sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Kirjoitussarja psykologiset taipumukset osa 2 Tykkääminen/Vihaaminen

Me sanomme mieluummin niille ihmisille kyllä, joista pidämme ja jotka tunnemme. Me pidämme enemmän niistä ihmisistä, jotka tuovat meille hyviä uutisia ja vihaamme niitä, jotka kertovat meille asioita, joista emme pidä. Me myös uskomme enemmän niitä uutisia, joista pidämme kuin niitä joista emme pidä. Pitämiemme ihmisten vaikutus päätöksiimme toimii myös silloin, kun kyseinen ihminen ei ole läsnä. Pelkät suositukset aiheuttavat meille tarpeen hyödyntää niitä.


On tietysti selvää, että sanomme niille ihmisille kyllä joista pidämme. Se mikä ei ole ihan niin selvää on se millaisista ihmisistä pidämme. Heillä on joitakin yhtäläisyyksiä, kuten fyysinen viehättävyys, samankaltaisuus kanssamme, heidän kertomat kohteliaisuudet ja tämän lisäksi meillä on taipumus alkaa pitämään enemmän niistä ihmisistä joiden kanssa vietämme aikaa. Toki muitakin ominaisuuksia löytyy, mutta tässä tämän jutun kannalta olennaisimmat. 


Fyysisen viehättävyyden vaikutusta monesti aliarvioidaan, kun aletaan miettimään miksi joillakin ihmisillä on meihin suurempi vaikutus kuin muilla. Tämä pätee molempiin sukupuoliin yhtä paljon. Me yleensä onnistumme yhdistämään fyysisen viehättävyyden moniin muihin meille tärkeisiin ominaisuuksiin, kuten älykkyyteen, lahjakkuuteen, ystävällisyyteen ja rehellisyyteen. Fyysisellä viehättävyydellä ei kuitenkaan ole suoraa korrelaatiota minkään ominaisuuden kanssa. Viehättävät ihmiset saavat keskimäärin enemmän palkkaa ja heidät palkataan helpommin. Viehättävät ihmiset saavat myös viestinsä helpommin perille kuin muut. Viehättävä fyysinen olemus auttaa mm. myyntimiehiä ja poliitikkoja. 


Fyysisen viehättävyyden lisäksi me pidämme enemmän niistä ihmisistä, jotka ovat kaltaisiamme Tämä samankaltaisuus voi olla myös fyysisten ominaisuuksien yhdistelmä tai tapa pukeutua samanlaisiin vaatteisiin. Me pidämme niistä ihmisistä enemmän, jotka omaavat samanlaiset elämänarvot, asuvat samassa ympäristössä tai omaavat samat harrastukset kanssamme. Me hakeudumme myös jatkuvasti samankaltaisten ihmisten seuraan. 


Myyntimiehet yrittävät löytää kanssamme yhteisen puheenaiheen ja saattavat esittää omaavansa kanssamme samanlaisen taustan. Tämän lisäksi monet menestyvät myyntimiehet osaavat mukauttaa eleensä vastapuolen mukaan. Kannattaa aina muistaa, että samankaltaisuus voi olla pelkkää esitystä. Samankaltaisuus voi toimia myös negatiivisesti mikäli yhdistämme joidenkin ihmisten samankaltaiset piirteet joihinkin ihmisiin, joista emme pidä. 


Me pidämme myös enemmän niistä ihmisistä, jotka osaavat kehua meitä. Me kaikki haluamme tuntea itsemme älykkäiksi, komeiksi tai muuten vain merkittäviksi. Jokainen haluaa olla erityinen. Me kaikki pidämme kehuista, vaikka ne eivät olisi edes totta. Jokainen varmasti muistaa ainakin kerran elämässään tunteneen itsensä erityiseksi, kun on saanut jostakin asiasta kehuja. Toisen ihmisen kehuminen nostaa todennäköisyyttä saada myytyä jotain hänelle. Joskus liialliset kehut voivat saada mittamme täyttymään eikä ylenmäärinen kehuminen johda mihinkään. Kehumista kannattaa harrastaa säästeliäästi. Silloin kehuilla on positiivisempi vaikutus. 


Me emme pidä niistä ihmisistä, jotka tuovat meille huonoja uutisia tai sanovat meille sellaisia asioita, joista emme pidä. Näiden ihmisten ei tarvitse edes olla syypäitä näihin asioihin. Me emme pidä niistä ihmisistä, jotka sanovat meille ettei meillä ole varaa ostaa jotakin asiaa tai muuten vain kertovat ettemme osaa hoitaa raha-asioitamme. Me emme pidä niistä poliitikoista, jotka ilmoittavat ettei valtion kassassa ole rahaa antaa meille niitä tulonsiirtoja, joita olemme ennen saaneet. Me emme pidä myöskään niistä ihmisistä, jotka kertovat meille järkevien suorien osakesijoitusten vaativan työtä. Me emme pidä myöskään niistä ihmisistä, jotka kertovat meidän olevan huonompia sijoittajia tai olemme tehneet huonompia sijoituksia kuin luulemme. 


Me emme pysty täysin välttämään vääriä johtopäätöksiä, joita olemme tehneet, koska pidämme toisista ihmisistä. Fyysinen viehättävyys voi vaikuttaa meihin niin voimakkaasti ettemme näe metsää puilta, vaikka yrittäisimme, Välttääksemme vääriä vaikutuksia sen takia, että pidämme viestin tuojasta tai itse viestistä, on keskityttävä tunteisiin joita ne/he herättävät meissä. Kun huomaamme innostuvamme joistakin viesteistä voimakkaasti, tulee meidän miettiä sitä miksi pidämme tästä viestistä niin paljon. Tai mahdollisesti mikäli pidämme viestintuojasta vain hetken tuttavuuden jälkeen, tulee meidän miettiä mitä tällä hetkellä tapahtuu. Meidän tulee kysyä itseltämme olemmeko innostuneet liikaa sen takia, että olemme kuulleet tai nähneet sen minkä haluamme miettimättä itse asiaa, jota olemme tekemässä.


Poliitikot ovat ammattiryhmä joka on parhaiten sisäistänyt ihmisten taipumuksen pitää eniten niistä henkilöistä, jotka eivät kerro huonoja uutisia tai lupaavat kaikkea hyvää. Joka kerta ennen vaaleja tehdään lupauksia, joita ei ole koskaan edes aiottu pitää, jotta saataisiin ääniä kalasteltua. Tähän retkuun me äänestäjät aina lampaina suostumme. Tämä ei mielestäni ole suomalaisten erityisominaisuus vaan pätee ympäri maailmaa. Turhien lupausten lisäksi totuuden piilottelu on poliitikoidemme standardipuuhaa. Tämä johtuu siitä, että totuuden kertominen laskee satavarmasti äänisaalista. 


Tässä lyhyt katsaus tähän ihmisten psykologiseen taipumukseen. 


Hyvää alkavaa viikkoa!


-TT


PS. Rahasta kertovan kirjani koelukijaksi voi hakea vielä viikon verran. Lisäohjeita löytyy mm. täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti