En ole löytänyt kovin järkevää
suomennosta otsikossa olevalle termille, joten en sitä ole ruvennut
vielä kääntämäänkään. Lontoon murre kun monesti toimii
paremmin näissä asioissa. Tämä kirjoitus käsittelee tuota termiä
kuitenkin Suomeksi ja jos jollakin on hyvä suomennos niin saa kertoa
sen allekirjoittaneellekin. Tämän termin ymmärtäminen on tärkeää
sen vuoksi, että se selittää hyvin miksi pienet muutokset voivat
johtaa hyvinkin suuriin tapahtumiin. Tämä tapahtuu yleensä silloin
kun pinnan alla on kytenyt jo pidempään. Tästä viime aikojen
tipping point hetkestä parhaana esimerkkinä oli katukauppiaan
polttoitsemurha Tunisiassa joka johti arabikevääseen. Tässä
kirjoituksessa on tarkoitus käydä yleisellä tasolla läpi tätä
konseptia ja myös hieman epidemian synnyttäjistä kertoa.
Tipping point on se ajanhetki jolloin
ollaan siinä pisteessä ettei kehitystä voida enää pysäyttää
oli kyseessä sitten virusepidemia, vallankumous tai joku hetki
jolloin jonkun tietyn asian suosion kasvu kiihtyy niin voimakkaaksi
ettei mitkään toimenpiteet enää pysty sitä pysäyttämään
ennen kun tullaan siihen pisteeseen, että jonkin asian suosio hiipuu
kokonaan. Tämä hiipuminen saattaa johtua joko siitä, että
ihmisille tulee joku uusi mielenkiinnon aihe tilalle tai sitten
teknologia kehittyy niin paljon ettei edelliselle ole enää mitään
käyttöä. Tämä teknologinen kehitys on ollut nähtävissä mm.
matkapuhelimissa, jossa fyysinen näppäimistö on hävinnyt lähes
kokonaan. Tämän kehityksenhän sai aikaan ”Omppu” vaikka
kosketusnäyttöpuhelimet ovat olleet ainakin Nokian
suunnittelupöydällä hyvin paljon pidempään kuin mitä ne ovat
olleet markkinoilla.
Mitä sitten vaaditaan siihen, että
tämä niin sanottu ”epidemia” ylittää sen pisteen ettei ole
enää paluuta? Käytännössä tämä epidemia voidaan jakaa kolmeen
osaan: ihmisiin jotka epidemiaa kantavat, itse ”tautiin” ja
sitten ympäristöön jossa epidemia leviää. Käytännössä
epidemiat voivat olla hyvin pieniä tai sitten jättimäisiä. Nämä
pienet eivät kyllä ole missään mielessä oleellisia mitä tulee
suurempaan kuvaan, joten ei niistä sen enempää. Yleensähän nämä
tietysti alkavat hyvin pienestä ja sitten kasvavat käsittämättömän
suuriksi, joten loppujen lopuksi kyse on vain suuruusluokista.
Kuitenkaan ihan pienistä ihmisryhmistä ei voida epidemioiden
kohdalla puhua, joten puhutaan kuitenkin sadoista ihmisistä.
Tällä kertaa voisin vielä lyhyesti
kirjottaa niistä ihmisistä jotka yleensä saavat epidemiat
leviämään hullun lailla ja ylittämään tuon pisteen josta ei
ihan heti ole paluuta. Käytännössä nämä voidaan jakaa kolmeen
eri tyyppiin joista jokainen kuitenkin tuntee hyvin suuren määrän
ihmisiä ja heillä on myös lahjakkuutta sosiaalisen kanssakäymisen
suhteen, sillä ilman näitä ominaisuuksia ei tietystikään
epidemioiden levittäminen ole mahdollista. Kuitenkin näitä eri
tyyppejä voi myös kaikkia löytyä yhdestä ihmisestä, joten ei
pidä ajatella näiden ihmistyyppien olevan täysin sitä mitä on
tarkoitus kuvata. Kolme eri tyyppiä ovat ”yhdistäjät”,
”ekspertit” ja ”myyjät”. Yhdistäjät ovat niitä ihmisiä
jotka tuntevat kaikki ja tutustuvat toisiin hyvin nopeasti kuten
ihmisiin jotka istuvat vastapäätä julkisissa kulkuvälineissä. He
myös puhuvat paljon muiden ihmisten kanssa ja haluavat erityisen
paljon tutustua uusiin ihmisiin. Varsinkin Suomessa he ovat hieman
harvinaisempia kuin monissa muissa yhteiskunnissa joissa ihmiset ovat
yleensäkin hieman sosiaalisempia. Kuitenkin näitä ihmisiä löytyy
myös täältäkin ja hyvin monet varmasti tuntevat tai ainakin
tietävät tällaisia ihmisiä. Näitä ihmisiä Suomesta on ehkä
helpointa huomata facebookissa, sillä he ovat niitä joita et
välttämättä edes itse muista heti, mutta he ovat kuitenkin
pyytäneet sinutkin kaverikseen. Ekspertit ovat niitä ihmisiä,
jotka mielellään nussivat pilkkuja, muistavat kahvin hinnan
pennilleen parinkymmenen vuoden päästä tai korjaavat vaikka auton
korjausmanuaalista siihen tulleet virheet. Ekspertit ovat myös niitä
jotka mielellään kertovat näistä yksityiskohdista myös muille
ihmisille ja valistavat muita siitä etteivät kaikki
markkinointikikat ole välttämättä totta vaikka joku niin
väittäisikään. Itse en lue itseäni ekspertiksi, mutta silti
tekee mieli paljastaa sen saksalaisen ruokakaupan väitteen siitä
etteivät he muka ole nostaneet hintojaan alvin mukana silkaksi
paskaksi. Ainakin paikallisessa ”ladossani” he nimittäin
nostivat hyvin monia hintoja jo ennen vuodenvaihdetta joko marras-
tai joulukuussa ollessani Saksassa. Omaan sen verran hyvän
numeromuistin, että muistan kyllä ulkoa ne edelliset hinnat.
”Marko” on sellainen kaveri, että se pystyisi myymään vaikka
jäitä Eskimoille. Kuulostaako tutulle? Nämä luonnonlahjakkuudet
ovat myyntimiehiä joka on kolmas ihmistyyppi joka pystyy
myötävaikuttamaan siihen, että epidemiat ylittävät tämän
pisteen jonka jälkeen epidemiat kasvavat hyvin nopeasti.
Myyntimiehet ovat vain yksinkertaisesti hyvin vakuuttavia siinä mitä
tekevät ja heidän pienetkin eleet kuten pään nyökkäilyt
saattavat vakuuttaa signaalin vastaanottajan toimimaan halutulla
tavalla tai samalla tavalla kuin myyntimies haluaa. Nämä
myyntimiesten eleet voivat olla myös sellaisia ettei niitä
paljaalla silmällä huomaa ollenkaan. Mikäli haluatte aiheuttaa
sosiaalisen epidemian niin silloin on parempi kääntyä näiden
ihmisten puoleen, jos vaan heitä tunnette. Mikään takuu sekään
ei tosin ole, sillä tarvitaan vielä sopiva viesti tai tautia ja
sopiva ympäristö epidemian muodostamiseen. Menen näihin kahteen
viimeiseen joku toinen kerta.
Lisäinfoa voi googlata sanalla tipping
point tai lukea mm. Gladwellin kirja tipping point joka on
mielenkiintoista luettavaa tästä asiasta. Mikäli jollakin on hyvä
sana kuvaamaan kyseistä pistettä kotimaisella kielellä niin antaa
soittaa.
Seuraava kirjoitus tulee varmaan
sunnuntai-iltana, sillä olen testaamassa luonteenlujuuttani
raittiuslupaukseni suhteen risteilyllä etelä-Helsinkiin. Hyvää
viikonloppua!
- TT
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti