkin olla kaveri joka vain laittaa rahansa haisemaan ja saa ulkoiset puitteensa näyttämään hyviltä, vaikka tosiassa alkaa ollakin persaukinen. Naapurillasi saattaa myös olla nuori hyvännäköinen nainen tai vaikka toyboy riippuen tietysti naapurisi sukupuolessa. Mistäs tiedät vaikka se 30 vuotta mukanasi roikkunut puolisosi on kuitenkin loppujen lopuksi huomattavasti parempi vaihtoehto vaikka välillä hieman murisee ja panee vastaan perheen asioista päätettäessä. Loppujen lopuksi tässä tekstissä ei ole kyse siitä kasvaako naapurisi puolella aitaa ruoho vihreämpänä vai näyttääkö se vaan siltä vaan meidän suomalaisten ikiomasta perisynnistä kateudesta. Mikäli tämä maamme loppumaton energiavara saataisiin jotenkin valjastettua ei meidän tarvitsisi rakentaa ainuttakaan ydinvoimalaa vaan voisimme jopa myydä tätä muillekin.
Itselleni tämän kansantaudin alkuperä on hyvin vieras ja saatan kyllä silloin tällöin tunnistaa itsenikin tästä kärsiväksi, mutta en kuitenkaan siitä mitään suuria tunteita saa aikaan. Tämä kansansairaus on selkeästi aikamoinen vitsaus kuitenkin täällä rakkaassa kotimaassa ja jonkinlainen rahantekotapakin ainakin iltapäivälehdille joiden oksettavat paljon kukin on tienannut lehdet myyvät varmasti irtokappaleinakin selkeästi enemmän kuin normipäivinä. Tämä roska vaan nyt sattuu tuhlaamaan ihan helvetisti voimavarojamme ja monesti jopa vaikuttaa siltä, että ihanaiset poliitikkommekin ratsastavat tällä kaunakortilla tehdessään päätöksiään jotka vaikuttavat kansantalouteemme sitä selkeästi heikentäen.
Jos nyt esimerkiksi mietitään erästä tavallisten duunareiden kateuden lempilasta eli yrittäjien verottomia osinkoja esimerkiksi puhtaan matematiikan avulla niin mikäli haluat nostaa verotonta osinkoa niin lakipykälien mukaan voit maksimissaan ottaa ulos verottomina osinkoina 9 prosenttia voitonjakokelpoisista varoista. Eli toisin sanoen mikäli haluat saada nostettua, vaikka 10 000 Euroa niin käytännössä voitonjakokelpoisia varoja täytyy siis olla noin 110 000 Euroa. Kyse on siis liikevoitosta!! Jos sitten miettii kuinka paljon esimerkiksi liikevaihtoa tarvitsee olla 110 000 Euron voiton tekemiseksi niin puhutaan useista sadoista tuhansista Euroista ja tämä taas merkitsee hyvinkin suurta riskiä yrittäjälle sillä mikäli yritys ei ole kannattava niin puhutaan 15 vuoden velkavankeudesta, kun taas mikäli tavallinen työntekijä menettää työpaikkansa niin häneltä ei ulosmitata omaisuutta ollenkaan. Useiden satojen tuhansien liikevaihto tarkoittaa myös käytännössä ainakin muutamien ihmisten työllistämisen mikä taas parantaa kansantaloutemme edellytyksiä hoitaa välttämättömät julkiset palvelumme kuten sairaanhoidon, koulutuksen, jne.
Se mikä itseäni oikeastaan eniten ihmetyttää on se, että myös naapurikateus on niin vahvaa Suomessa ja varsinkin jos näyttää siltä, että toisella on enemmän rahaa niin siitähän nousee heti viha päälle. Ihan kuin sun rahasi olisi mennyt naapurilles?? Tai ehkä siinä tapauksessa, että käyt tiputtamassa palkkapäivänä liksasi naapurin postiluukusta. Itse olen tältä vitsaukselta toisaalta säästynyt kokonaan, mutta kuten tästä blogistani näkee niin toisaalta ei varmastikaan ole ihme ettei kateutta ole, sillä tulonikin on sen verran pienet. Toisaalta joku voi tietysti olla kateellinen siitä etten voi sanoa pyörittäväni oravanpyörääkään kovinkaan ahkerasti ja teen ”työkseni” siitä mistä pidän.
Valitettavasti on myönnettävä, että monissa muissa maissa naapurin menestys saa vaan ihmiset motivoitumaan entistä enemmän, kun taas Suomessa se alkaa vaikuttamaan negatiivisesti omiin mahdollisuuksiinsa. Tämän hukkaan heitetyn energian kun voisi hyvin suunnata siihen, että hoitaa omat asiansa vaan entistä paremmin. Hyvin menestynyt naapuri myös saattaa ihan mielellään auttaa sitä toista kaveria vaurastumisessa mikäli toinen on vain valmis kuuntelemaan neuvoja. Myös pelkkä mielipiteidenvaihto saattaa olla hyödyksi molemmille, joten sekin on ihan hyvä idea vaikka ei mitään suurempaa yhteistyötä naapurin kanssa harjoittaisikaan. Hyvinä aikoina kannattaa laittaa naapurille hyvä kiertämään, sillä vaikeiden aikojen tullessa saa varmasti helpommin apua sitä tarvitessa. Pelkkä tervehtiminenkin on monissa tapauksissa riittävästi ja sekin saa toisen ihmisen suhtautumaan sinuun paljon positiivisemmin kuin pelkkä murina ja valitus siitä naapurin mersusta tai jostain pienemmästä asiasta.
Kaiken kaikkiaan jokaisen tulisi muistaa rakastaa niitä vaurastuneita, jotka hyödyttävät tätä yhteiskuntaa monilla eri tavoin eikä turhaan katkeroitua heidän takiaan vaan keskittyä omaan hyvinvointiinsa ja vaurastumiseensa. Se on tässä maassa vielä tällä hetkellä kaikille mahdollista, mutta vaatii tietysti uhrauksia ja riskien ottamista. Tietysti tämä tulee vain koko ajan vaikeammaksi, sillä ylipöhöttynyt koneistomme tarvitsee koko ajan lisää verovaroja ja tämä verorasitus iskee aina eniten keskiluokkaan. Lähimmäisenrakkaus on muutenkin hyvästä, joten suhtautukaa lämpimästi muihin ihmisiin niin se hyvä tulee joskus takaisin sitten vastapalveluksina.
Tässä kaikki mitä tästä aiheesta on tällä kertaa sanottavaa? Onko joillakin teistä kokemuksia tästä kateudesta tai muuten vaan kommenttia aiheesta? Itse näin köyhänä pienituloisena en voi sanoa siitä ikinä kärsineeni.
- TT
The purpose of the site is to improve the quality of life by minimizing the unnecessary waste of human life so that the reader can invest in the things that produce the greatest joy and benefit. Most of it will be an updated version of a Finnish version of the book called Less Is More. The basic less-is-more principle works best for social phenomena in life.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste naapuri. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste naapuri. Näytä kaikki tekstit
keskiviikko 11. tammikuuta 2012
sunnuntai 8. tammikuuta 2012
Vuoden parhaat 2011
Hei taas.
Ja taas on jälleen kerran puolueellinen ja surkea raati valinnut vuoden 2011 parhaat suoritukset. Palkintona kaikkien kategorioiden ”voittajille” mainetta ja kunnia tai pikemminkin kunnia on jo mennyt, mutta maine vaan kasvaa. Mainittakoon nyt aiemmista vuosista poiketen ei ole löytynyt vuoden känniä eikä darraa vaan jotain ihan muuta. Pitemmittä paskanjauhamisilta siirrytään asiaan:
Vuoden Urpå: Tämä titteli menee niille kaikille, jotka ostivat Paavo Väyrysen vaalimukin itselleen.
Vuoden vittuilija: Tämä titteli taas menee kaikile jotka ostivat ”Paven” mukin kavereilleen.
Vuoden jäynä: Tämä menee eräälle blogin vakilukijoista. Kyseessä on ”Etelä-Hellsinkiläisessä” hotellissa tapahtunut puhelu jossa vakilukija soittaa toiseen huoneeseen kavereilleen ja sanoo, että olis tyttöjä tarjolla. Jostain syystä juuri tämän puhelun aikana on iföönin videokamera päällä ja toiseessa huoneessa olevien kavereiden reaktio olikin sitten helvetin hauska, kun mentiin toiseen huoneeseen niin jätkät ihan liekeissä sanoo tosissaan meille kun tullaan sisään, että nyt olis mahdollisuus tilata naisia :) Ei kuulosta niin hauskalta jäynältä, mutta paikallolleille toimi kyl jumalattoman hyvin.
Vuoden demonstraatio: Opetettiin jussina Belgialaisvieraille kuinka pelataan pesäpalloa harjan varrella ja tyhjällä mehutölkillä.
Vuoden testioperaatio: Oli samana jussina, kun testattiin toimiiko promillemittari kunnolla niin pistettiin allekirjoittanut juomaan bisseä yli vuorokauden tauon jälkeen. Mii laikii!!
Vuoden mamis: Osku-sedälle menee tämä titteli, kun ei suostunut uno-korttipelissä juoksemaan alasti talon ympäri kuten rangaistus kuuluu jäädessä kiinni kusettamisesta.
Vuoden junailija: Tämä menee Figolle joka pohjanmaalla ei erottanut pohjoista etelästä vai miten se ny meni? ”Voittaja” voi itse kertoa saavutuksestaan omin sanoin näin tahtoessaan.
Vuoden paskin naapuri: Titteli menee sille naapurille Riihimäessä joka kehtasi salata oman wlaninsa. Suorastaan sikamaista käytöstä josta eräs vuoden parkkipirkon saaneen tittelin omistaja on kärsinyt.
Tässä surkean ja puolueellisen raadin päätökset tällä kertaa!! Jos jollakin teistä on suurempia saavutuksia viime vuodelta niin saa vapaasti kommentoida tätä kirjoitusta!!
- TT
Ja taas on jälleen kerran puolueellinen ja surkea raati valinnut vuoden 2011 parhaat suoritukset. Palkintona kaikkien kategorioiden ”voittajille” mainetta ja kunnia tai pikemminkin kunnia on jo mennyt, mutta maine vaan kasvaa. Mainittakoon nyt aiemmista vuosista poiketen ei ole löytynyt vuoden känniä eikä darraa vaan jotain ihan muuta. Pitemmittä paskanjauhamisilta siirrytään asiaan:
Vuoden Urpå: Tämä titteli menee niille kaikille, jotka ostivat Paavo Väyrysen vaalimukin itselleen.
Vuoden vittuilija: Tämä titteli taas menee kaikile jotka ostivat ”Paven” mukin kavereilleen.
Vuoden jäynä: Tämä menee eräälle blogin vakilukijoista. Kyseessä on ”Etelä-Hellsinkiläisessä” hotellissa tapahtunut puhelu jossa vakilukija soittaa toiseen huoneeseen kavereilleen ja sanoo, että olis tyttöjä tarjolla. Jostain syystä juuri tämän puhelun aikana on iföönin videokamera päällä ja toiseessa huoneessa olevien kavereiden reaktio olikin sitten helvetin hauska, kun mentiin toiseen huoneeseen niin jätkät ihan liekeissä sanoo tosissaan meille kun tullaan sisään, että nyt olis mahdollisuus tilata naisia :) Ei kuulosta niin hauskalta jäynältä, mutta paikallolleille toimi kyl jumalattoman hyvin.
Vuoden demonstraatio: Opetettiin jussina Belgialaisvieraille kuinka pelataan pesäpalloa harjan varrella ja tyhjällä mehutölkillä.
Vuoden testioperaatio: Oli samana jussina, kun testattiin toimiiko promillemittari kunnolla niin pistettiin allekirjoittanut juomaan bisseä yli vuorokauden tauon jälkeen. Mii laikii!!
Vuoden mamis: Osku-sedälle menee tämä titteli, kun ei suostunut uno-korttipelissä juoksemaan alasti talon ympäri kuten rangaistus kuuluu jäädessä kiinni kusettamisesta.
Vuoden junailija: Tämä menee Figolle joka pohjanmaalla ei erottanut pohjoista etelästä vai miten se ny meni? ”Voittaja” voi itse kertoa saavutuksestaan omin sanoin näin tahtoessaan.
Vuoden paskin naapuri: Titteli menee sille naapurille Riihimäessä joka kehtasi salata oman wlaninsa. Suorastaan sikamaista käytöstä josta eräs vuoden parkkipirkon saaneen tittelin omistaja on kärsinyt.
Tässä surkean ja puolueellisen raadin päätökset tällä kertaa!! Jos jollakin teistä on suurempia saavutuksia viime vuodelta niin saa vapaasti kommentoida tätä kirjoitusta!!
- TT
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)