2.4.3 Viestin tarttuvuus
Mies herää Tallinnassa hotellihuoneen kylpyammeesta yhden drinkin jälkeen, jäiden seasta. Hän löytää vierestään lapun, jossa sanotaan hänen toisen munuaisen ryöstetyn. Lapussa käsketään soittamaan heti lapusta löytyvään hätänumeroon. Tarina on tarttuva viesti. Tarttuvat viestit ovat yleismaailmallisia ja ne ovat kestäneet aikojen saatossa. Niillä on yhtäläisyyksiä. Seuraavissa kappaleissa kerron kuinka voimme viedä viestejämme paremmin eteenpäin. Tarttuva viesti on ymmärrettävä, muistettava ja muuttaa tehokkaasti mielipiteitä ja käytöstä. Tarttuvat viestit omaavat seuraavista ominaisuuksista useampia: yksinkertaisuus, odottamattomuus, konkreettisuus, uskottavuus, tunteellisuus ja ne ovat yleensä kerrottu tarinoina.
Yksinkertaisuus
Yksinkertainen viesti sisältää
helposti ymmärrettävän kuningasajatuksen, jonka ympärille sanoma
perustuu. Löydämme ytimen riisumalle viestimme sen perusolemukseen.
Teemme riisumisen poistamalla monta ideaa viestistä ja antamalla
tärkeimmän loistaa. Kyse on rajallisuudestamme ottaa tietoa
vastaan. Mitä enemmän pystymme pakkaamaan tietoa tiiviiseen
sanomaan sitä paremmin viestimme tarttuu. Sanomamme täytyy olla
myös merkityksellinen. Yksi keino saada viesti tiiviiksi on käyttää
apuna tietoja joka vastaanottajalta löytyy valmiiksi. On helppoa
onnistua luomaan lyhyt ja tiivis viesti, mutta on vaikea luoda
syvällinen tarkoitus samaan pakettiin.
Mikäli pystymme aisteillamme
havaitsemaan asiat, ne ovat konkreettisia. Konkreettinen kieli auttaa
meitä ymmärtämään käsitteitä. Monien asiantuntijoiden käyttämä
kieli on täynnä epäselviä käsitteitä, joita emme ymmärrä.
Konkreettiset asiat ovat helpommin muistettavia ja siksi meidän
olisi hyvä käyttää konkreettisia termejä. Yksi parhaimmista
konkreettisista apuvälineistä on valokuva.
Saamme taistella viestiemme
uskottavuuden osalta vastaanottajien uskomusten, ennakkoluulojen ja
sosiaalisen paineen kanssa. Voimme käyttää viestiemme
uskottavuuden parantamiseen useita keinoja. Hyvät ja huonot
esimerkkitapaukset ovat eräät niistä. Myös tarkat yksityiskohdat
toimivat uskottavuudemme lisäämisessä. Tästä esimerkki on
aiemmin mainittu lappu jäisen kylpyammeen vieressä henkilön
herätessä. Yksityiskohtien tarkoitus on tukea ideamme ydintä.
Voimme käyttää myös tilastoja tukemaan viestiä. Niitä
käyttäessä ne pitää tuoda esille vastaanottajille
ymmärrettävällä tavalla.
Tunteet
Tunteisiimme vetoaminen on hyvä
ratkaisu, koska se kannustaa meitä toimimaan. Meidän tulee vedota
tunteisiin, joita viestimme vastaanottajilla jo on ja yhdistää ne
viestiimme, josta he eivät vielä välitä. Loppujen lopuksi meille
tärkein asia on persoonamme. Mikäli pystymme yhdistämään
tunteiden luomisen omaan etuumme saamme aikaan parhaimman
lopputuloksen. Jokainen kysyy yleensä itseltään ensimmäisenä:
”Kuinka minä hyödyn tästä” Tämä ei tosin ehkä ole
tietoinen valinta. Persoonaamme yhdistetty viesti saa myös aikaan
tulosta.
Tarinat
Tarinat toimivat kaksitehoisesti. Ne
jäljittelevät todellisuutta ja motivoivat meitä toimimaan. Nämä
asiat luovat toimintaa. Henkinen simulaatio toimii, koska meitä ei
ole luotu kuvittelemaan tapahtumia ilman niiden aivolohkojen
toimintaa, jotka toimivat varsinaisessa tekemisessä. Henkiset
simuloinnit auttavat tunteidenhallinnassa, ongelmanratkaisussa ja
tulevaisuudenkuvien hahmottamisessa. Tarinat todenmukaistavat
abstrakteja asioita. Ne inspiroivat meitä toteuttamaan ideoitamme.
Ne avustavat usein meitä pääsemään yli vanhoista tottumuksista
ja ennakko-oletuksista. Ne ovat konkreettisia ja niistä suurimmalla
osalla oon sekä odottamattomia että uskottavia osatekijöitä.
Ideoidemme tarttuvuudella on monia
vihollisia, kuten ytimen hukkaava liian suuri määrä tietoa,
keskittymisemme enemmän ideamme esittämiseen kuin sisältöön,
päätöksenteon halvaantuminen ja liian tiedon kirous eli
ennakko-oletusten voima. Kun meillä on hyvä idea mielessämme,
voimme käyttää perilleviemiseen tarkistuslistaa:
- Herättääkö se yleisön huomion? (yllätyksellisyys)
- Ymmärtääkö ja muistaako yleisö sen? (konkreettisuus)
- Pystyykö yleisö samaistumaan tai uskomaan ideaan (uskottavuus)
- Välittävätkö ihmiset ideasta?
- Voivatko ihmiset toimia sen perusteella? (tarinat)
- Tuleeko viestin ydin esiin? (yksinkertaisuus)
Tarkistuslistassa ei tarvitse olla
kaikkia osia viestin teon jälkeen, mutta suurin osa siitä pitäisi
löytyä, jotta viesti on tarttuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti