perjantai 18. tammikuuta 2013

Tipping point

En ole löytänyt kovin järkevää suomennosta otsikossa olevalle termille, joten en sitä ole ruvennut vielä kääntämäänkään. Lontoon murre kun monesti toimii paremmin näissä asioissa. Tämä kirjoitus käsittelee tuota termiä kuitenkin Suomeksi ja jos jollakin on hyvä suomennos niin saa kertoa sen allekirjoittaneellekin. Tämän termin ymmärtäminen on tärkeää sen vuoksi, että se selittää hyvin miksi pienet muutokset voivat johtaa hyvinkin suuriin tapahtumiin. Tämä tapahtuu yleensä silloin kun pinnan alla on kytenyt jo pidempään. Tästä viime aikojen tipping point hetkestä parhaana esimerkkinä oli katukauppiaan polttoitsemurha Tunisiassa joka johti arabikevääseen. Tässä kirjoituksessa on tarkoitus käydä yleisellä tasolla läpi tätä konseptia ja myös hieman epidemian synnyttäjistä kertoa.

Tipping point on se ajanhetki jolloin ollaan siinä pisteessä ettei kehitystä voida enää pysäyttää oli kyseessä sitten virusepidemia, vallankumous tai joku hetki jolloin jonkun tietyn asian suosion kasvu kiihtyy niin voimakkaaksi ettei mitkään toimenpiteet enää pysty sitä pysäyttämään ennen kun tullaan siihen pisteeseen, että jonkin asian suosio hiipuu kokonaan. Tämä hiipuminen saattaa johtua joko siitä, että ihmisille tulee joku uusi mielenkiinnon aihe tilalle tai sitten teknologia kehittyy niin paljon ettei edelliselle ole enää mitään käyttöä. Tämä teknologinen kehitys on ollut nähtävissä mm. matkapuhelimissa, jossa fyysinen näppäimistö on hävinnyt lähes kokonaan. Tämän kehityksenhän sai aikaan ”Omppu” vaikka kosketusnäyttöpuhelimet ovat olleet ainakin Nokian suunnittelupöydällä hyvin paljon pidempään kuin mitä ne ovat olleet markkinoilla.

Mitä sitten vaaditaan siihen, että tämä niin sanottu ”epidemia” ylittää sen pisteen ettei ole enää paluuta? Käytännössä tämä epidemia voidaan jakaa kolmeen osaan: ihmisiin jotka epidemiaa kantavat, itse ”tautiin” ja sitten ympäristöön jossa epidemia leviää. Käytännössä epidemiat voivat olla hyvin pieniä tai sitten jättimäisiä. Nämä pienet eivät kyllä ole missään mielessä oleellisia mitä tulee suurempaan kuvaan, joten ei niistä sen enempää. Yleensähän nämä tietysti alkavat hyvin pienestä ja sitten kasvavat käsittämättömän suuriksi, joten loppujen lopuksi kyse on vain suuruusluokista. Kuitenkaan ihan pienistä ihmisryhmistä ei voida epidemioiden kohdalla puhua, joten puhutaan kuitenkin sadoista ihmisistä.

Tällä kertaa voisin vielä lyhyesti kirjottaa niistä ihmisistä jotka yleensä saavat epidemiat leviämään hullun lailla ja ylittämään tuon pisteen josta ei ihan heti ole paluuta. Käytännössä nämä voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin joista jokainen kuitenkin tuntee hyvin suuren määrän ihmisiä ja heillä on myös lahjakkuutta sosiaalisen kanssakäymisen suhteen, sillä ilman näitä ominaisuuksia ei tietystikään epidemioiden levittäminen ole mahdollista. Kuitenkin näitä eri tyyppejä voi myös kaikkia löytyä yhdestä ihmisestä, joten ei pidä ajatella näiden ihmistyyppien olevan täysin sitä mitä on tarkoitus kuvata. Kolme eri tyyppiä ovat ”yhdistäjät”, ”ekspertit” ja ”myyjät”. Yhdistäjät ovat niitä ihmisiä jotka tuntevat kaikki ja tutustuvat toisiin hyvin nopeasti kuten ihmisiin jotka istuvat vastapäätä julkisissa kulkuvälineissä. He myös puhuvat paljon muiden ihmisten kanssa ja haluavat erityisen paljon tutustua uusiin ihmisiin. Varsinkin Suomessa he ovat hieman harvinaisempia kuin monissa muissa yhteiskunnissa joissa ihmiset ovat yleensäkin hieman sosiaalisempia. Kuitenkin näitä ihmisiä löytyy myös täältäkin ja hyvin monet varmasti tuntevat tai ainakin tietävät tällaisia ihmisiä. Näitä ihmisiä Suomesta on ehkä helpointa huomata facebookissa, sillä he ovat niitä joita et välttämättä edes itse muista heti, mutta he ovat kuitenkin pyytäneet sinutkin kaverikseen. Ekspertit ovat niitä ihmisiä, jotka mielellään nussivat pilkkuja, muistavat kahvin hinnan pennilleen parinkymmenen vuoden päästä tai korjaavat vaikka auton korjausmanuaalista siihen tulleet virheet. Ekspertit ovat myös niitä jotka mielellään kertovat näistä yksityiskohdista myös muille ihmisille ja valistavat muita siitä etteivät kaikki markkinointikikat ole välttämättä totta vaikka joku niin väittäisikään. Itse en lue itseäni ekspertiksi, mutta silti tekee mieli paljastaa sen saksalaisen ruokakaupan väitteen siitä etteivät he muka ole nostaneet hintojaan alvin mukana silkaksi paskaksi. Ainakin paikallisessa ”ladossani” he nimittäin nostivat hyvin monia hintoja jo ennen vuodenvaihdetta joko marras- tai joulukuussa ollessani Saksassa. Omaan sen verran hyvän numeromuistin, että muistan kyllä ulkoa ne edelliset hinnat. ”Marko” on sellainen kaveri, että se pystyisi myymään vaikka jäitä Eskimoille. Kuulostaako tutulle? Nämä luonnonlahjakkuudet ovat myyntimiehiä joka on kolmas ihmistyyppi joka pystyy myötävaikuttamaan siihen, että epidemiat ylittävät tämän pisteen jonka jälkeen epidemiat kasvavat hyvin nopeasti. Myyntimiehet ovat vain yksinkertaisesti hyvin vakuuttavia siinä mitä tekevät ja heidän pienetkin eleet kuten pään nyökkäilyt saattavat vakuuttaa signaalin vastaanottajan toimimaan halutulla tavalla tai samalla tavalla kuin myyntimies haluaa. Nämä myyntimiesten eleet voivat olla myös sellaisia ettei niitä paljaalla silmällä huomaa ollenkaan. Mikäli haluatte aiheuttaa sosiaalisen epidemian niin silloin on parempi kääntyä näiden ihmisten puoleen, jos vaan heitä tunnette. Mikään takuu sekään ei tosin ole, sillä tarvitaan vielä sopiva viesti tai tautia ja sopiva ympäristö epidemian muodostamiseen. Menen näihin kahteen viimeiseen joku toinen kerta.

Lisäinfoa voi googlata sanalla tipping point tai lukea mm. Gladwellin kirja tipping point joka on mielenkiintoista luettavaa tästä asiasta. Mikäli jollakin on hyvä sana kuvaamaan kyseistä pistettä kotimaisella kielellä niin antaa soittaa.

Seuraava kirjoitus tulee varmaan sunnuntai-iltana, sillä olen testaamassa luonteenlujuuttani raittiuslupaukseni suhteen risteilyllä etelä-Helsinkiin. Hyvää viikonloppua!

- TT

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti